Presiden Republik Armenia (Armenia: Հայաստանի Հանրապետության Նախագահ, Hayastani Hanrapetutyan Nakhagah) adalah ketua negara, Panglima Tertinggi dan penjamin kebebasan dan integriti wilayah Armenia.[2]

Presiden
Republik Armenia
Հայաստանի Հանրապետության նախագահ
Հայաստանի Նախագահ
Mohor pejabat
Panji Presiden[1]
Penyandang
Armen Sarkissian
sejak 9 April 2018
Bidang kuasaArmenia Edit the value on Wikidata
KediamanIstana Presiden, Yerevan
Dilantik olehNational Assembly of Armenia (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Tempoh jawatan5 tahun, diperbaharui sekali
Penjawat sulungLevon Ter-Petrosyan
Dibentuk11 November 1991
SenaraiList of presidents of Armenia (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Tapak webwww.president.am
Facebook: Armpresident Twitter: President_Arm Instagram: arm_president_office Youtube: UCW_zKv6QJEtMaPo0cHK2W0g Flickr: presidentam Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Penamatan kuasa sunting

kuasa Presiden digantung jika beliau bersara, meninggal dunia, tidak mampu untuk melaksanakan tugasnya atau dipindahkan dari pejabat. Presiden Republik mengemukakan peletakan jawatannya kepada Dewan Negara.

Pemecatan sunting

Presiden boleh dipecat kerana mengkhianat atau melakukan jenayah berat yang lain. Dalam usaha untuk mendapatkan kesimpulan pada mencabar kebolehpercayaan Presiden Republik, Dewan Negara merayu kepada Mahkamah Perlembagaan dengan resolusi yang diterima pakai oleh majoriti jumlah bilangan timbalan. Resolusi untuk mengeluarkan Presiden Republik dari pejabat diluluskan oleh Dewan Negara dengan dua pertiga majoriti daripada jumlah timbalan, berdasarkan kesimpulan Mahkamah Perlembagaan. Jika Mahkamah Perlembagaan membuat kesimpulan bahawa tidak ada alasan untuk mencabar kebolehpercayaan Presiden Republik pemecatan itu dikeluarkan daripada agenda Dewan Negara.

Isu kesihatan sunting

Dalam kes penyakit serius Presiden Republik atau halangan yang tidak dapat diatasi lain yang menjadikannya mustahil untuk beliau melaksanakan tanggungjawabnya, Dewan Negara, atas syor Kerajaan, kesimpulan Mahkamah Perlembagaan dan dengan sekurang-kurangnya dua pertiga undi majoriti daripada jumlah bilangan ahli-ahlinya, menerima pakai keputusan yang menyatakan ketidakupayaan Presiden Republik untuk menunaikan kuasa beliau. Jika Mahkamah Perlembagaan membuat kesimpulan bahawa terdapat sebab-sebab ketidakupayaan Presiden Republik untuk menunaikan tanggungjawab beliau, kerajaan tidak boleh memohon kepada Dewan Negara dengan apa-apa isu.

Kediaman rasmi sunting

Kediaman rasmi Presiden Armenia terletak di 26 Baghramyan Avenue di pusat bandar Yerevan.

Senarai Presiden Armenia sunting

Nama
(Lahir–Meninggal dunia)
Gambar Dipilih Memegang jawatan Meninggalkan Jawatan Parti
1 Levon Ter-Petrosyan
(1946–)
  1991
1996
11 November 1991 3 Februari 1998 Pergerakan Negara Pan-Armenia
2 Robert Kocharyan
(1954–)
1998
2003
4 Februari 1998 9 April 2008 Bebas
3 Serzh Sargsyan
(1954–)
2008
2017
9 April 2008 Penyandang Parti Republikan

Rujukan sunting

Pautan luar sunting