Pulau Lauru[1], atau Pulau Choiseul, ialah pulau terbesar (2,971 km2 (1,147 bt2)) di Wilayah Lauru, Kepulauan Sulaiman, di 7°05′S 157°00′E / 7.08°S 157°E / -7.08; 157. Ibu pejabat pentadbiran Wilayah Lauru terletak di pekan Taro, di Pulau Taro.

Pulau Lauru
Peta topografi Pulau Lauru
Geografi
Pentadbiran
Wilayah Lauru
Populasi(2020)

Sejarah sunting

Penduduk asli pulau tersebut sudah lama bertapak dan memanggilnya Lauru.[2]

Penampakan pulau tersebut yang pertama dirakamkan oleh orang Eropah adalah oleh ekspedisi Sepanyol Álvaro de Mendaña pada April 1568. Lebih tepat lagi, penampakan itu disebabkan oleh pelayaran tempatan yang dilakukan oleh bot kecil, dalam akaun brigantine Santiago, yang diperintahkan oleh Maestre de Campo Pedro Ortega Valencia dan mempunyai Hernán Gallego sebagai juruterbang. Mereka mencatatnya sebagai San Marcos, dan juga menamakan saluran sempit yang memisahkan San Jorge dari Pulau Mahaga sebagai saluran Ortega sempena komander ekspedisi.[3][4] Namun, nama San Marcos sudah tidak digunakan lagi kini.

Pada tahun 1768, penjelajah Perancis Louis Antoine de Bougainville pula menamakan pulau tersebut sempena menteri luar Perancis ketika itu, Étienne François, duc de Choiseul.

Pada abad ke-19, penduduk Pulau Lauru mengalami serangan pemburunghitaman (pengambilan atau penculikan kejam buruh untuk ladang gula di Queensland dan Fiji).

Pada April 1885, Empayar Jerman mengisytiharkan sebagai Protektorat ke atas Kepulauan Sulaiman Utara, termasuk Pulau Lauru. Pada tahun 1900, di bawah syarat-syarat Perjanjian Berlin, yang ditandatangani pada 14 November 1899, Jerman memindahkan Kepulauan Sulaiman Utara (kecuali Bougainville dan pulau-pulau sekitarnya) kepada Protektorat Kepulauan Sulaiman British sebagai pertukaran untuk British menyerahkan semua tuntutan kepada Samoa. Mubaligh-mubaligh telah menetap di Pulau Lauru di bawah kedua-dua naungan, menukarkan agama kebanyakan penduduk kepada agama Masihi. Pada awal abad ke-20, beberapa firma British dan Australia mula menanam kelapa secara besar-besaran.

Ahli antropologi dan jurugambar Austria, Hugo Bernatzik, melawat Pulau Lauru pada tahun 1932. Bernatzik mendokumenkan beberapa adat nenek moyang saki-baki penduduk pulau tersebut dan menggambarkannya dalam etnografi yang diterbitkannya beberapa tahun kemudian. Beliau juga mengambil beberapa gambar penduduk pulau tersebut dan membawa balik sebuah guci batu berukir, mencerminkan budaya yang beliau anggap sedang mati dalam pertembungan dengan dunia moden.[5]

Semasa Perang Dunia II tentera Jepun menduduki Pulau Lauru pada tahun 1942. Batalion Marin AS melakukan serbuan di pulau tersebut pada Oktober – November 1943, untuk mengalihkan perhatian daripada Pendaratan di Teluk Torokina.[6]

Selepas kemerdekaan Kepulauan Sulaiman pada Julai 1978, Pulau Lauru telah ditadbir sebagai sebahagian daripada Wilayah Lauru.

Persekitaran sunting

Gunung Maetambe – Kawasan Burung Penting Sungai Kolombangara sunting

Tapak 78,398 ha ini di pusat Pulau Lauru telah dikenalpasti oleh BirdLife International sebagai Kawasan Burung Penting (IBA) kerana ia menyokong populasi spesies burung yang terancam atau endemik. Ia meliputi kawasan hutan utuh yang memanjang dari pantai barat daya pulau tersebut, antara sungai Vurulato dan Sepa, mencapai ketinggian 800 m. Tempat ini ialah contoh terbaik hutan batu kapur karst di Kepulauan Sulaiman. Batu kapur yang terhakis telah membentuk landskap gua dan sungai bawah tanah. Gunung Maetambae ialah gunung berapi yang telah pupus. Ancaman yang berpotensi kepada biodiversiti tapak ialah pembalakan. Spesies burung yang tapaknya dikenalpasti sebagai IBA termasuklah burung tambun Melanesia, burung tekukur api berjambul, burung pergam paruh merah, burung hantu Sulaiman, burung helang sewah semu, burung helang laut Sulaiman, burung pekaka lembayung, burung kakaktua Sulaiman, burung nuri nyanyi, burung pacat muka hitam, burung nuri kerdil hijau, burung isapmadu kepala merah, burung sewah Sulaiman, burung sambar gila sayap putih, burung sambar biru Sulaiman, burung sambar Sulaiman, burung sambar dada berangan, burung gagak paruh putih, burung mata putih leher kuning, dan burung sepah puteri pulau. Burung segan Sulaiman juga telah dilaporkan dari hutan ini.[7]

Lihat juga sunting

 
Peta terperinci Pulau Lauru

Rujukan sunting

  1. ^ Hugo Bernatzik, Südsee; ein Reisebuch, first edition Leipzig 1934
  2. ^ Hugo Bernatzik, Südsee; ein Reisebuch, first edition Leipzig 1934
  3. ^ Sharp, Andrew The discovery of the Pacific Islands Oxford, 1960, p.45.
  4. ^ Brand, Donald D. The Pacific Basin: A History of its Geographical Explorations The American Geographical Society, New York, 1967, p.133.
  5. ^ Hugo Bernatzik, Owa Raha. Büchergilde Gutenberg, Vienna / Zürich / Prague, 1936
  6. ^ Shaw, Henry & Kane, Douglas, Isolation of Rabaul, 1963, p. 194.
  7. ^ "Mount Maetambe – Kolombangara River". BirdLife Data Zone. BirdLife International. 2014. Dicapai pada 11 October 2020.

Templat:Islands of the Solomon Islands