Prinsip Peel

(Dilencongkan dari Prinsip-Prinsip Peel)

Prinsip Peel merangkumkan idea yang dikembangkan oleh Sir Robert Peel untuk menentukan etika pasukan polis. Pendekatan yang dinyatakan dalam prinsip-prinsip ini biasanya dikenal sebagai kepolisian dengan persetujuan (policing by consent) di United Kingdom dan negara-negara lain seperti Kanada, Australia dan New Zealand.

Dalam model kepolisan ini, pegawai polis dianggap sebagai warganegara yang berpakaian seragam. Mereka menggunakan kuasa mereka untuk mengawasi sesama warganegara dengan persetujuan tersirat dari sesama warga tersebut. "Polisi dengan persetujuan" menunjukkan bahawa keesahan kepolisian di mata masyarakat didasarkan pada sokongan sepersetujuan umum yang disusuli dengan ketelusan mengenai kuasa mereka, integriti mereka dalam menggunakan kuasa tersebut dan kebertanggungjawapan mereka untuk melakukannya.

Prinsip sunting

Sembilan prinsip kepolisan sunting

Sembilan prinsip kepolisan berasal dari "Arahan Umum" yang dikeluarkan kepada setiap pegawai polis baru di Polis Metropolitan dari tahun 1829.[1][2] Walaupun Peel membincangkan semangat beberapa prinsip ini dalam pidatonya dan komunikasi lain, sejarawan Susan Lentz dan Robert Chaires tidak menemui bukti bahawa dia menyusun senarai rasmi.[3] Kementerian Dalam Negeri mencadangkan bahawa arahan itu mungkin ditulis, bukan oleh Peel sendiri, tetapi oleh Charles Rowan dan Richard Mayne, Pesuruhjaya bersama Polis Metropolitan ketika ia ditubuhkan.[1][2]

Prinsip-prinsip umum itu kemudian disaring menjadi sembilan poin oleh Charles Reith dalam bukunya 1948 A Short History of the British Police. Prinsip yang dipetik terdiri daripada:[3][1][2]

  • Tujuan pasukan polis adalah untuk mencegah jenayah dan menjaga ketenteraman.
  • Polis bergantung kepada kelulusan dan kepercayaan orang ramai untuk melaksanakan tugas mereka dengan berkesan.
  • Matlamat utama kepolisan adalah untuk mencapai kepatuhan sukarela dengan undang-undang dalam masyarakat.
  • Polis mesti tegas dalam tugas dan kepatuhan mereka terhadap undang-undang, mengekalkan kesaksamaan dan mengelakkan godaan yang terpengaruh oleh pendapat umum.
  • Polis harus mengakui bahawa lebih banyak kerjasama yang mereka dapat capai dalam masyarakat, semakin jarang mereka perlu menggunakan kekerasan untuk mencapai pematuhan undang-undang.
  • Polis mesti mengekalkan kelonggaran dan kerjasama orang ramai dengan menyediakan perkhidmatan penguatkuasaan undang-undang yang tidak memihak dan bebas, yang bertentangan dengan pemecatan dan pemantauan terhadap keinginan orang ramai. Mereka mesti memanjangkan rasa hormat dan penghormatan yang sama kepada semua orang, tanpa mengira kedudukan ekonomi atau sosial.
  • Penggunaan kekuasaan dan kawalan fizikal akan digunakan sebagai usaha terakhir , hanya apabila bentuk pujukan lain telah gagal.
  • Pegawai polis harus ingat bahawa mereka juga adalah orang awam dan bahawa tujuan mereka adalah untuk melayani dan melindungi orang ramai.
  • Ukuran sebenar keberkesanan mana-mana pasukan polis bukanlah jumlah tangkapan atau tindakan polis yang diambil, tetapi ketiadaan tindak pidana dan pelanggaran hukum.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Policing by consent". UK Government Home Office. 10 December 2012. Dicapai pada 29 December 2013.
  2. ^ a b c "Principles of Good Policing". The Institute for the Study of Civil Society. December 2015. Dicapai pada 7 October 2017.
  3. ^ a b Lentz, Susan A.; Chaires, Robert H. (2007). "The Invention of Peel's Principles: A Study of Policing "Textbook" History". Journal of Criminal Justice. 35 (1): 69–79. doi:10.1016/j.jcrimjus.2006.11.016.

Bacaan lanjut sunting