Pra-penerbitan adalah proses penetapan beberapa elemen yang terlibat dalam filem, mainan, atau prestasi lain. Terdapat tiga bahagian dalam pengeluaran: pra-penerbitan, penerbitan, dan pasca-penerbitan. Pra-penerbitan berakhir apabila perancangan berakhir dan kandungan mula dihasilkan.

Dalam filem sunting

Dalam pembuatan filem dan video, pra-penerbitan secara rasmi bermula apabila projek menerima lampu hijau. Pada peringkat ini, memuktamadkan persediaan untuk pengeluaran akan berkuatkuasa. Pembiayaan umumnya akan disahkan dan banyak elemen utama seperti ahli pelakon utama, pengarah dan ahli sinematografi ditetapkan. Menjelang akhir pra-penerbitan, lakonlayar biasanya dimuktamadkan dan memuaskan kepada semua pembiaya dan pihak berkepentingan yang lain.

Semasa pra-penerbitan, skrip dipecahkan kepada papan cerita adegan individu dan semua lokasi, prop, barisan pelakon, pakaian, kesan khas dan kesan visual dikenalpasti. Jadual yang sangat terperinci dihasilkan dan susunan dibuat untuk elemen yang diperlukan untuk tersedia kepada pembuat filem pada waktu yang sesuai. Set dibina, krew diambil, pengaturan kewangan diletakkan dan tarikh permulaan untuk permulaan fotografi utama ditetapkan. Pada satu ketika dalam pra-pengeluaran akan ada bacaan skrip yang biasanya dihadiri oleh semua ahli pelakon dengan bahagian bercakap, pengarah, semua ketua jabatan, pembiaya, penerbit, dan pengumuman.

Walaupun penulis masih dapat mengerjakannya, lakonlayar itu umumnya dikunci halaman dan adegan bernomor pada awal pra-produksi untuk mengelakkan kekeliruan. Ini bermakna walaupun penambahan dan penghapusan masih boleh dibuat, adegan tertentu akan sentiasa jatuh pada halaman yang sama dan mempunyai nombor adegan yang sama.

Dalam muzik sunting

Dalam industri muzik, pra-penerbitan adalah proses di mana seorang artis rakaman menghabiskan masa mencipta dan menyempurnakan idea muzik mereka. Artis itu menghasilkan rakaman demo lagu, atau draf kasar, untuk memprakarsai premis kreatif lagu itu. Ini mengurangkan masa dan wang yang dibelanjakan dalam studio mahal. Matlamatnya ialah memasuki fasa rakaman utama pengeluaran dengan idea-idea asas dan paling menjanjikan yang telah pun ditubuhkan.

Bacaan lanjut sunting

  • Cleves, B. (2006), "Film Production Management". 3rd edition. Focal Press: Oxford.

Pautan luar sunting