Program Angkasawan Negara Malaysia

Program Angkasawan Negara Malaysia bermula pada 2006 untuk menghantar angkasawan dari negara Malaysia ke angkasa lepas. Pada 4 September 2007, Sheikh Muszaphar Shukor telah dipilih sebagai Angkasawan Malaysia yang pertama. Beliau berlepas ke Stesen Angkasa Antarabangsa menaiki Soyuz TMA-11 pada 10 Oktober 2007. Pengarah Program Angkasawan Negara ialah Kolonel Dr Zulkifly Yusoff.

Logo Program Angkasawan Negara

Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha dan Dr Faiz Khaleed menginap di Hotel Cosmonaut, Baikonur, Kazakhstan. Mereka menjalani latihan fisiologi dan mental bagi memastikan mereka cepat menyesuaikan diri sejurus tiba di ISS seperti waktu tidur dan makan.

Solat hajat dan khutbah Jumaat bertemakan 'Misi Angkawasan Negara Anugerah Allah SWT Dalam Menjana Fardhu Kifayah Ummah' dibaca di semua masjid di seluruh Malaysia pada hari Jumaat 5 Oktober 2007 menjelaskan kepentingan program itu mengikut pandangan Islam.

Kos pembiayaan sunting

Program Angkasawan Malaysia ini merupakan sebahagian daripada program timbal balik Malaysia dengan Russia. Malaysia telah membeli 18 jet pejuang Sukhoi SU-30 MKM dan pesawat udara pelbagai guna bernilai RM3.4 bilion dari Russia.

Jika menghantar sendiri memerlukan kos yang tinggi .Bandingkan penghantaran satelit komunikasi saja mencecah RM1.5 bilion, iaitu kos satelit kira-kira RM700 juta, pelancar RM350 juta dan baki adalah insfrastruktur lokasi pelancaran. Kos melonjak empat atau lima kali ganda jika buat sendiri. [1] Itu pun jika kita membeli peralatan dan prasarana dari Russia atau Amerika.Tetapi negara maju tidak mungkin menjual teknologi ini kerana pelancar kapal angkasa lepas ini boleh diubahsuai menjadi pelancar peluru berpandu atau roket nuklear.

Faedah program sunting

 
Pengarah Program Angkasawan Negara, Kolonel Dr Zulkifly Yusoff

Program itu memenuhi hasrat dan pendekatan Islam Hadhari yang dicetuskan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Program ini akan menjadi pemangkin / 'moon shot' kepada seluruh rakyat Malaysia untuk belajar sains dan teknologi. 5 juta pelajar akan bercerita tentang angkasawan. Pelajar mula mendalami makna 3G, 4G dan 5G. Mereka tahu itulah graviti dan minat terhadap sains akan bercambah serta bertambah dengan sangat positif.

Destinasi Visi Dan Misi

Dua angkasawan ini, Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha dan Dr Faiz Khaleed akan menjadi 'duta angkasa', menjelajah ke sekolah-sekolah apabila misi mereka berjaya melaksanakan misi penting buat negara untuk sektor teknologi sains kejuteraan angkasa lepas yang nyatakan sebagai misi dan visi yang diterbitkan oleh faedah dari program ini dan lain-lain faedah akan dinyatakan menerusi ilmu linguistik.

Faedah Stigma

Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia (Mosti) dapat menyebarkan ilmu sains angkasa ke sekolah di seluruh negara.

Kementerian Pengajian Tinggi akan meminta universiti supaya memberi daya penekanan bersifat imperatif dan inklusif di dalam mengambil berat pada sektor sains dan teknologi, Di universiti, saintis sainstis mengajar dan melakukan penyelidikan, Di universiti mesti ada saintis, berbanding sekarang yang hanya ada pensyarah. Tiada saintis sepenuh masa.

Faedah Dwi-Partisan Sains Astronomi

Sains Astronomi dan juga teknologi, sepertimana diketahui ia sangat perlu dimulakan pada peringkat maktab rendah dan vokasional dan kolej bersekutu serta politeknik dan juga universiti dan berkembang di pasaran menjadi produk yang menjana pekerjaan. Sudah pasti tiada sesiapa mahu ilmu dan teknologi yang direka lalu dicipta dibazirkan terus ditinggalkan bergitu sahaja lalu menjadi sesuatu pekara berupaya memudaratkan negara serta penduduk mendiami sesebuah negara yang memiliki sistem pendidikan tinggi yang mempunyai status dan setelah tamat pengajian ataupun melangkah masuk ke fasarana sektor pekerjaan selepas mendapat ilmu kelayakan di menara gading dan pekara tersebut sangatlah di pandang serius kerana ia sangat jelas merupakan satu bentuk pembaziran kepada ilmu dan ia sebaliknya sangat mustahak serta amatlah penting dan wajib untuk setiap yang sedia maklum umum dikenal pasti memiliki daya upaya dan mempunyai kelayakan untuk berkhidmat secara awam mahupun sebagai proksi yang telah dikelaskan sebagai yang ditakrifkan dan diklasifikasi sebagai induvidu yang dinyatakan di dalam senarai ilmu dwi-partisan dari hasil ilmu bermusyawarah dan layak menjadi sebagai tenaga ilmu yang positif.

Rumusan Faedah Program

serta secara sedia maklum ataupun amnya umum telahpun mengetahui bahawasanya sesuatu ilmu itu sangat penting dan tiada harga yang setara untuk memberikan satu bentuk angka kepada nilai untuk sesuatu bentuk ilmu yang sedia ada pada diri seseorang atau induvidu mahupun ilmu sains bagi segala jenis serta bentuk pelajaran ilmuan sains kerana ialah sememangnya sangat pasti adalah benar dan nyata ia memang merupakan sesuatu yang berupaya memberi impak sangat besar kepada sesuatu yang berupaya menjadi satu nadi yang amat kuat serta sebagai dari yang ternyata sememangnya dikenal pasti sangat mahir kerana telah mendapat sesuatu kemahiran dari cetusan inspirasi ilmu yang telah dikongsikan oleh yang berkemahiran tinggi dan sangat penting di dalam usaha membina perpaduan dan yang penuh harmoni serta kemakmuran yang damai dan permai untuk sesebuah negara.

Faedah Potensi

Potensi ilmu untuk dijadikan punca untuk menjana pendapatan dari hasil yang diusahakan oleh pelbagai produk, yang sedia ada di dalam semua jenis sektor dan unit perkhidmatan, yang berupaya menyediakan pelbagai ruang dan peluang pekerjaan, agar setiap pertumbuhan ekonomi boleh berkembang dengan sangat pesat buat negara dan untuk sektor eksport dan juga import kian bertambah dan meningkat terus berupaya menjadi sebagai penjana yang utama bagi menjana pendapatan dan penjanaan perbelanjaan dalam negara dan di luar negara. yang bermakna serta yang memberi maksud untuk semua warganegara di seluruh pelusuk negara mahupun di dalam negeri-negeri serta pada peringkat wilayah-wilayah persekutuan dan juga bahagian, dan bahagian kecil serta kota dan juga bandar, sub-kota, sub-bandar serta daerah kecil, pekan-pekan kecil, dan di perdalaman di setiap negeri wajib serta perlu konsisten sepanjang waktu dan masa optimis serta komited di dalam usaha untuk mengambil manfaat sampingan dari faedah program ini perlukan yang berkaliber di dalam setiap bentuk dan jenis bagi usaha yang diusahakan sewaktu ia berbakti bagi menterjemahkan segala-gala ilmu sains mahupun setiap jenis bentuk ilmu yang diketahui, dan boleh difahami, lalu secara ia akan terus dikongsikan secara menerusi ilmu universal kepada setiap lapisan usia dan juga umur sebagai ilmu agenda dari yang dimaksudkan sebagai ilmu utama untuk terus berupa membantu ekonomi negara agar lebih berdaya saing dan juga kalis cabaran dan mampan serta kekal aktif dinamik, produktif dan juga kreatif di dalam pelbagai corak dan usaha untuk membantu meningkatkan nilai bagi daya tarikan pelabur luar agar pertumbuhan ekonomi negara pada peringkat ekonomi global untuk waktu sekarang dan di waktu dan masa akan datang akan terus kukuh mampan berdaya saing pada peringkat antarabangsa.

Faedah Awam & Umum

Faedah Awam dan umum, segala-galanya sangat perlu mengikut kesesuaian spesifikasi yang tepat dan betul serta relevan untuk diaplikasikan sebagai bentuk aplikasi ketetapan minda yang dikenal pasti dan telah mengetahui secara inkslusif bahwa yang diperlukan sebagai yang berkongsi secara terus daripada dalam sektor-sektor perkhidmatan awam dan umum.

Faedah Elektif

dan ia juga sedia maklum sejajar dengan abad yang moden dan sinonim dengan teknologi perhubungan melalui alam maya yang berteknologi digital yang berdifinisi tinggi serta diketahui juga bahwa boleh didapati menerusi pelbagai platform dan medium aplikasi teknologi canggih pada waktu sekarang dan aplikasi berkenaan akan bertindak sebagai ilmu solusi dalam sektor awam untuk mendapatkan dan juga untuk memperolehi kemudahan dari entiti yang telah dipilih secara elektif bagi menerajui dan mengetuai negara sepertimana sedia maklum diketahui pada waktu semasa dengan teraju yang bedasarkan dari kawal selia sistem seliaan penuh dari kerajaan pusat sebagai tanda adab sopan dan tata susila sebagai terjemahan sikap di dalam diri seseorang yang menjaga ilmu adab perilaku untuk setiap induvidu yang layak untuk begelar sebagai seseorang manusia yang mempunyai dan memiliki akan sifat jati diri yang tinggi dan pada nilai budi bahasa yang menjadi penanda aras untuk diberikan penstrataan tingkat prestasi yang dinilai menerusi pandangan dari segi nilai ilmu patriotisme dan juga sebagai aspek penilaian yang diantara terpenting.

Faedah Nasionalisme

dari sudut pandang ilmu nasionalisme sebagai rakyat jelata yang mempunyai status warganegara yang benar-benar memahami secara jelas dan mahir mengedalikan kemahiran asas daripada ilmu yang telah diketahui serta telah benar-benar faham akan segala-galanya maksud daripada ilmu keterangan dan juga ilmu penerangan huraian ilmu rukun negara yang telah sepertimana disifatkan sebagai tanda terjemahan paling jelas untuk difinisi ilmu kesetiaan kepada negara sebagai yang sepanjang waktu dan masa di kehidupan ia akan tetap teguh menuruti dasar dan dasar dari asas penting untuk menjadi sebagai yang berkongsikan segala keperluan dan pengetahuan kepada sesiapa sahaja memerlukan keperluan berkenaan, terus ia selepas berjaya diprodukan sebagai ilmu modul insan yang sudah memiliki kelayakan dan selepas itu akan berupaya menjadi sebagai ilmu generasi penerus legasi yang berpotensi serta berupaya untuk memajukan bangsa malaysia dan juga menambah ilmu pelbagai corak nilai serta mampu mencetuskan inspirasi sebagai titik mula tingkat kemajuan untuk sesebuah kerajaan persekutuan yang sediakala mempunyai payung naungan dari dasar perlembagaan kerajaan pusat yang mempunyai entiti yang elektif dan juga efektif sebagaimana ia telah menjadi sebagai proksi yang bertugas sebagai lambang yang mempunyai bayang-bayang di sebalik tapak keberadaan yang ditakrifkan sebagai nikmat kenikmatan buat negara yang maju dan berjaya kerana mempunyai dan juga memiliki iminuniti dari kedaulatan sistem pentadbiran sedia ada sebagai tadbir dan urusnya ketua utama negara mempunyai sebuah lanskap kerajaan yang baharu.

Kecaman sunting

  • Program Angkasawan ini dianggap membazir berbanding dengan keuntungan pihak Russia yang dapat menjual 18 jet pejuang Sukhoi SU-30 MKM .
  • NASA tidak mengiktiraf angkasawan pertama negara sebagai angkasawan, tetapi sebagai peserta penerbangan angkasa sahaja. Tanpa pengiktirafan ini, imej dan kredibiliti angkasawan pertama Malaysia mungkin terjejas. Russia menggunakan istilah kosmonaut , bukan astronout. Hanya Russia sahaja yang mengiktiraf angkasawan pertama negara sebagai angkasawan bertauliah atau dalam istilah Russia "Cosmonaut". Ini adalah kerana, Sheikh Muzaphar Shukor telah menjalani berbagai latihan khusus angkasawan di Pusat Latihan Angkasa Yuri Gagarin sebagai persediaan untuk ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) yang melayakkan dia menjadi seorang angkasawan dan pergi ke ISS.
  • Bagi pihak NASA, gelaran angkasawan atau Astronaut (Asal dari Astrology/Astronomy) hanya layak diberikan kepada mereka-mereka yang berupaya mengendalikan kapal angkasa, menjadi jurutera angkasa, memberi arahan dan menjadi ketua di ISS serta menjadi krew di ISS selain sebagai seorang saintis dan pengkaji di angkasa. Ini adalah kerana gelaran Astronaut merujuk kepada segala bidang astronomy dan perkara yg berkaitan dgn ilmu astronomy atau angkasa. Jadi, untuk membolehkan seseorang itu mendapatkan gelaran Astronaut dari NASA, dia perlulah mengetahui segala aspek ilmu mengenai astronomy termasuk dari segi pengendalian kapal angkasa dan kejuruteraan angkasa. Bagi mereka-mereka yang tidak mempunyai pengetahuan ini dan sekadar hanya sebagai orang yang pergi naik ke angkasa dan membuat kajian sains hanya digelar sebagai peserta penerbangan angkasa sahaja atau spaceflight participant.
  • Di pihak Russia (ROSCOSMOS) pula, mereka menggunakan istilah Comosnaut (Asal dari Cosmology) merujuk kepada skop bidang yang lebih luas meliputi angkasa, orbit, mengetahui asas ilmu angkasa atau astronomy, berupaya membuat kajian sains di angkasa, mengetahui selok-belok teknologi maklumat walaupun pihak yang terlibat tidak tahu mengendalikan kapal angkasa, tidak menjadi ketua atau commander di ISS dan tidak menjadi jurutera angkasa. Ini adalah kerana, sesiapa sahaja yang telah lulus dan melepasi ujian intensif yang ketat dan sukar di Pusat Latihan Angkasa Yuri Gagarin di Moscow Russia, layak mendapat tauliah sebagai angkasawan atau Cosmonaut dari pihak Russia dan layak pergi ke angkasa atau ISS. Pihak Russia mengiktiraf sesiapa sahaja yang telah melepasi ujian sebagai angkasawan dan telah pegi ke angkasa, sebagai Cosmonaut walaupun seseorang itu pergi sebagai peserta penerbangan angkasa/pelancong. Ini disebabkan tidak mudah bagi seseorang itu untuk menjalani latihan angkasa dan berlepas ke angkasa.
  • Buat masa ini hanya pihak Russia sahaja yang mengiktiraf angkasawan pertama negara sebagai angkasawan bertauliah atau Cosmonaut sebagaimana yang telah dianugerahkan oleh pihak Russia kepada angkasawan dari negara lain yang menyertai latihan dan program angkasa mereka.

Balasan kepada kecaman sunting

  • Pengiktirafan NASA sebagai seorang angkasawan dahulunya telah digunakan kepada sesiapa yang mengembara ke angkasa, termasuk ahli sains, ahli politik, pemberita, dan pelancong [1], [2] Diarkibkan 2007-09-26 di Wayback Machine, [3] Diarkibkan 2008-06-08 di Wayback Machine, oleh itu tiada sebab untuk mereka menukar syarat pengiktirafan.
  • Selain itu, pengiktirafan NASA tidak diperlukan, kerana mereka hanya mengiktiraf mereka yang menyertai pakej angkasa USA dan Malaysia tidak memerlukan pengiktirafan NASA kerana Malaysia tidak membayar NASA bagi pengiktirafan tersebut.
  • Angkasawan Malaysia telahpun menjalani berbagai latihan khusus angkasawan di Pusat Latihan Angkasa Yuri Gagarin yang cukup lengkap bagi melayakkan beliau menjadi seorang angkasawan dan pergi ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS)
  • Pihak Russia telahpun mengiktiraf angkasawan pertama negara sebagai angkasawan bertauliah atau Cosmonaut sebagaimana yang telah dianugerahkan oleh pihak Russia kepada angkasawan dari negara lain yang menyertai dan melengkapi keseluruhan latihan dan program angkasa mereka.

Siaran langsung sunting

RTM menyiarkan program khas siaran langsung angkasawan Malaysia ke ISS sempena Misi Angkasawan Negara 2007 selama 10 hari itu bermula 10 Oktober 2007 hingga 21 Oktober 2007. Episod pengenalan pada 9 Oktober 2007 jam 9.30 malam.

Diantara siaran lansung dan laporan berita sepertimana pernah disiarkan ialah laporan terkini status angkasawan serta ketibaan Soyuz di stesen ISS pada 12 Oktober, jam 10.30 malam disusuli laporan serta liputan aktiviti angkasawan di pusat berkenaan pada 13 Oktober, jam 12.05 tengah malam. Sebagai penutup, RTM memaparkan liputan perjalanan pulang angkasawan negara dari ISS ke bumi selepas misi mereka selesai pada 21 Oktober, jam 12:00 tengah malam.[2]

30 tenaga penerbitan termasuk 2 penerbit penyelaras serta 4 penerbit di Baikonour, Kazakhstan, di samping puluhan tenaga teknikal.

Siaran Astro sunting

Saluran satelit pertama negara, Astro dilantik sebagai pusat transmisi di Malaysia yang akan menyiarkan secara langsung pengembaraan dua angkasawan ini kepada semua stesen televisyen di Malaysia. Malah Astro juga mendahului stesen televisyen lain apabila memperkenalkan saluran khusus Angkasa1 (disebut Angkasawan) menerusi saluran 588.[3] Detik pelancaran roket Soyuz, disiarkan secara langsung dari Baikonur, Moscow, Houston dan Astana. Visual kapal Soyuz berlabuh di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) turut dipaparkan.

Perbualan video antara angkasawan dengan pemimpin negara juga turut disiarkan secara langsung pada waktu dan masa tersebut. Saluran Angkasa1 memaparkan temu ramah bersama Perdana Menteri Malaysia , Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi; temuramah bersama Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis; temuramah bersama ibu bapa, pengarah program angkasawan; saintis serta angkasawan NASA.

Kajian lanjutan sunting

Angkasawan ini telah mengkaji perkembangan penyakit barah tropika dan mikrob tempatan.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting