Filem atau wayang gambar boleh merujuk kepada wayang tersebut ataupun industri perfileman secara umum. Perkatan 'filem' datangnya dari filem fotografi yang merupakan perantara utama wayang tersebut dicetak, dipanggil pita filem.

Pada hari ini, cerita drama televisyen dan video telah menjadi semakin popular dan semakin banyak ditayangkan. Wayang gambar yang dirakam dengan menggunakan filem boleh dipancarkan ke layar tanpa kehilangan mutu gambar. Filem video untuk drama televisyen tidak sesuai untuk ditayangkan disebabkan mutu gambar menjadi kurang baik apabila diperbesarkan.


Filem Pilihan
Adnan Sempit
Adnan Sempit

Adnan Sempit (digayakan dalam poster sebagai Adnan Semp-It) ialah sebuah filem bertemakan aksi komedi arahan Ahmad Idham yang ditayangkan di pawagam Malaysia mulai 14 Januari 2010. Filem yang dibintangi oleh Shaheizy Sam, Intan Ladyana dan Along Cham ini merupakan filem yang mengupas budaya mat rempit atau samseng jalanan di Malaysia secara santai.

Filem ini diibaratkan sebagai parodi filem Remp-It yang diarahkan oleh pengarah yang sama (filem V3 Samseng Jalanan ialah sekuel Remp-it). Filem ini diberi tajuk asal Rempit Nan Sempit tetapi ditukar tajuknya kerana berikutan arahan kerajaan terbaru pada pertengahan tahun 2009 yang tidak menggalakkan tema mat rempit dalam penerbitan filem dan televisyen terbaru Malaysia.

Selanjutnya | Arkib | Sunting

Gambar Pilihan
Antara wayang awal menunjukkan kuda berlari.
Antara wayang awal menunjukkan kuda berlari.

Antara wayang awal menunjukkan kuda berlari.

Arkib | Sunting

Terkini...


Tahukah anda...


Biografi pilihan
Shaheizy Sam
Shaheizy Sam
Shaheizy Sam bin Abdul Samad (lahir 4 September 1982) atau lebih dikenali sebagai Shaheizy Sam ialah seorang pelakon lelaki Malaysia yang menempa nama sebagai pelakon remaja pada era 1990-an. Beliau membuat kemunculan pertamanya dalam bidang lakonan pada 1995 menerusi filem Sama Tak Serupa bersama Aznil Nawawi sebelum melonjak naik dalam bidang perfileman melalui filem kontroversi Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam (2009) dan filem aksi komedi Adnan Sempit (2010). Sam telah berlakon dalam beberapa filem pecah panggung termasuk Jangan Pandang Belakang Congkak (2009), Evolusi KL Drift 2 (2010), Sekali Lagi (2011), Bini-Biniku Gangster (2011), SAM: Saya Amat Mencintaimu (2012), Mamak Cupcake (2014), dan Polis EVO (2015).

Selanjutnya | Arkib | Sunting

WikiProjek
Sertailah

WikiProjek Filem

<Result1 Result2

1073741823 1073741824.500000small class="editlink noprint plainlinksneverexpand">
Kategori
Anda boleh membantu
Senarai tugasan untuk Portal:Filem
  • Mengkategorikan rencana berkaitan filem mengikut kualiti supaya mudah untuk diusahakan.
  • Menambah kualiti rencana berkaitan filem secara bekerjasama.
  • Mengenalpasti kepentingan rencana.
  • Mengatur templat-templat berkaitan filem.
  • Terjemah rencana filem dari Wikipedia bahasa lain.
  • Menambah lagi rencana tentang filem.
Priority 1 (top)
Info Portal Filem

Filem di Wikiquote
Quotes
Filem di Commons
Images
Filem di Wikisource
Texts
Filem di Wikibooks
Books
Filem di Wikinews
News