Program Mariner merupakan program 10-misi yang dikendalikan oleh agensi angkasa Amerika NASA dengan kerjasama Makmal Pendorongan Jet (JPL). Program ini melancarkan satu siri kuar robot antara planet, dari 1962 hingga 1973, direka untuk menyiasat Marikh, Zuhrah dan Utarid. Program ini termasuk beberapa pertama, termasuk planet terbang pertama, planet orbiter pertama, dan manuver bantuan graviti pertama.

Pelancaran Mariner 1 pada 1962

Daripada sepuluh kenderaan dalam siri Mariner, tujuh berjaya, membentuk titik permulaan untuk banyak program siasatan angkasa NASA/JPL yang berikutnya. Kenderaan Marine Jupiter-Saturn yang dirancang telah disesuaikan ke dalam program Voyager, sementara orbit program Viking telah diperbesar versi kapal angkasa Mariner 9. Kemudian kapal angkasa yang berasaskan Mariner termasuk siasatan Magellan dan siasatan Galileo, manakala siri generasi kedua Mariner Mark II berkembang menjadi kuar Cassini–Huygens.

Jumlah kos program Mariner adalah kira-kira $ 554 juta.[1]

Mariner Jupiter-Saturn sunting

Mariner Jupiter-Saturn telah diluluskan pada tahun 1972 selepas pembatalan program Grand Tour, yang mencadangkan melawat semua planet luar dengan kapal angkasa yang banyak. Program Mariner Jupiter-Saturn mencadangkan dua kuar Mariner yang dihasilkan yang akan menjalankan misi belakang berskala yang melibatkan penerbangan hanya dua gergasi gas, walaupun pereka di JPL membina kerajinan dengan niat yang lebih jauh menemui Zuhal akan menjadi pilihan. Trajektori telah dipilih untuk membolehkan penyelidik melawat Jupiter dan Zuhal terlebih dahulu, dan melakukan pelayaran dari Titan bulan Zuhal untuk mengumpulkan maklumat mengenai suasana bulan yang besar. Siasatan lain akan tiba di Musytari dan Zuhal kemudian, dan trajektorinya akan membolehkannya meneruskan ke Uranus dan Neptun dengan menganggap penyelidikan pertama mencapai semua objektifnya, atau diarahkan untuk membuat penerbangan Titan jika perlu. Nama program itu telah ditukar kepada Voyager sebelum dilancarkan pada tahun 1977, dan selepas [[Voyager 1. berjaya menguruskan pertemuan Titan, Voyager 2 pergi melawat dua gergasi ais

Lihat juga sunting

Rujukan sunting