Portal Jepun
Utama   Geografi   Projek
Lokasi Jepun dalam peta dunia

Jepun , nama rasmi Nippon-koku (Jepun: 日本国) adalah negara pulau di Asia Timur. Terletak di Lautan Pasifik , ia terletak di timur China, Korea dan Rusia. Yang aksara yang membentuk Nama Jepun bermaksud "asal matahari" , itulah sebabnya Jepun kadang-kadang dikenal pasti sebagai "Negara Matahari Terbit".

Jepun terdiri daripada lebih 3,000 pulau-pulau, yang terbesar yang Honshu, Hokkaido, Kyushu dan Shikoku. Kebanyakan pulau-pulau yang bergunung, banyakgunung berapi, contohnya, puncak tertinggi di Jepun, Gunung Fuji, asalnya sebuah gunung berapi. Jepun mempunyai penduduk kesepuluh terbesar di dunia, dengan kira-kira 128 juta orang. Yang Kawasan Terbesar Tokyo, termasuk ibu kota dalam Tokyo dan beberapa sekitar wilayah, adalah kawasan metropolitan terbesar di dunia, dengan lebih 30 juta penduduk. Pengaruh dari dunia luar diikuti oleh tempoh masa yang lama pengasingan telah mencirikan sejarah Jepun . Sejak menggunakan perlembagaan pada tahun 1947 , Jepun telah mengekalkan kesatuan raja berperlembagaan dengan maharaja dan parlimen terpilih, Diet.

Sebuah kuasa ekonomi utama, Jepun mempunyai ketiga terbesar di dunia ekonomi oleh KDNK nominal. Ia adalah ahli yang PBB, G8, G4, OECD dan PEC, bersama bajet pertahanan kelima terbesar dunia. Ia juga pengeksport keempat terbesar di dunia dan pengimport keenam terbesar dan pemimpin dunia dalam teknologi dan jentera.

Rencana Pilihan

Gambar pilihan

Bom atom bernama Fat Man adalah nama kod bom atom yang diletupkan atas Nagasaki
Bom atom bernama Fat Man adalah nama kod bom atom yang diletupkan atas Nagasaki
Kredit:

Pengeboman atom Hiroshima dan Nagasaki merupakan serangan nuklear yang dikenakan terhadap Empayar Jepun oleh Amerika Syarikat di bawah pimpinan Presiden Harry S. Truman sewaktu Perang Dunia II. Pada 6 Ogos 1945, senjata nuklear "Little Boy" dijatuhkan di bandaraya Hiroshima, diikuti pada 9 Ogos 1945 oleh pengguguran bom nuklear "Fat Man" di Nagasaki. Cuma inilah penggunaan senjata nuklear dalam peperangan dalam sejarah.

Pada hari ini...

Petikan pilihan

Biografi pilihan

Berita terkini

Tahukah anda

  • "... bahawa novel grafik ialah sebuah novel interaktif yang menggunakan gambar pegun ala anime?"

Portal:Jepun/Tahukah anda/51

  • "... bahawa selalunya patung dan mainan omake lebih diingini daripada produk yang dijual?"

Portal:Jepun/Tahukah anda/151

Kategori

Topik Jepun

Portal yang berkaitan

Portal:Ancient Japan
Portal:Ancient Japan
Portal:Anime and Manga
Portal:Anime and Manga
Portal:Japanese cars
Portal:Japanese cars
Portal:Current events/Japan
Portal:Current events/Japan
Portal:Tokyo
Portal:Tokyo
Portal:Osaka
Portal:Osaka
Portal:Shinto
Portal:Shinto
Portal:Asia
Portal:Asia
Jepun
Kuno
Anime
dan Manga
Kereta
Jepun
Berita
Jepun
Tokyo Osaka Shinto Asia

Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA Koordinat: 36°30′N 139°00′E / 36.5°N 139°E / 36.5; 139