Portal Dunia Arab
بوابة الوطن العربي

Bendera Dunia Arab
Bendera Dunia Arab
Lambang Dunia Arab
Lambang Dunia Arab
Peta Dunia Arab.

Dunia Arab (Arab: العالم العربي, rumi: al-‛ālam al-‛arabī) merangkumi dari Lautan Atlantik hingga ke barat Teluk Parsi yang berada di timur, dan dari Laut Mediterranean yang berada di utara hingga ke Afrika Tengah dan hingga Lautan Hindi yang berada di selatan. Gabungan 23 buah negara dengan gabungan populasi penduduk, yang berjumlah 325 juta orang dan keluasan kepada dua bahagian, dan merupakan unit linguistik bumi yang terbesar di dunia selepas Rusia.


Rencana pilihan

Liga Negara-Negara Arab (Arab: جامعة الدول العربية Jāmaʻat ad-Duwal al-ʻArabiyya), ialah sebuah organisasi negera-negara Arab. Matlamat pertubuhan ini ialah mengukuhkan kerjasama ekonomi, sosial, komunikasi, pasport, visa, dan kesihatan. Ahli-ahli Liga Arab juga dilarang menggunakan kekerasan ke atas satu sama lain.

Ibu negara Mesir iaitu Kaherah merupakan ibu pejabat tetap organisasi berkenaan.

Tujuh negara membentuk Liga Arab pada 22 Mac 1945 dengan matlamat utamanya ialah:

"Berkhidmat untuk kepentingan negara-negara Arab, memastikan persekitaran yang lebih baik, menjamin masa depan kesemua negara-negara Arab dan memenuhi harapan negara-negara Arab."

(Lebih mengenai...)

Biografi pilihan

Syarif Husain bin Ali (Arab: حسین بن علی; 1 Mei 1854–4 Jun 1931) merupakan Gabenor Mekah yang diangkat pada 1908 sebagai Raja penguasa Hijaz antara 1916 hingga 1924. Beliau memberontak terhadap Empayar Uthmaniyah pada Jun 1916. Ibnu Saud menyerang dan mengalahkannya pada 1924, sehingga Syarif Husain harus turun takhta Hijaz dan memilih Cyprus sebagai tempat tinggalnya sejak itu. Syarif Husain meninggal dunia di Amman, Jordan.

(Lebih mengenai...)

Kategori