Program Transformasi Ekonomi

Program Transformasi Ekonomi ialah satu inisiatif oleh kerajaan Malaysia untuk menjadikan Malaysia ekonomi berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Ia diuruskan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), sebuah agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri Malaysia.

Penerangan sunting

Dilancarkan pada 21 September 2010,[1] ia merupakan pelan transformasi ekonomi yang komprehensif untuk menggerakkan ekonomi Malaysia menjadi ekonomi berpendapatan tinggi. Program ini akan meningkatkan pendapatan negara kasar (GNI) kepada AS $ 523 bilion menjelang 2020, dan meningkatkan pendapatan per kapita dari US $ 6,700 kepada sekurang-kurangnya AS $ 15,000, memenuhi ambang Bank Dunia untuk negara berpendapatan tinggi.[2] Dianggarkan bahawa Malaysia akan dapat mencapai sasaran yang ditetapkan jika GNI meningkat sebanyak 6% setahun.

Setakat ini untuk memulihkan sektor swasta Malaysia, 60% daripada pelaburan pelan itu akan diperoleh daripada sektor swasta, 32% daripada syarikat berkaitan kerajaan dan baki 8% daripada kerajaan.[2] Pelbagai sektor untuk pembangunan telah dikenal pasti dan dikenali sebagai Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA).

Makmal sunting

Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) telah menjalankan makmal untuk mengkaji bagaimana melaksanakan matlamat Malaysia untuk menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang 2020. Pada tahun 2010, 131 projek permulaan (EPP) dan 60 peluang perniagaan telah dikenalpasti oleh makmal. Dianggarkan bahawa inisiatif-inisiatif ini akan menjana pendapatan nasional sebanyak RM500 bilion setiap tahun dan mewujudkan sehingga 2.2 juta pekerjaan pada tahun 2020. 92 peratus daripada pembiayaan yang diperlukan dijangka datang dari sektor swasta.[3]

Makmal ini berlangsung selama dua bulan pada musim panas 2010. 425 orang dari sektor kerajaan dan swasta mengambil bahagian. 211 syarikat telah mengambil bahagian termasuk Shell, ExxonMobil, MYDIN, Sime Darby, Genting Plantations, Petronas, PricewaterhouseCoopers, Celcom, Ericsson, Maybank, Tesco, Pusat Perubatan Sunway, Kolej Universiti Masterskill, The Body Shop, AirAsia, RapidKL dan Digi Telecommunications.[3]

Bidang Ekonomi Utama Negara sunting

Oleh sebab 92% daripada jumlah pelaburan akan berasal dari sektor swasta, sektor ini banyak terlibat dalam perancangan pelan perubahan ini. Satu bengkel telah dianjurkan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pengurusan (PEMANDU) untuk mengenal pasti 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA). NKEA adalah pemacu utama kejayaan program ini kerana aktiviti tersebut berpotensi menyumbang dengan ketara kepada pertumbuhan ekonomi Malaysia.

Terdapat 131 projek titik permulaan (EPP) yang dikenalpasti di bawah NKEA, termasuk keretapi berkelajuan tinggi yang menghubungkan Pulau Pinang ke Singapura dan MRT di Kuala Lumpur yang mana YTL Corporation mula-mula mencadangkan dan kini sedang berusaha untuk melaksanakannya.

Aktiviti ekonomi yang dikategorikan sebagai NKRA akan diberi keutamaan dalam perancangan kerajaan dan peruntukan dana. Dasar akan dipinda untuk memudahkan pelaksanaan pantas aktiviti-aktiviti tersebut, termasuk meliberalisasikan pasaran dan penghapusan kesesakan.

Di bawah dasar ini, syarikat swasta dijemput untuk terlibat, dengan PEMANDU menolak pelaksanaannya untuk mempercepat pelaksanaannya. Antara syarikat yang terlibat dalam program transformasi ialah YTL Corporation, Shell Malaysia, AirAsia, Hovid Inc, Select-TV, ExxonMobil, Dialog Group, Tenaga Nasional, Cisco Systems.

Rujukan sunting

  1. ^ "Malaysia Unveils Massive Investment Plans". The Jakarta Globe. 21 September 2010. Dicapai pada 24 September 2010. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ a b "Malaysia sets ambitious $444 bln investment target". Forbes.com. 21 September 2010. Dicapai pada 24 September 2010. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  3. ^ a b Pemandu eyes RM500b, 2.2m jobs in NKEA projects by 2020, By Asrul Hadi Abdullah Sani, The Malaysian Insider, 30 June 2010

Pautan luar sunting