Pulasan Lamri (bahasa Inggeris: Bornean ferret-badger) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Melogale everetti.

Pulasan Lamri
Pengelasan saintifik

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" dari segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan sunting

Pulasan Lamri boleh didapati di Sabah, Malaysia.

Ciri-ciri sunting

Pulasan Lamri adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Mamalia. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : . Pulasan Lamri adalah haiwan berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan.

Jantung Pulasan Lamri terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan sunting

Sebagai mamalia, Pulasan Lamri berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan. Pulasan Lamri akan menjaga anaknya sehingga mampu berdikari.

Pengekalan sunting

Pulasan Lamri merupakan haiwan yang dilindungi and memerlukan lesen pemburuan.