National seal Selamat datang ke Portal Brazil National seal

Laman Utama Indeks   Projek  

Brazil, secara rasmi Republik Persekutuan Brazil (Portugis: República Federativa do Brasil) adalah negara terbesar dan negara terpadat di Amerika Selatan, dan kelima terbesar di dunia di kedua-dua kawasan dan jumlah penduduk. Wilayahnya meliputi 8,514,876.599 km² di antara Amerika Selatan dan Lautan Atlantik dan ia adalah negara paling timur di Amerika. Ia bersempadan dengan Venezuela, Suriname, Guyana dan département dari Guiana Perancis ke utara, Di selatan, Argentina dan Paraguay di barat daya, Bolivia dan Peru di barat, dan Colombia di barat laut. Satu-satunya negara Amerika Selatan yang tidak bersempadan dengan Brazil adalah Ecuador dan Chile.

Pantai Brazil meliputi 7,367km (4,655 mi) di sepanjang lautan Atlantik. Banyak kepulauan adalah sebahagian daripada wilayah Brazil, seperti Penedos de São Pedro e São Paulo, Fernando de Noronha, Trindade e Martim Vaz dan Atol das Rocas. Iklim tropika adalah iklim utama. Di selatan negara, iklim subtropika wujud. Brazil dilalui oleh Khatulistiwa dan Garisan Jadi. Ia adalah rumah bagi pelbagai fauna dan flora serta sumber semula jadi yang luas.

Penduduk Brazil cenderung menumpukan perhatian di sepanjang garis pantai di pusat bandar besar. Walaupun Brazil mempunyai salah satu populasi terbesar di dunia, kepadatan penduduk adalah rendah dan tanah benua dalaman mempunyai ruang kosong demografi yang besar. Ia adalah negara berbilang kaum yang terdiri daripada unsur orang Eropah, Amerindian, Afrika dan orang Asia, lebih lagi berkacukan adalam individu yang sama daripada berpisahkan ke dalam komuniti yang berbeza. Bahasa rasmi adalah bahasa Portugis, dan ia merupakan satu-satunya negara berbahasa Portugis di seluruh benua Amerika. Katolik adalah agama utama, walaupun komuniti Protestan telah mengalami perkembangan yang signifikan dalam dekad yang lalu. Brazil mempunyai penduduk Roman Katolik terbesar di dunia.

Lebih lanjut mengenai... Brazil, sejarahnya dan penduduknya
Show new selections

Panorama pilihan

Panorama of the falls from Brazil
Panorama of the falls from Brazil
Penghargaan: S23678

Air Terjun Iguazu, Air Terjun Iguassu, atau Air Terjun Iguaçu adalah air terjun Sungai Iguazu yang terletak di negeri Paraná di Brazil dan provinsi Misiones di Argentina Argentina. Air terjun ini membahagikan sungai kepada Iguazu atas dan bawah.

Portal berkaitan

Associated Wikimedia

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data
Purge server cache