Portal:Detektif Conan/Watak Pilihan

1 sunting

Portal:Detektif Conan/Watak Pilihan/1

 

Conan Edogawa (Jepun: 江戸川 コナン, Hepburn: Edogawa Konan) (gambar) adalah nama penyamaran digunakan oleh Shinichi Kudo dalam bentuk kecil. Badannya mengecil disebabkan racun APTX 4869 tetapu dia masih mempunyai personaliti, ingatan, dan kebolehan luar biasa untuk menyelesaikan masalah. Matlamat Conan adalah untuk memburu Oragnisasi Hitam dan mereka akan ditangkap kerana perbuatan jenayah, serta mencari penawar APTX 4869. Dia membuat demikian merancang menpergunakan Detektif Kogoro Mouri menjadi seorang detektif terkenal dengan harapan menarik kes yang berkaitan dengan Organisasi Hitam.

Selanjutnya...





2 sunting

Portal:Detektif Conan/Watak Pilihan/2

 

Ran Mouri (Jepun: 毛利 蘭, Hepburn: Mōri Ran) merupakan kawan karib dengan Shinichi Kudo sejak kecil lagi, sepertimana Kaito Kid bersahabat dengan Nakamori Aoko. Perhubungan mereka yang rapat membuahkan perasaan cinta, namun mereka tidak berani meluahkannya. Apabila Shinichi Kudo dipaksa menelan pil APTX 4869 oleh Organisasi Hitam, tubuhnya mengecil dan menjadi seorang budak. Shinichi mendapatkan bantuan Profesor Agasa untuk menyembunyikan identitinya dan dirinya mulai dikenali sebagai Conan Edogawa. Conan tinggal bersama Ran kerana ayah Ran, iaitu Kogoro Mouri ialah penyiasat persendirian. Oleh itu Conan berpendapat, jikalau dia tinggal bersama sama dengan Ran, dia boleh memperolehi maklumat mengenai Organisasi Hitam. Kadangkala Ran mengesyaki Conan ialah Shinichi, namun begitu keadaan selalu menyebelahi Conan untuk terus merahsiakan identitinya yang lain, iaitu Shinichi daripada Ran. Cita- cita Ran ialah untuk menjadi ahli karate di seluruh Jepun. Ran memiliki sifat yang lemah lembut, namun kadang kala memiliki sifat keras hati. Dia mudah menangis, apabila teringat akan Shinichi.

Selanjutnya...





3 sunting

Portal:Detektif Conan/Watak Pilihan/3

 

Kogoro Mouri (Jepun: 毛利 小五郎, Hepburn: Mōri Kogorō) merupakan ayah kepada Ran Mouri dan seorang detektif persendirian yang dikenali ramai kerana sering menyelesaikan kes, tetapi sebenarnya Shinichi (Conan)-lah yang membongkar kes untuknya. Sebagai "pakcik suka menggatal", Kogoro ahli dalam Judo sementara isterinya peguam. Kogoro telah berpisah dengan isterinya dan hidup bersama dengan anak perempuannya, Ran Mouri. Kogoro sering kali dikatakan sebagai pembawa sial / Kogoro tidur kerana dimana dia selalu berada, misteri ataupun kes pembunuhan akan berlaku dan dia akan menyelesaikan masalah sambil tidur kerana ditembak peluru bius oleh Conan.

Selanjutnya...





4 sunting

Portal:Detektif Conan/Watak Pilihan/4

 

Hiroshi Agasa (Jepun: 阿笠 博士, Hepburn: Agasa Hiroshi) paling biasa dipanggil sebagai Profesor Agasa, merupakan jiran sebelah Shinichi Kudo dan rakan keluarga. Orang pertama yang mengetahui Shinichi ialah Conan Edogawa, beliau telah mencipta semua alat khas Conan serta Pasukan Detektif Muda. Peralatan dia cipta kurang berkualiti tetapi sebahagian peralatannya amat berguna bagi Conan untuk pergunaan dirinya.

Selanjutnya...





5 sunting

Portal:Detektif Conan/Watak Pilihan/5

 

Heiji Hattori (Jepun: 服部 平次, Hepburn: Hattori Heiji) merupakan detektif sekolah menengah, dan anak Heizo Hattori, Ketua Jabatan Polis Osaka, dan isterinya Shizuka Hattori. Heiji mahu menjadi detektif seperti bapanya, dan dia juga sangat mahir dalam kendo dan telah menjadi pencabar kejohanan digemari untuk sekolah. Pada satu-satu masa semasa zaman kanak-kanak mereka, Heiji telah mempunyai idea yang malang mengunci dirinya dan Kazuha sahabatnya bersama-sama dengan satu set gari lama yang tidak mempunyai kunci untuk membuka kunci hasilnya mereka secara sukarela terpaksa menghabiskan masa bersama-sama walaupun pada beberapa agak intimkali (iaitu, pergi ke bilik mandi) sebelum gari boleh ditanggalkan. Sebagai peringatan 'keakraban' ini dan nasib baik, Kazuha membentukmu dengan dua azimat serupa bertuah, masing-masing menggabungkan pautan rantaian dari belenggu, yang dia dan Heiji telah memakai.

Selanjutnya...