P-pop

Music genre
(Dilencongkan dari Pop Filipina)

P-pop (Pinoy pop), juga dikenal sebagai pop Filipina, pop Filipina, merujuk kepada muzik kontemporari yang popular di Filipina yang berasal dari genre OPM. Dengan permulaannya pada tahun 1970-an, dan P-pop adalah genre yang semakin meningkat pada tahun 2020-an. Sepanjang tahun 1990-an hingga 2000-an, pop OPM kerap dipamerkan di panggung live band.

Kumpulan seperti Neocolours, Side A, Introvoys, the Teeth, Yano, True Faith, Passage dan Freestyle mempopularkan lagu yang jelas menggambarkan watak sentimental pop OPM era ini.

Dari tahun 2010 hingga 2020, muzik pop Filipina atau P-pop mengalami metamorfosis besar dalam peningkatan kualiti, anggaran, pelaburan dan variasinya, sesuai dengan pertumbuhan ekonomi negara yang pesat, dan kebangkitan sosial dan budaya yang menyertainya dari identiti Asia. Ini didengar oleh pengaruh besar dari K-pop dan J-pop, pertumbuhan balada gaya Asia, kumpulan idola, dan muzik EDM, dan kurang bergantung pada genre Barat, mencerminkan gelombang Korea dan populariti gelombang Jepun yang serupa di kalangan penduduk Filipina dan arus perdana milenium budaya. Artis muzik P-pop terkenal yang telah menentukan perkembangan genre arus perdana ini termasuk Sarah Geronimo, SB19, XLR8, Morissette Amon, KZ Tandingan, Erik Santos, Yeng Constantino, MNL48, Regine Velasquez, BINI, BGYO dan P-Pop Generation.

Artis sunting

Lihat juga sunting