Dadah psikoaktif

Bahan kimia yang mengubah fungsi otak
(Dilencongkan dari Psikotropik)

Dadah psikoaktif, juga dikenali sebagai psikofarmaseutikal, atau psikotropik ialah bahan kimia yang mengubah fungsi otak dan menyebabkan perubahan dalam persepsi, mud, kesedaran, kognisi, atau tingkah laku.[1] Bahan-bahan ini mungkin digunakan secara medik; rekreasi; untuk tujuan meningkatkan prestasi atau mengubah satu kesedaran; sebagai enteogen; untuk tujuan kerohanian, atau perawan; atau untuk tujuan penyelidikan. Beberapa kategori dadah psikoaktif, yang mempunyai nilai terapeutik, yang ditetapkan oleh doktor dan pengamal kesihatan lain. Contoh termasuk anestetik, analgesik, antikonvulsan dan dadah antiparkinsoni dan juga ubat yang digunakan untuk merawat gangguan europsikiatrik, seperti antidepresan, anksiolitik, antipsikotik, dan ubat-ubatan perangsang. Beberapa bahan psikoaktif boleh digunakan dalam program detoksifikasi dan pemulihan untuk orang-orang yang bergantung pada atau penagihan ubat psikoaktif yang lain.[2][3]

Pelbagai jenis dadah psikoaktif—dadah jalanan dan ubat-ubatan:

Bahan-bahan psikoaktif sering membawa kepada subjektif (walaupun ini mungkin secara objektif diperhatikan) perubahan dalam kesedaran dan suasana hati yang pengguna dapat memperoleh ganjaran dan menyenangkan (mis., Keghairahan atau rasa relaksasi) atau berfaedah (contohnya peningkatan kewaspadaan) dan dengan demikian memperkuatkan. Bahan yang memberi ganjaran dan pengukuhan positif berpotensi menimbulkan rasa ketagihan—penggunaan dadah kompulsif walaupun akibat negatif. Di samping itu, penggunaan beberapa bahan yang berterusan boleh menghasilkan kebergantungan fizikal atau psikologi atau kedua-duanya, yang dikaitkan dengan keadaan pengeluaran somatik atau psikologi emosi masing-masing. Pemulihan dadah cuba untuk mengurangkan ketagihan, melalui gabungan psikoterapi, kumpulan sokongan, dan bahan psikoaktif lain. Sebaliknya, ubat-ubatan psikoaktif tertentu mungkin sangat tidak menyenangkan bahawa orang itu tidak akan pernah menggunakan bahan itu lagi. Hal ini terutama berlaku bagi pendengaran tertentu (contohnya, Jimson rumpai), disosiatif yang kuat (mis. Salvia divinorum), dan psikedelik klasik (mis. LSD, psilocybin), dalam bentuk "perjalanan yang buruk".[4]

Penyalahgunaan dadah psikoaktif, ketergantungan dan ketagihan telah mengakibatkan langkah-langkah hukum dan perdebatan moral.[5] Kawalan kerajaan mengenai pembuatan, bekalan dan percubaan preskripsi untuk mengurangkan kegunaan dadah bermasalah. Kebimbangan etika juga telah dibangkitkan mengenai penggunaan ubat-ubatan ini secara klinikal, dan mengenai pemasaran mereka oleh pengeluar. Kempen popular untuk membenarkan penggunaan ubat-ubatan rekreasi tertentu (misalnya ganja) juga sedang dijalankan.[6]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "CHAPTER 1 Alcohol and Other Drugs". ISBN 0-7245-3361-3 https://web.archive.org/web/20150328060739/http://www.nt.gov.au/health/healthdev/health_promotion/bushbook/volume2/chap1/sect1.htm. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-03-28. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  2. ^ Early Holocene coca chewing in northern Peru Volume: 84 Number: 326 Page: 939–953
  3. ^ "Coca leaves first chewed 8,000 years ago, says research". BBC News. December 2, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada May 23, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Merlin, M.D (2003). "Archaeological Evidence for the Tradition of Psychoactive Plant Use in the Old World". Economic Botany. 57 (3): 295–323. doi:10.1663/0013-0001(2003)057[0295:AEFTTO]2.0.CO;2.
  5. ^ Siegel, Ronald K (2005). Intoxication: The Universal Drive for Mind-Altering Substances. Park Street Press, Rochester, Vermont. ISBN 1-59477-069-7.
  6. ^ Weil, Andrew (2004). The Natural Mind: A Revolutionary Approach to the Drug Problem (Revised edition). Houghton Mifflin. m/s. 15. ISBN 0-618-46513-8.

Pautan luar sunting