Punjabi Market, Vancouver

Punjabi Market (Punjabi: ਪੰਜਾਬੀ ਮਾਰਕਿਟ, پنجابی مارکٹ) adalah sebuah daerah komersial dan enklaf etnik di Vancouver, British Columbia. Secara rasmi diakui oleh bandar sebagai menjadi sebuah komuniti bisnes dan kawasan budaya orang India Kanada utama, Punjabi District adalah lebih kurang bahagian enam blok Main Street di keliling 49th Avenue di kawasan kejiranan Sunset.

Sejarah sunting

Para pendatang pertama orang India Kanada dari Punjab mendarat di Vancouver sekitar 1890[1]. Perkampungan India pertama dikatakan telah datang dengan nama Paldi selepas sebuah kampung berhampiran Hoshiarpur di Punjab. Mereka menetap di Kitsilano berhampiran First Avenue dan Burrard Street dan dipercayai telah bekerja dalam kilang perbalakan dan di tapak-tapak pembinaan di sepanjang Lower Mainland.

Orang India Timur yang kemudian berhijrah ke Vancouver dipercayai telah menderita layanan sama diberikan pada orang Cina (Pekan Cina) dan Jepun (Pekan Jepun). Mereka tertakluk pada bias dan animosities Anglo-Saxon yang lebih banyak dan menduduki kawasan berbeza dan rahsia bandar Vancouver.

Banyak dari penduduk baru mencari rumah-rumah yang telah ditubuhkan dan untuk mendapatkan kehidupan yang cukup selamat. Mereka menetap di kawasan berhampiran 49th Avenue dan Main Street dan banyak restoran-restoran yang ditubuhkan dan bisnes-bisnes di sana dan di sepanjang bandar untuk mendapatkan kehidupan. Para peneroka membawa dengan mereka kelakuan dan sikap yang berbeza yang mempengaruhi pilihan makanan, kerja dan aktviti rekreasi. Dari masa ke masa, kawasan ini telah menjadi lebih banyak orang India Kanada dan telah berkembang ke dalam enklaf etnik hari ini.

Kawasan Punjabi sunting

Dari tahun ke tahun kawasan kejiranan ini telah menjadi semakin masyhur di kalangan dianggar lebih daripada 160,000 penduduk Asia Selatan di puncak berpusat untuk budaya dan dagang. Ada sebilangan restoran India, kedai gula-gula, dan pekedai runcit mewakili masakan dari berlainan bahagian subbenua India; dan juga bisnes-bisnes lain yang menyajikan kepada sebuah komuniti dan pelancong India Kanada bersama. Pasar ini menjadi sebuah destinasi beli-belah untuk banyak perkahwinan oleh kerana berbilangan pakaian dan barangan pengantin wanita etnik India yang ada. Ada juga sebilangan sangat besar gedung-gedung intan berlian membarisi jalur, dikatakan menjadi penumpuan tertinggi pengurus kedai intan-berlian di Kanada[2].

India Gate sunting

Bandaraya Vancouver telah memilih persimpangan Main Street dan 50th Avenue untuk menjadi lokasi pertama India Gate dari mana-mana bandar Amerika Utara. Para pemimpin tempatan mempercayai pintu masuk akan menambahkan pelancongan di bandaraya sementara juga memberikan pengakuan pada komuniti bersejarah ini, dalam suatu cara mirip dengna yang Millennium Gate di Pekan Cina telah dilakukan untuk orang Cina Kanada[3].

Projek $3 juta dirancang untuk pelengkapan mengikut masa untuk Sukan Olimpik Musim Sejuk 2010.

Click here for a rendering of the India Gate.

Upacara sunting

Sikh Temple tempatan merayai Vaisakhi setiap tahun pada April. Pesta-pesta termasuk suatu perarakan, di mana 200,000 lebih orang datang bersama untuk merayai kelahiran agama Sikhisme. Banyak restoran dan rumah tangga berhampiran jalur ini memberikan makanan tempatan dan barangan lain sewaktu upacara ini.

Catatan sunting

  1. ^ "Indians Abroad". The Times Of India. 2008-04-19.
  2. ^ http://www1.vancouver.com/shopping/shopping_by_neighbourhood/punjabi_market/index.htm
  3. ^ "$3-million India Gate to be built in Punjabi Market". SikhNet. 2008-04-18. Dicapai pada 2008-08-18.

Pautan luar sunting

  • Punjabi Market Association

Templat:VancouverNeighbourhoods Templat:Vancouver landmarks