1 sunting

Portal:Digimon/Digimon/1

 

Agumon (Jepun: アグモン) merupakan Digimon jenis dinosaur antivirus di dunia digimon. Muncul sebagai watak utama dalam Digimon Adventure dan Digimon kepunyaan Taichi Yagami. Agumon sama seperti pasangannya separti berbuat baik dan belas kasihan, tetapi dia adalah lebih serius daripada Taici. Walaupun dia boleh bertindak terburu-buru, Agumon adalah lebih berhati-hati dan kurang terdedah kepada mendapat ke dalam situasi melekit, walaupun dia berikut dan melindungi pasangannya sepanjang masa.

Selanjutnya...





2 sunting

Portal:Digimon/Digimon/2

 

V-mon (Jepun: ブイモン, Hepburn: Buimon, Veemon) merupakan watak utama dalam siri Digimon Adventure 02 juga makhluk Digimon dari Jepun. Digimon spesis Naga dan jenis data. V-mon berpasangan bersama seorang manusia bernama Daisuke Motomiya. V-mon, bersama-sama dengan Hawkmon dan Armadimon, adalah tiga Digimon zaman purba yang telah dimeterai oleh Azulongmon, untuk dibangkitkan sekali lagi dalam masa kecemasan. Veemon mula muncul dalam episod pertama Digimon Adventure 02 apabila Daisuke Motomiya mengangkat Digimental keberanian.

Selanjutnya...





3 sunting

Portal:Digimon/Digimon/3

 

Guilmon (Jepun: ギルモン, Hepburn: Girumon) adalah watak utama dalam siri Digimon Tamers. Guilmon dipaparkan dalam Digimon Tamers dan lain-lain media dan rakan Tamersnya Takato Matsuda. Guilmon kelihatan agak kecil apabila berdiri dalam bengkok ke atas seperti burung tetapi apabila berdiri betul-betul saiz badannya seperti seorang lelaki dewasa.

Selanjutnya...