Presiden Iceland (Iceland: Forseti Íslands) merupakan ketua negara terpilih Iceland. Penyandang jawatan kini ialah Guðni Thorlacius Jóhannesson sekarang dalam penggal pertamanya sebagai presiden, dipilih dalam 2016.

Presiden
Iceland
Forseti Íslands
Jata presiden
Guðni Thorlacius Jóhannesson, Presiden Iceland
Penyandang
Guðni Thorlacius Jóhannesson
sejak 1 Ogos 2016
Pejabat Presiden
Bidang kuasaIceland Edit the value on Wikidata
InstitusiOffice of the President of Iceland (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
KediamanBessastaðir
PusatGarðabær, Kawasan Kotaraya Iceland
Tempoh jawatanEmpat tahun
Diperbaharui selamanya selagi penyandang memenangi pilihan raya presiden atau tanpa bertanding.
Surat cara pembentukanPerlembagaan Iceland
PeloporRaja Iceland
Dibentuk17 Jun 1944
Pemegang pertamaSveinn Björnsson
PenggantianCollective
Presiden Parliamen, Perdana Menteri dan Presiden Mahkamah Agung.
Timbalan/naibsalary=2,480,341 ISK sebulan (2017)
SenaraiList of presidents of Iceland (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Tapak webenglish.forseti.is (Inggeris)
forseti.is (Iceland)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Presiden dipilih untuk satu penggal empat tahun mengikut undian terbanyak, tidak terhad penggalnya, dan mempunyai kuasa yang terhad. Kediaman presiden terletak di Bessastaðir di Garðabær berdekatan ibu kota Reykjavik.

Asal sunting

Ketika Iceland menjadi republik di 1944 dengan lulusnya perlembagaan baru, kedudukan Raja Iceland digantikan oleh jawatan Presiden. Penyediaan peralihan bagi perlembagaan baru ini menetapkan bahawa presiden pertama negara tersebut akan dipilih oleh parlimen.

Kuasa dan tugas sunting

Kuasa eksekutif sunting

Kabinet sunting

Presiden melantik menteri Kabinet Iceland, menentukan jumlah mereka serta pembahagian tugasan. Menteri-menteri tidak  boleh mengundurkan diri dan harus dilepaskan oleh Presiden. Menteri-menteri diwakilkan kuasa eksekutif Presiden dan bertanggungjawab atas tindakan mereka sendiri.

Majlis Negara sunting

Presiden dan Kabinet bertemu di Majlis Negara. Kabinet harus memberitahu Presiden perkara-perkara penting negara serta rang yang digubal. Dalam pertemuan ini juga Kabinet boleh menyarankan, mengadakan, mahupun membubarkan Parlimen.

Kuasa perundangan sunting

Perkara 2 Perlembagaan Iceland menyatakan bahawa Presiden dan Parlimen bersama-sama menjalankan undangan kuasa. Presiden tanda-tanda tagihan berlalu dengan Parlimen ke dalam undang-undang dan tidak boleh memilih untuk tidak menandatanganinya, itu dalam kesan vetoing mereka. Pemvetoan rang oleh Presiden mengambil kesan segera, harus Parlimen tidak mengeluarkan mereka, tapi mereka perlu disahkan dalam suatu referendum. Ólafur Ragnar Grímsson (1996-2016) adalah satu-satunya Presiden yang telah memveto undang-undang dari Parlimen, yakni sebanyak tiga kali (2004, 2010, 2011). Ini kuasa ini pada asalnya bertujuan untuk digunakan pada keadaan yang menggawatkan dalam Parlimen tersebut.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Presiden mempunyai kuasa untuk mengemukakan bil dan resolusi ke Parlimen yang berada dalam pertimbangannya. Jika Parlimen tidak berada dalam sesi Presiden boleh mengeluarkan sementara undang-undang yang harus sesuai dengan perlembagaan. Undang-undang sementara menjadi terbatal jika Parlimen tidak mengesahkan mereka sewaktu masa persidangan Parlimen. Presiden tidak pernah diserahkan bil atau resolusi, atau dikeluarkan sementara undang-undang.

Parlimen sunting

Presiden bersidan bersama Parlimen selepas umum pilihan raya serta juga membubarkannya. Presiden boleh meminda atau menangguhkan sesi bersidang untuk sementara waktu jika sangat perlu. Selain itu, Presiden membuka sesi tetap Parlimen setiap tahun.

Pampasan sunting

Presiden menerima gaji bulanan sebanyak 2,480,341 króna.  Perkara 9 Perlembagaan Iceland menyatakan gaji presiden tidak boleh diturunkan untuk penyandang jawatan tersebut.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:Presiden Iceland