Pony Express merupakan perkhidmatan pos menghantar pesanan, surat khabar, dan surat menggunakan penunggang berkuda berganti-ganti yang beroperasi dari 3 April 1860 hingga Oktober 1861 di antara Missouri dan California di Amerika Syarikat.

Iklan Pony Express
Cap pos Pony Express, 1860, menuju ke barat

Dikendalikan oleh Central Overland California and Pike's Peak Express Company, Pony Express merupakan pelaburan kewangan yang besar kepada A.S. Semasa 18 bulan beroperasi, ia mengurangkan masa bagi pesanan dihantar di antara pantai Atlantik dan Pasifik kira-kira 10 hari. Ramai orang menggunakan Pony Express sebagai sambungan komunikasi. Ia juga menggalakkan katalog dicipta, membenarkan orang membeli barangan dan mempunyainya dibeli dari kuda ke pelanggan.[1] Ia menjadi cara komunikasi timur-barat yang paling langsung sebelum telegraf rentas benua diwujudkan (24 Oktober 1861), dan penting untuk mengikat negeri A.S. baru California dengan seluruh Amerika Syarikat.

Pony Express menunjukkan sistem komunikasi rentas benua yang bersatu dapat diwujudkan dan dikendalikan sepanjang tahun. Apabila diganti denga telegraf, Pony Express dengan cepat menjadi diolah dan menjadi sebahagian peribudaya Barat Amerika. Kebergantungannya dengan kebolehan dan daya tahan penunggang muda dan lasak individu telah dilihat sebagai bukti individualisme Amerika tahan lasak zaman Perbatasan.

Lihat juga sunting

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Bradley (1913), m/s. 25–29.

Bibliografi sunting

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Pony Express di Wikimedia Commons

Templat:TrailSystem