Buka menu utama

Olkhon (Bahasa Rusia: Ольхо́н, juga diterjemahkan sebagai Olchon; Templat:Lang-bua) adalah pulau dalam tasik terbesar keempat di dunia. Ini adalah pulau terbesar di Tasik Baikal di timur Siberia, dengan luas 730 km2 (280 bt2).Secara struktural, ia bertindak sebagai margin barat daya Akademik Ridge. Pulau ini secara dimensi memiliki panjang 71.5 km (44.4 mi) dan lebar 20.8 km (12.9 mi).

Olkhon
Geografi
LokasiTasik Baikal
Luas730 km2 (280 bt2)
Aras tertinggi1,276 m (4,186 ft)
Pentadbiran
Rusia
Demografi
Populasi1,500

Terdapat dua versi mengenai asal nama pulau itu dan kedua-duanya berasal dari bahasa Buryat, orang asli Olkhon. Yang pertama ialah nama pulau itu berasal dari perkataan oyhon - "woody", dan yang kedua adalah ia berasal dari olhan - "kering"..[1] Ia masih dibahaskan sehingga kini berkenaan asal usul nama Olkhon kerana kedua-dua perkataan menggambarkan pulau secarasempurna. Kebanyakan pulau masih dilitupi oleh hutan dan jumlah hujan sangat rendah - kira-kira 240 mm (9.4 in) setahun.[2]

Isi kandungan

GeografiSunting

Olkhon mempunyai gabungan medan yang hebat dan kaya dengan mercu tanda arkeologi. Gunung berapi yang curam di pantai timurnya, dan pada 1,276 m (4,186 ka) di atas paras laut, Gunung Zhima adalah titik tertinggi di pulau itu, yang mencapai puncak 818 m (2,684 ka) di atas paras air Tasik Baikal. Pulau ini cukup besar untuk memiliki tasik sendiri, dan mempunyai gabungan taiga, padang rumput dan juga gurun. Selat yang dalam memisahkan pulau itu dari tanah.

Pembentukan pulau ini adalah hasil daripada berjuta-juta tahun pergerakan tektonik yang menyebabkan saluran saluran antara tanah (Maloe More Sound dan Olkhon Gate Strait) dan blok batu membentuk pulau itu. Lereng curam gunung memperlihatkan menegak bumi menegak.[3]

 
Pemandangan Gerbang Selat Olkhon

PopulasiSunting

Penduduk pulau ini kurang daripada 1,500 dan kebanyakannya terdiri dari Buryats, orang-orang asli pulau itu.[4]

Terdapat beberapa penempatan dan lima buah kampung di pulau itu: Yalga, Malomoret, Khuzhir, Kharantsy, dan Ulan-Khushin. Kampung Khuzhir adalah ibu kota administratif Olkhon, yang ditetapkan pada April 1987 ketika pemerintah Soviet mengeluarkan perintah yang komprehensif yang melindungi Tasik Baikal. Khuzhir adalah rumah kepada kira-kira 1,200 penduduk dan mempunyai muzium sifat alam dan sejarah.Ralat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref> Di pantai barat, dekat dengan Khuzhir, terdapat mercu tanda Baikal yang terkenal iaitu Shamanka, atau Shaman's Rock. Orang asli percaya bahawa Burkhan, tokoh agama moden masyarakat Altai, tinggal di gua dalam batu ini. The Rock adalah salah satu daripada sembilan tempat suci di Asia. Olkhon dianggap sebagai pusat budaya Kurumchinskay abad ke-6 hingga ke-10.

Muzium di Olkhon, dinamakan sempena Revyakin, mempunyai pameran mengenai alam dan etnografi pulau itu, termasuk pukal rokok dan koleksi samovar.

SejarahSunting

Pulau ini mempunyai sejarah panjang kediaman manusia. Orang asli asal adalah Kuryeka, nenek moyang dari dua kumpulan etnik: Buryats dan Yakuts.

Penjelajah Rusia yang pertama kali mengunjungi tempat ini ialah pada abad ke-17.[2]

Tempat MenarikSunting

Khuzhir[5] adalah desa utama di Pulau Olkhon dan terdapat kedai-kedai dan beberapa tempat penginapan.

Muzium Sejarah Nasional Revyakin N. M[6] di Khuzhir mengandungi koleksi barang-barang bersejarah yang berkaitan dengan kehidupan dan kebudayaan rakyat Olkhon dari zaman Neolitik hingga sekarang. Di sini, pengunjung boleh melihat pelbagai barangan seperti anak panah batu, lencana tentera Mongolia, dan bahan yang digunakan dalam upacara pembakaran mayat, dan boleh mengetahui tentang kehidupan di pulau ini dari orang-orang buangan politik di era Soviet, serta flora dan fauna yang unik yang boleh hanya boleh didapati di Pulau Olkhon. Muzium Revyakin pada asalnya dinamakan sempena ahli geologi terkenal, ahli paleontologi, ahli geografi dan penulis fiksyen sains, Obruchev. Walau bagaimanapun, ia kemudian dinamakan sempena pengasasnya, dan guru geografi, N. M. Revyakin.

Kampung Peschanaya adalah sebuah penempatan terbengkalai yang terkenal dengan bukit-bukit pasir yang indah dan penampilan unik pokok-pokok yang terdapat di sini - pokok-pokok yang bersemangat dengan akarnya terdedah di atas pasir. Angin berterusan yang meniup dari laut menuju darat menggerakkan pasir dari pantai dan membentuk bukit-bukit pasir yang tinggi, yang dipanggil "pasir bergerak", kerana bukit-bukit pasir ini sentiasa berubah lokasi bergantung pada arah angin. Angin yang kuat ini juga mengakibatkan pendedahan akar-akar pokok berhampiran pantai, memberikan pokok-pokok kelihatan seperti seseorang yang berdiri, dengan itu memperoleh nama "pokok-pokok berjalan".[7] Selain itu, terdapat kilang ikan gulag di sini, di mana para tahanan bekerja pada zaman Soviet. Walau bagaimanapun, selepas kematian Joseph Stalin, tahanan-tahanan ini dibebaskan, dan kilangnya telah ditinggalkan sejak tahun 1950-an.[8]

Batu Tiga Bersaudara, atau Sanga-Khushun Cape, merupakan salah satu monumen semulajadi Baikal dan satu lagi tempat wisata yang popular.[9] Ia biasanya dikenali sebagai tiga batu besar yang berdiri berderetan menghadap ke Tasik Baikal. Mengikut legenda Buryatian lama, pernah tiga orang saudara tinggal di Pulau Olkhon dan bapanya memiliki kuasa ghaib. Pada suatu hari, ayah mereka mengubah mereka menjadi helang tetapi hanya dengan syarat bahawa mereka tidak boleh makan daging mati. Saudara-saudara itu sangat gembira dengan kebebasan mereka yang baru diperoleh sebagai helang dan memutuskan untuk terbang di sekitar pulau itu setelah berjanji untuk tidak makan daging mati. Bagaimanapun, ketika mereka terbang mengelilingi pulau itu, mereka menjadi lapar dan menemui seekor binatang mati. Walaupun mereka telah berjanji kepada bapa mereka, mereka terpaksa memakan haiwan yang mati itu. Apabila ayah mereka mengetahui tentangnya, dia marah dan mengubah mereka menjadi tiga batu yang kita lihat hari ini.[5]

Khoboy Cape adalah titik paling utara dari pulau Olkhon. Nama itu berasal dari perkataan Buryat yang lama yang bermaksud "fang" kerana bentuknya, batu marmer berorientasikan vertikal, kelihatan seperti taring.[9]

Cape of Khargoy[9] terkenal dengan tinggalan dinding batu kuno Kurykan. Dinding itu mungkin merupakan salah satu struktur purba yang paling baik di pulau ini dan terdiri daripada batu besar tanpa menggunakan bahan-bahan yang mengikat. Dindingnya panjang kira-kira 185 m (607 ka), dan di beberapa bahagian, ketinggiannya boleh setinggi 1.5–2 m (4 ka 11 in–6 ka 7 in). Tembok Kurykan di Cape Khorgoy pertama kali ditemui dan dijelaskan adalah pada tahun 1879 oleh ahli geologi Jan Czerski.

Masalah EkologiSunting

 
Pembuangan sisa domestik yang tidak sistematik di hutan dekat Khuzhir

Salah satu masalah ekologi yang paling bermasalah di Pulau Olkhon ialah pembuangan sisa domestik. Pada masa ini, sisa itu dilupuskan dalam timbunan besar di dalam hutan berhampiran kampung Khuzhir. Pembuangan itu tidak tetrtutup, dan proses pembuangan haram yang tidak terkawal. Lebih-lebih lagi, dengan peningkatan pelancongan baru-baru ini di pulau itu, sumber baru sampah yang mengeras mulai muncul.

 
Sebahagian dari hutan setelah penebangan hutan

Satu lagi kebimbangan ekologi yang menjejaskan pulau adalah penebangan kayu secara haram oleh penduduk setempat. Jaringan jalan perhutanan yang rumit di kawasan yang bersebelahan dengan Khuzhir mengarah ke kawasan hutan di lereng gunung. Kayu dibawa keluar dari hutan pada waktu malam, dan penebangan hutan dilakukan di kawasan tersebut.

RujukanSunting

  1. ^ "Olkhon Island in Lake Baikal, Siberia/Russia". Siberian Wonders. Dicapai 2014-09-25. 
  2. ^ a b "Olkhon island". irkutsk.org. Dicapai 2006-10-22. 
  3. ^ "Olkhon Island". baikal.eastsib.re. Diarkibkan daripada asal pada 2006-10-13. Dicapai 2006-10-22. 
  4. ^ Greenpeace Russia
  5. ^ a b "Olkhon Island on Baikal Lake". Way to Russia. Dicapai 2014-09-26. 
  6. ^ "Island Attractions (Russian)". Dicapai 2014-09-26. 
  7. ^ "Trekking On Olkhon Island". Baikal Nature. Dicapai 2014-09-26. 
  8. ^ "Exploring the Culture and Nature of Siberia". Absolute Siberia. Dicapai 2014-09-26. 
  9. ^ a b c "Olkhon Island Tours". Baikal Explorer. Dicapai 2014-09-26. 

Pautan luarSunting