Pusat Bandaraya Kuala Lumpur

Pusat Bandaraya Kuala Lumpur (KLCC) ialah kawasan pembangunan pelbagai guna di Kuala Lumpur, Malaysia. Kawasan ini terletak di sekitar Jalan Ampang, Jalan P. Ramlee, Jalan Binjai, Jalan Kia Peng dan Jalan Pinang. Terdapat beberapa kompleks membeli-belah seperti Suria KLCC dan Avenue K. Terdapat juga hotel dalam jarak berjalan kaki seperti G Tower, Mandarin Oriental, Grand Hyatt Kuala Lumpur dan Hotel InterContinental Kuala Lumpur.

Pusat Bandaraya Kuala Lumpur (KLCC)
Map
Maklumat umum
LokasiKuala Lumpur
Pecah tanah
Mac 1993
Pembinaan bermula1 Januari 1996
Disiapkan pada
1 Januari 1997
Dirasmikan pada
31 Ogos 1999; 24 tahun yang lalu (1999-08-31)
Diubah suai pada
1 Januari 1998

Direka untuk menjadi bandar dalam bandar, tapak 100 ekar menjadi tuan rumah bangunan berkembar tertinggi di dunia, pusat membeli-belah, bangunan pejabat dan beberapa hotel. Taman awam dan masjid juga dibina di kawasan itu dan terbuka kepada semua orang. Keseluruhan projek disejukkan melalui penyejukan daerah yang terletak pada hartanah itu.

Sejarah sunting

Tapak Pusat Bandaraya Kuala Lumpur adalah sebahagian daripada kawasan kediaman pinggiran bandar yang mewah di utara bandar Kuala Lumpur lama, yang dikaitkan dengan bandar melalui Jalan Ampang dan dihuni oleh banglo dan rumah-rumah yang sejak zaman penjajahan awal abad ke-20. Pusat utama kawasan ini adalah tapak asal Selangor Turf Club,[1] dengan banyak rumah yang dibina di sekitar tapak untuk memanfaatkan pandangan mengenai perlumbaan. Oleh kerana pembangunan berskala besar bergerak ke utara dari bandar lama Kuala Lumpur selepas tahun 1950-an, pembangunan kawasan itu beransur-ansur beralih dari rumah kediaman berkepadatan rendah ke kompleks komersil dan pejabat komersil berkepadatan tinggi, menimbulkan rayuan membangun pinggir bandar menjadi pusat komersil baru Kuala Lumpur. Pada tahun 1988, tapak Kelab Turf Selangor dan kediaman-kediaman bersebelahan dijual untuk dibersihkan bagi projek KLCC; Kelab Turf kemudian dipindahkan ke Serdang. Pada tahun-tahun berikutnya selepas penempatan semula Turf Club, lebih banyak tapak kediaman sekeliling telah diperoleh untuk pembangunan selanjutnya KLCC.

Hotel sunting

Terdapat dua hotel di kawasan KLCC. Mandarin Oriental adalah hotel utama yang terletak di antara pusat konvensyen Suria KLCC dan Kuala Lumpur. Traders Hotel, yang dimiliki oleh Petronas dan dikendalikan oleh Shangri-La Hotels, menghubungkan terus dengan pusat konvensyen. Hotel ini mempunyai 571 bilik.

Pusat Konvensyen Kuala Lumpur sunting

Kawasan KLCC adalah seluas 1,300,000-kaki-persegi (120,000 m2) yang dikenali sebagai Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. Kawasan keseluruhannya adalah sekitar 216,000 kaki persegi (20,100 m2). Pusat konvensyen ini bersambung terus dengan Hotel Traders. Impiana Hotel, yang dimiliki dan dikendalikan oleh KLCC Properties, pemaju kawasan KLCC, dihubungkan melalui jambatan berjalan. Dalam pelan induk, terdapat beberapa lagi bangunan yang akan dibina berhampiran atau di kawasan pusat konvensyen.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Žaknić, Ivan; Smith, Matthew; Rice, Doleres B. (1998). 100 of the World's Tallest Buildings. Mulgrave, Victoria: Images Publishing. m/s. 208. ISBN 9781875498321.

Pautan luar sunting