Portal:Guiana Perancis

Guiana Perancis

Jata Guiana Perancis
Jata Guiana Perancis
Location
Lokasi Guiana Perancis

Guiana Perancis (Perancis: Guyane française; secara rasmi digelar Guyane) adalah rantau luar negeri Perancis, yang terdiri daripada jabatan luar negeri yang terletak di pesisiran utara Atlantik di Amerika Selatan. Ia mempunyai sempadan dengan dua negara: Brazil di timur dan selatan, dan Suriname di barat. Its 83,534 km2 (32,253 bt2) mempunyai kepadatan penduduk yang sangat rendah kurang daripada 3/km2 (7.8/sq mi), dengan hampir separuh daripada 229,000 orang pada tahun 2009 tinggal di kawasan bandar Cayenne, ibu negerinya.

Penambahan kata sifat "Perancis" dalam Bahasa Inggeris berasal dari zaman penjajah apabila lima jajahan seperti itu wujud (The Guianas), iaitu dari barat ke timur: Guiana Sepanyol (sekarang Wilayah Guayana) di Venezuela, Guiana British (kini Guyana), Guiana Belanda (kini Suriname), Guiana Perancis, dan Guiana Portugis (kini Amapá, sebuah negeri di bahagian utara Brazil). Guiana Perancis dan dua negara yang lebih besar di utara dan barat, Guyana dan Suriname, masih sering disebut secara kolektif sebagai Guianas dan terdiri daripada landasan perisai besar.

Sebilangan besar ekonomi jabatan berasal dari kehadiran Pusat Angkasa Guiana, yang kini merupakan tapak peluncuran utama Agensi Angkasa Eropah berhampiran khatulistiwa.

Lihat lebih lanjut mengenai Guiana Perancis...

Rencana pilihan

Cayenne adalah ibu negeri Guiana Perancis, sebuah kawasan di luar negara dan jabatan Perancis terletak di Amerika Selatan. Bandar ini didirikan di sebuah pulau di mulut Sungai Cayenne di pantai Atlantik. Motto bandar ini ialah "Ferit Aurum Industria" yang bermaksud "Kerja membawa kekayaan".

Gambar pilihan

Landskap hutan Remire-Montjoly

Tahukah anda...

Biografi pilihan

Léon-Gontran Damas (Mac 28, 1912-Januari 22, 1978) adalah seorang pensyair dan ahli politik Perancis. Beliau salah seorang pengasas gerakan Négritude.

Dalam berita

Perkara-perkara anda boleh buat

Perkara-perkara anda boleh buat!
Perkara-perkara anda boleh buat!
  • Sertai kumpulan ProjekWiki Guiana Perancis untuk membantu dalam pelbagai tugas yang disenaraikan.
  • Tabahkan hati. Wikipedia adalah untuk rakyat, oleh rakyat dan memerlukan 'ANDA' sebagai penyumbang untuk menyebarkan pengetahuan global.

ProjekWiki

Kategori

tiada subkategori

Portal berkaitan

Guiana Perancis di Wikimedia projects lain