Protokol kriptografi

protokol yang menjalankan fungsi yang berkaitan dengan keselamatan

Protokol kriptografi ialah satu protokol abstrak atau konkrit yang melakukan fungsi berkaitan keselamatan dan menerapkan kaedah kriptografi, sering sebagai urutan primitif kriptografi. Protokol yang menjelaskan bagaimana algoritma harus digunakan. Sebuah protokol yang cukup terperinci mencakupi perincian tentang struktur data dan representasi, di mana titik itu dapat digunakan untuk melaksanakan beberapa, versi yang dikendalikan dari sebuah program.[1] Protokol kriptografi banyak digunakan untuk pengiriman data tahap aplikasi selamat. Protokol kriptografi biasanya menyertakan setidaknya beberapa aspek berikut: Protokol kriptografi banyak digunakan untuk pengiriman data tahap aplikasi selamat. Protokol kriptografi biasanya menyertakan sekurang-kurangnya beberapa aspek berikut:

  • Perjanjian kunci atau pendirian
  • Pengesahan entiti
  • Simetri penyulitan dan pengesahan pesan bahan pembinaan
  • Keselamatan tahap aplikasi data transportasi
  • Kaedah bukan-repudiasi
  • Kaedah pelbagai rahsua
  • Komputasi pelbagai-pihak yang selamat

Misalnya, Transport Layer Security (TLS) ialah protokol kriptografi yang digunakan untuk mengamankan sambungan web (HTTP/HTTPS). Ini memiliki mekanisme pengesahan entiti, berdasarkan sistem X. 509; fasa pengaturan kunci, di mana kunci penyulitan simetri terbentuk dengan menggunakan kriptografi kunci awam; dan fungsi angkut data tahap aplikasi. Ketiga aspek ini memiliki antarahubungan penting. Piasaian TLS tidak memiliki sokongan bukan repudiasi.

Terdapat jenis lain dari protokol kriptografi juga, dan bahkan istilah itu sendiri memiliki pelbagai bacaan; Protokol Aplikasi kriptografi sering menggunakan satu atau lebih metode perjanjian kunci yang mendasari, yang juga terkadang sendiri disebut sebagai "protokol kriptografi ". Misalnya, TLS mempekerjakan apa yang dikenali sebagai pertukaran kunci Diffie-Hellman, yang meskipun hanya bahagian dari TLS per se, Diffie-Hellman dapat dilihat sebagai protokol kriptografi lengkap dalam dirinya sendiri untuk aplikasi lain.

Rujukan sunting

  1. ^ "Cryptographic Protocol Overview" (PDF). 2015-10-23. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-08-29. Dicapai pada 2021-02-18.