Portal Chad
بوابة تشاد
Portail Tchad

Bendera Chad
Bendera Chad
Jata negara Chad
Jata negara Chad
Peta Chad dalam Afrika.

Republik Chad (Arab: تشاد , Tašād; Perancis: Tchad) ialah sebuah negara dikelilingi daratan di Afrika Utara. Chad bersempadan dengan Libya di utara, Sudan di timur, Republik Afrika Tengah di selatan, Cameroon dan Nigeria di tenggara serta Niger di barat. Disebabkan oleh jaraknya daripada dan kebanyakan kawasannya beriklim gurun, negara berkenaan dirujuk sebagai 'jantung mati Afrika.' Di utara, ia mengandungi Banjaran Tibesti, pergunungan paling besar di gurun Sahara. Chad merupakan sebahagian daripada bekas Persekutuan Afrika Perancis Khatulistiwa.


Rencana pilihan

Tasik Chad adalah sebuah tasik dangkal di Afrika yang dikira sangat penting kerana menyediakan bekalan air kepada lebih 20 juta orang yang tinggal di empat negara sekitar — Chad, Cameroon, Niger, dan Nigeria. Tasik ini terletak di barat negara Chad dan bersempadan Nigeria di timur laut. Lebih dari 90% air tasik Chad berasal dari sungai Chari. Tasik ini memiliki banyak pulau kecil, dan kawasan pesisir membentuk kawasan paya.

(Lebih mengenai...)

Biografi pilihan

Idriss Déby Itno (18 Jun 1952–20 April 2021) ialah ahli politik dan pegawai tentera Chad yang berkhidmat sebagai Presiden Chad dari tahun 1990 hingga pembunuhan beliau pada tahun 2021.

Kategori

Wikimedia

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Portal yang berkaitan