Princess Kaiulani (kadang-kadang berjudul Puteri Tidak Bertamadun) adalah sebuah filem tahun 2009 berdasarkan hidup Puteri Kaʻiulani (1875–1899) dari Kerajaan Hawaii.

Princess Kaiulani
Poster untuk tayangan pawagam AS
PengarahMarc Forby
Penulis
Dibintangi
Muzik olehStephen Warbeck
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehRoadside Attractions
Tarikh tayangan
  • 7 Februari 2009 (2009-02-07) (EFM)
  • 14 Mei 2010 (2010-05-14) (Amerika Syarikat)
Negara United Kingdom
 Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$9 juta[1]
Pecah panggung$883,887[2]

Penjelasan sunting

Filem ini dibintangi Q'orianka Kilcher dengan watak Puteri Kaʻiulani, salah satu dari perwaris terakhir Kerjaan Hawaii. Wayang ini ditunjuk dalam Hawaii International Film Festival bawah judul Barbarian Princess; selepas itu, Roadside Attractions memiliki hak cipta Amerika Syarikat wayang ini dan mengubah judul wayang untuk pengeluaran Amerika Syarikat.[3]

Filem ini mengikuti perkembangan kehidupan pendek Kaʻiulani, bermula dengan kehidupan yang bahagia di Honolulu diganggu oleh peristiwa-peristiwa sekitar pengenaan Perlembagaan Bayonet. Filem ini mengikuti beliau melalui pendidikan beliau di Victoria England, pengumuman penggulingan Kerajaan Hawaii, kempen beliau cuba untuk meyakinkan Amerika Syarikat untuk mengubah penggulingan, dan kembali ke Hawaii itu.

Peristiwa-peristiwa sejarah secara umumnya digambarkan dengan tepat[perlu rujukan], walaupun beberapa butiran, sebagai contoh sebab-sebab penandatangan Raja Kalakaua pada Perlembagaan Bayonet, tidak dijelaskan dalam terperinci. Sebaliknya, banyak butir-butir peribadi kehidupan puteri, termasuk terutamanya gambaran kehidupan cintanya, adalah wakil yang dia bukannya sejarah yang saksama. Hidupnya juga termasuk banyak peristiwa penting yang tidak berada dalam filem ini.

Filem ini telah ditulis dan diarahkan oleh Marc Forby, dan juga bintang Barry Pepper sebagai Lorrin Thurston, Will Patton sebagai Sanford B. Dole, Julian Glover sebagai Theophilus Harris Davies, dan Shaun Evans sebagai Clive Davies.

Prestasi awam pertama filem itu di Honolulu pada 16 Oktober 2009, di Hawaii Theatre bersejarah, sebagai sebahagian daripada 2009 Festival Filem Antarabangsa Hawaii.[4] The performance was sold out.[5]

Lakonan sunting

Kontroversi sunting

Tajuk kerja filem itu "Barbarian Princess" menimbulkan kontroversi di Hawaii, dengan individu-individu yang menyatakan bahawa ia membawa kenangan yang menyakitkan tentang diskriminasi masa lepas.[6] Sebagai tindak balas, tajuk ringkas telah ditukar kepada The Last Princess,[7] changed to Princess Kaiulani later in 2008,[8] kemudian ditunjukkan sebagai Barbarian Princess untuk perayaan 2009. Pengeluar menyatakan bahawa gelaran itu bertujuan untuk menjadi ironis dan bertujuan untuk menarik penonton yang mungkin tidak biasa dengan sejarah Hawaii.[9] Filem ini akhirnya dikeluarkan untuk pengedaran yang lebih luas sebagai Princess Kaiulani.

Ramai orang Hawaii asli kecewa bahawa filem yang seorang bukan Hawaii digunakan untuk watak tajuk.[perlu rujukan]

Penerimaan kritikal sunting

Princess Kaiulani hampir secara universal diserlahkan oleh para pengkritik. Tomato Rotten melaporkan bahawa hanya 23% daripada pengkritik filem memberi kajian yang positif. Roger Ebert dipanggil ia satu "biopic menarik tetapi berderit". Dialu-alukan oleh Hollywood Reporter dan panned oleh akhbar New York, Princess Kaiulani sama ada dipuji atau meninggalkan penonton dengan rasa pedih.[10] Filem ini memenangi Anugerah Penonton untuk "Ciri-ciri Terbaik" pada 2009 Honolulu Festival Filem Antarabangsa dalam seri dengan Precious: Based pada Novel "Push" oleh Sapphire.

Rujukan sunting

  1. ^ http://boxofficemojo.com/movies/?page=main&id=princesskaiulani.htm
  2. ^ http://boxofficemojo.com/movies/?page=main&id=princesskaiulani.htm
  3. ^ Jeremy Kay (February 10, 2010). "Roadside drawn to Hawaiian biopic Princess Kaiulani". Screen Daily. Dicapai pada 2010-04-25.
  4. ^ "Barbarian Princess, 2009". Hawaii International Film Festival web site. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-18. Dicapai pada 2009-10-18.
  5. ^ http://kgmb9.com/main/content/view/22057/40/[pautan mati]
  6. ^ Richard Borreca (March 25, 2008). "Senators seek overthrow of 'Princess' film tax help". Honolulu Star-Bulletin. Dicapai pada 2010-03-26.
  7. ^ Mike Gordon (April 6, 2008). "'The Last princess': A Tale of Ka'iulani". Honolulu Advertiser. Dicapai pada October 7, 2010.
  8. ^ Mike Gordon (September 26, 2008). "Still Searching for a Title both Inoffensive and Provocative: The Princess paradox". Honolulu Advertiser. Dicapai pada October 7, 2010.
  9. ^ Katherine Nichols and Gary Chun (October 16, 2009). "'Princess' sparks heated debate". Honolulu Star-Bulletin. Dicapai pada 2010-03-26.
  10. ^ "Princess Kaiulani". Box Office Mojo web site. Dicapai pada October 7, 2010.

Pautan luar sunting