Pusat tuisyen ialah sekolah menjeram. Mereka ialah institusi pendidikan swasta yang menawarkan tunjuk ajar dalam pelbagai mata pelajaran dan persediaan untuk ujian dan peperiksaan tertentu. Sekolah penuh dengan tajuk "pusat tuisyen" kebanyakannya terdapat di Malaysia atau Singapura. Di negara lain mereka mungkin mempunyai nama yang berbeza, seperti hagwon, buxiban atau juku. Orang Asia mendapati bahawa kelas tuisyen adalah perlu untuk kanak-kanak mengekalkan kelebihan dalam persekitaran persaingan.[1]

Latar belakang sunting

Pengenalan dan kemunculan peperiksaan kemasukan kolej dan universiti membawa kepada peningkatan dan pertumbuhan pusat tuisyen.

Lokasi sunting

Malaysia sunting

Menurut Universiti Malaya: "Tutor persendirian telah menjadi amalan yang berakar umbi di Malaysia. Ia ditakrifkan sebagai arahan tambahan di luar sistem persekolahan formal di mana tutor mengajar mata pelajaran akademik dengan bayaran. Kerajaan Malaysia sangat khusus dengan penggunaan istilah "pusat tuisyen". Lesen pusat tuisyen hanya diberikan kepada institusi yang menyediakan tunjuk ajar subjek akademik berdasarkan kurikulum Malaysia. Pusat tuisyen berfungsi dengan menyediakan bimbingan tambahan kepada pelajar supaya mereka bersedia untuk peperiksaan berpusat. Ibu bapa sering melihat tunjuk ajar persendirian sebagai satu jalan untuk membolehkan anak-anak mereka cemerlang dalam peperiksaan".[2]

Singapura sunting

Tuisyen swasta ialah industri berbilion dolar di Singapura dengan anggaran 1000 pusat tuisyen.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "7A1.org | Private Tuition for Everyone". www.7a1.org (dalam bahasa Inggeris).
  2. ^ Kenayathulla, Husaina Banu; Ubbudari, Magaswari (2017). Private Tutoring in Malaysia: The Nexus between Policy, People & Place. University of Malaya.
  3. ^ Kah Cheng, Kelvin Seah. "Tuition has ballooned to a S$1.4b industry in Singapore. Should we be concerned?". Today News.