Program Grand Tour

Grand Tour ialah program NASA yang akan menghantar dua kumpulan penyelidikan robot ke semua planet Sistem Suria luar. Ia memanggil empat kapal angkasa, dua daripadanya akan melawat Musytari, Zuhal, dan Pluto, manakala dua lagi akan melawat Musytari, Zuhrah, dan Neptun. Kos projek yang besar, sekitar $ 1 bilion, membawa pembatalan dan penggantiannya dengan Mariner Jupiter-Saturn, yang menjadi program Voyager.

Trajektori Voyager 1 dan Voyager 2.

Latar belakang sunting

Konsep Grand Tour bermula pada tahun 1964, ketika Gary Flandro dari Jet Propulsion Laboratory (JPL) menyatakan bahwa penjajaran Musytari, Zuhal, Utarid, dan Neptun yang akan terjadi pada akhir 1970-an akan memungkinkan kapal angkasa tunggal untuk melawat semua planet luar dengan menggunakan bantuan graviti. Penyelarasan ini berlaku sekali setiap 175 tahun.[1][2] Menjelang tahun 1966, JPL sedang mempromosikan projek itu, dengan menyatakan ia akan membolehkan tinjauan lengkap planet-planet luar dalam masa yang singkat dan kurang wang daripada menghantar probe individu ke setiap planet.

Planet-planet ini asalnya dikunjungi di Grand Tour sunting

Nota: Pluto diklasifikasikan sebagai planet apabila Grand Tour dicadangkan dan pada masa New Horizons dilancarkan.

Rujukan sunting

  1. ^ Flandro, G. (1966). "Fast reconnaissance missions to the outer solar system utilizing energy derived from the gravitational field of Jupiter". Astronautica Acta. 12: 329–337.
  2. ^ Flandro, Gary. "Fast Reconnaissance Missions To The Outer Solar System Using Energy Derived From The Gravitational Field Of Jupiter" (PDF). NASA-JPL Contract #7-100. GravityAssist.com.