Pop yeh-yeh

(Dilencongkan dari Pop yeh yeh)

Pop yeh-yeh merupakan sebuah genre yang berasal dari Malaysia dan juga popular di Singapura, Brunei dan di Sumatera ketika era 1960-an. Irama pop yeh-yeh menguasai dunia muzik Melayu dari tahun 1965 hingga 1971. Pop yeh-yeh merupakan kesan pengaruh hebat daripada kumpulan British, The Beatles ke atas industri muzik Melayu zaman itu. Malah, istilah pop yeh-yeh diambil daripada judul lagu popular The Beatles, She Loves You - Yeh, Yeh, Yeh.

Pop yeh-yeh boleh dikatakan sebuah genre gabungan atau fusion genre dalam bahasa Inggeris. Ia merupakan gabungan irama Melayu klasik dengan rock and roll, surf rock dan juga R&B.

Sejarah sunting

 
Kulit album The Rhythm Boys, Novel

Lagu tempatan berirama pop yeh-yeh pertama kali dihasilkan berjudul Suzanna, dendangan M Osman pada tahun 1964. Ketika kemuncak kegilaan genre muzik berirama pop yeh-yeh ini meledak, kebanyakan kumpulan muzik ataupun 'kugiran' mula memasukkan melodi ataupun menggubah lagu-lagu berunsurkan rentak yang dipopularkan oleh The Beatles.

Untuk pengetahuan semua, 'kugiran' dan 'pawagam' merupakan antara istilah yang telah dicipta oleh tidak lain dan tidak bukan - maestro/bintang/lagenda Seniman Agung tanahair; ALLAHyarham Tan Sri Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh yang masyhur dikenal sebagai P.Ramlee. Kedua sua istilah tersebut merupakan akronim/singkatan tiga patah perkataan iaitu 'kumpulan-gitar-rancak' dan 'panggung-wayang-gambar'.

Pada kebiasaannya, kumpulan gitar rancak atau kugiran ini dibarisi empat anggota. Peranan sebagai ketua kumpulan diberi kepada pengasas atau pemain gitar utama (lead guitar). Manakala penyanyi pula memikul tanggungjawab sebagai individu yang bakal menarik minat juga tumpuan dan sokongan pendengar/pencinta muzik dan seterusnya akan wujud aliran para peminat yang tertarik dengan persembahan jitu vokalis. Penyanyi juga wajar memiliki bakat sebagai pengendali acara serta boleh bermain sebarang instrumen muzik.

Seterusnya ahli ke tiga pula akan bermain giar bass dan ahli kugiran ke empat bermain dram. Singapura

merupakan pusat tumpuan di mana penguasaan British ke atas Semenanjung Tanah Melayu.

dan tidak kurang juga di Malaysia.

Perkembangan kugiran mendorong kewujudan banyak syarikat rakaman di Singapura sekitar 60-an, banyak lagu yang dirakamkan ke piring hitam dan dikomersilkan.

Antara penyanyi yang mencipta namanya pada ketika itu termasuklah A. Ramlie, Jeffrydin, Roziah Latiff, Adnan Othman, J Kamisah, Ahmad Jais, M Osman, Hussien Ismail, A Halim, S. Jibeng dan L Ramlie.

Yang menarik mengenai kugiran-kugiran pop yeh yeh adalah nama yang dipilih untuk menamakan kugiran mereka selalunya nama Inggeris, sungguhpun mereka menyanyikan lagu-lagu berbahasa Melayu. Contohnya, M Osman dan The Mods, Jefri Din dan The Siglap 5, A Ramlie dan The Rhythm Boys, Kassim Selamat dan The Swallows, Eddie Ahmad dan The Antartic, Hussein Ismail dan The Sandblues, A Romzi dan The Hook serta lain-lain lagi. Ketika itu juga wujud beberapa kumpulan rock dan pop termasuk The Rhythm Boys, The Jayhawkers, The Siglap Five dan The Hook yang menampilkan M Romzi sebagai penyanyi utamanya.

Kegemilangan pop yeh-yeh mula merosot pada 1971. Semenjak kemerosotan irama pop yeh-yeh, pusat perkembangan muzik Melayu mulai beralih dari Singapura ke Kuala Lumpur.

Banyak penggubah lagu, penulis seni kata, penyanyi, penerbit album dan muzik mula bertandang bukan sahaja di Kuala Lumpur, malah beberapa bandar lain termasuk Johor Bahru serta Ipoh untuk mengambil peluang dari perkembangan muzik Melayu yang semakin rancak berubah.

Pop yeh-yeh moden sunting

Pada masa sekarang,agak jarang untuk melihat kelahiran kugiran-kugiran pop yeh-yeh yang baru. Kalau ada pun kugiran pop yeh-yeh yang lama atau pun kugiran yang memainkan lagu-lagu lama. Pop yeh-yeh boleh dikatakan genre yang hampir mati ataupun sudah mati. Cuma ada segelintir kugiran atau penyanyi pop yeh-yeh yang masih lagi aktif. Di arus perdana masa kini, kugiran yang masih lagi dikenali adalah Orkes Nirwana itu pun cuma ada penyanyinya iaitu Dato' A. Rahman Hassan.

2017 telah menyaksikan kebangkitan anak-anak muda terhadap Pop Yeh Yeh dan runut klasik dengan rilisan album Koleksi Kenang-Kenangan dari kugiran Masdo yang menggabungkan muzik berasaskan rock 60'an dan garage rock moden di dalam muzik mereka. Kebangkitan ini juga turut disertai oleh kugiran The Pinholes dari Singapura yang turut sama membawa muzik-muzik yang berasaskan era 50'an dan 60'an dari Singapura seperti The Swallows dan The Quest. The Pinholes sendiri telah menghasilkan beberapa E.P beberapa tahun sebelum itu.


Ciri-ciri bunyian sunting

Berikut adalah beberapa ciri-ciri pop yeh-yeh:

  • Vokal yang mendayu-dayu
  • Dram yang mudah atau tidak kompleks
  • Riff gitar yang berulang-ulang dan mudah tetapi rancak
  • Bes yang berbunga

Senarai penggiat sunting

Penyanyi solo sunting

Kugiran sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting