Pulang modal adalah satu titik di mana sebarang perbezaan perubahan di antara tambah atau tolak atau sebelah perubahan yang setara.

Di dalam ekonomi sunting

Satu kaedah untuk mengenalpasti satu titik pulang modal di mana jumlah pendapatan hanya cukup untuk menutup jumlah kos. Formula bagi titik pulang modal adalah kos tetap/perbelanjaan tetap terhadap sumbangan per unit.

Di dalam ekonomi & perniagaan, khususnya perakaunan kos, titik pulang modal/break-even point (BEP) adalah titik di mana kos atau perbelanjaan dan pendapatan adalah setara: di sana tiada kekurangan atau kenaikan bersih, dan ia mempunyai "balik modal". Satu keuntungan atau kerugian tidak dapat dibuat, walaupun kos lepas telah dibayar, dan kapital sudah menerima risiko terlaras, pulangan dijangka.[1]titik pulang modal)

Di dalam bidang lain sunting

Di dalam penyelidikan pelakuran nuklear, istilah pulang modal merujuk kepada faktor kenaikan tenaga pelakuran setara dengan perpaduan, ini dikenali sebagai Kriteria Lawson.


Tandaan ini juga boleh didapati di dalam fenomena lebih umum, seperti penelusan, dan ia lebih kepada yang serupa dengan ambang kritikal. Di dalam tenaga, titik pulang modal adalah titik di mana tenaga guna didapati daripada satu proses yang melebihi tenaga input.


Di dalam sains komputer, istilah (less usual) merujuk kepada satu titik di dalam kitaran hidup satu bahasa pengaturcaraan di mana bahasa oleh digunakan untuk mengkod penyusunnya sendiri atau penterjemah. Ini juga dipanggil sebagai pengehosan sendiri.

Di dalam perubatan, ia di dalam keadaan postulat apabila pendahuluan permit perubatan setiap tahun satu kenaikan setahun atau lebih jangkaan kehidupan makhluk hidup, oleh itu membawa kepada keabadian perubatan[2] (barring accidental death).

Rujukan sunting

  1. ^ Levine, David (2008-09-07). Against intellectual monopoly. Cambridge University Press. m/s. 312. ISBN 978-0521879286. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  2. ^ Kurzweil, Grossman. Fantastic Voyage: Live Long Enough to Live For Ever. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)