Dalam pembuatan coklat, proses Broma (jangan dikelirukan dengan Proses Belanda), adalah kaedah pengekstrak mentega koko putih dari biji koko panggang.[1] Proses Broma terdiri daripada berbeg biji panggang di dalam bilik yang sangat panas dan membolehkan mentega koko, yang lebur sedikit di atas suhu bilik, mencair, meninggalkan bijinya, dan dikumpulkan.[2] Proses Belanda berbeza daripada proses Broma, setelah mentega koko dikeringkan dari bijinya seperti yang dijelaskan di atas, kacang tersebut kemudian direndam dalam larutan alkali untuk membuatnya neutral secara kimia.

Selepas penyingkiran, mentega koko boleh digunakan untuk menghasilkan bar coklat yang lebih kaya, atau, apabila digabungkan dengan susu dan gula, untuk mencipta coklat putih. Selepas proses Broma selesai, baki koko kering biasanya dijadikan serbuk koko, yang dijual kepada pengguna.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Ask The Editors: Unsweetened Vs. Dutch Cocoa Powder". Huffington Post. Dicapai pada 6 July 2015.
  2. ^ "Ask the Alchemist #2: When do I press the cocoa butter out?". Chocolate alchemy. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-11. Dicapai pada 6 July 2015.