PopMatters ialah majalah dalam talian antarabangsa kritikan budaya yang merangkumi banyak aspek budaya popular. PopMatters menerbitkan ulasan, temu bual, dan esei terperinci mengenai produk dan ungkapan budaya yang paling dalam bidang seperti muzik,[2] televisyen, filem, buku, permainan video, komik, sukan, teater, seni visual, pelancongan, dan Internet.[3]

PopMatters
Maklumat umum
URLpopmatters.com
JenisMajalah dalam talian
Tersedia dalamInggeris
Ditubuhkan1999 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikSarah Zupko
PenciptaSarah Zupko
PenerbitKaren Zarker
Perangkaan
Kedudukan Alexa 34,585 (Mac 2019)[1]
Lokasi
Ibu pejabatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainRottentomatoes: critics/source/368
Facebook: popmatters Twitter: PopMatters Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

PopMatters diasaskan oleh Sarah Zupko, yang sebelum ini telah menubuhkan PopCultures tapak sumber akademik kajian budaya.[4] PopMatters dilancarkan pada musim gugur tahun 1999[5] sebagai tapak kakak yang menyediakan esei, ulasan dan kritikan terhadap pelbagai produk media. Dari masa ke masa, laman web ini pergi dari jadual penerbitan mingguan ke format majalah lima hari seminggu, berkembang ke ulasan tetap, ciri, dan lajur. Pada musim gugur 2005, pembaca bulanan melebihi satu juta.

Dari tahun 2006 dan seterusnya, PopMatters mengeluarkan beberapa kolum akhbar bersindiket untuk Perkhidmatan Berita McClatchy-Tribune.[6] Sehingga tahun 2009, terdapat empat lajur budaya pop yang berbeza setiap minggu.

Penerbit Buku PopMatters diterbitkan Joss Whedon: Companion Lengkap, disunting oleh Mary Money, dengan Buku Titan pada bulan Mei 2012. Cetakan ini juga menerbitkan empat buku dalam satu siri dengan Counterpoint / Soft Skull[7] pada 2008  – 2009 termasuk China Underground oleh Zachary Mexico, JApocalypse Jukebox: The End of the World in American Popular Music oleh Edward Whitelock dan David Janssen, Rebels Wit Attitude: Subversive Rock Humorists oleh Iain Ellis, dan The Solitary Vice: Against Reading by Mikita Brottman.

Rujukan sunting

  1. ^ "PopMatters Site Info". Alexa Internet.
  2. ^ Milam, Chris (2009-11-17). "Did Zach Braff Kill American Music?". The New York Times. Dicapai pada December 19, 2016.
  3. ^ "About PopMatters". PopMatters.
  4. ^ "Sarah Zupko: Why Pop Matters". Rockcriticsarchives.com. Dicapai pada 2012-08-13.
  5. ^ "Decade-Dense: The 60 Most Memorable Films of 1999 - PopMatters". PopMatters.com. Dicapai pada 2018-10-23.
  6. ^ "Partnership for McClatchy and PopMatters.com". Editor & Publisher. 2006-09-25.
  7. ^ "Soft Skull and PopMatters Sitting In A Tree". Booksquare.com. Dicapai pada 2012-08-13.

Pautan luar sunting