William, Putera Wales

anak sulung dan waris Charles III dari United Kingdom
(Dilencongkan dari Putera William, Duke Cambridge)

William, Putera Wales[3][4] KG KT PC ADC (William Arthur Philip Louis Mountbatten-Windsor; diputerakan 21 Jun 1982) ialah ahli kanan keluarga diraja British dan pewaris takhta British. Baginda ialah anakanda sulung kepada Raja Charles III dan Diana, Puteri Wales.

Putera William
Putera Wales (lagi)
Foto Putera William berumur 39 tahun
William pada 2021
KeputeraanWilliam Arthur Philip Louis Mountbatten-Windsor[fn 1]
(1982-06-21) 21 Jun 1982 (umur 41)
Hospital St Mary, London, England
PasanganCatherine Middleton (k. 2011)
Anakanda
KerabatWindsor
AyahandaCharles III
BondaDiana Spencer
Pendidikan
Kerjaya ketenteraan
Kesetiaan United Kingdom
PerkhidmatanAngkatan Tentera British
Perkhidmatan aktif2006–2013
PangkatLihat senarai
UnitBlues and Royals
HMS Iron Duke
Angkatan Mencari dan Menyelamat RAF

Diputerakan di Hospital St Mary, London, William mendapat pendidikan di Wetherby School, Ludgrove School, dan Eton College. Baginda menghabiskan sebahagian daripada tahun jurang baginda di Belize dan Chile sebelum memperoleh ijazah Sarjana Sastera Scotland dalam geografi di Universiti St Andrews. William kemudian menjalani latihan di Akademi Tentera Diraja Sandhurst sebelum berkhidmat dengan Blues dan Royals. Baginda menamatkan pengajian dari Kolej Tentera Udara Diraja Cranwell pada April 2008 dan menyertai Angkatan Mencari dan Menyelamat RAF pada awal 2009. Baginda berkhidmat sebagai juruterbang sepenuh masa dengan Ambulans Udara Anglian Timur dari Julai 2015 selama dua tahun.

Putera menjalankan tugas rasmi dan libat urus bagi pihak Raja.[5] Baginda memegang naungan dengan lebih 30 organisasi amal dan ketenteraan, termasuk Tusk Trust, Centrepoint, dan Badan Amal Ambulans Udara London. Baginda menjalankan projek melalui Yayasan Diraja, dengan kerja amal baginda berkisar tentang kesihatan mental, pemuliharaan dan pekerja kecemasan. Pada Disember 2014, baginda mengasaskan inisiatif "Bersatu untuk Hidupan Liar", yang bertujuan untuk mengurangkan perdagangan hidupan liar haram di seluruh dunia. Pada April 2016, William dan isteri baginda termasuk Putera Harry telah memulakan kempen kesedaran kesihatan mental "Heads Together" untuk menggalakkan orang ramai terbuka tentang isu kesihatan mental mereka. Pada Oktober 2020, William mencemar duli melancarkan Earthshot Prize, inisiatif £50 juta untuk memberi insentif kepada penyelesaian alam sekitar sepanjang dekad akan datang.

Pada 2011, William menjadi Duke Cambridge sebelum perkahwinan baginda dengan Catherine Middleton. William menjadi Duke Rothesay dan Duke Cornwall susulan ayahanda baginda, Charles III, menaiki takhta pada 8 September 2022. Keesokan harinya, William dilantik menjadi Putera Wales dan Earl Chester, gelaran yang dikhaskan untuk pewaris seorang raja yang sedang memerintah. Catherine pula dijadikan Puteri Wales.[6] Pasangan itu mempunyai tiga anak: Putera George, Puteri Charlotte, dan Putera Louis.

Kelahiran, keluarga, dan zaman kanak-kanak sunting

William telah dilahirkan pada 21 Jun 1982 di Hospital St. Mary di Paddington, barat London,dengan berat 7 pound dan 1.5 auns. Seminggu kemudian pada 28 Jun namanya telah diumumkan oleh Buckingham Palace: William Arthur Philip Louis. Beliau telah dibaptiskan di dalam Music Room di Istana Buckingham pada 4 Ogos 1982 (hari jadi ke-82 nenda beliau, Queen Elizabeth) oleh Archbishop of Canterbury, Robert Runcie. William mempunyai enam ibu bapa pembaptisan; bekas Raja Yunani Konstantinos II (sepupu bapa beliau); Puteri Alexandra, The Honourable Lady Ogilvy (sepupu bapa beliau); Duchess of Westminster; Lady Susan Hussey; Lord Romsey (sepupu bapa beliau) dan Sir Laurens van der Post. Nama mesra yang diberi oleh ibu bapanya ialah "Wombat" dan kadangkala digelar "Wills" oleh akhbar.

Pada usia tujuh tahun, William dilaporkan memberitahu ibunya bahawa dia berkehendak untuk menjadi seorang pegawai polis apabila beliau dewasa supaya dia dapat melindunginya; dan kenyataan balas oleh adiknya, Harry : "Oh tidak, awak ialah bakal Raja.." Pada 1 Mac (Hari St. David) 1991, Putera William membuat penampilan rasmi yang pertama semasa lawatan ke Cardiff, ibu kota Wales. Setelah tiba dengan kapal terbang, putera kecil yang berumur lapan tahun itu telah dibawa oleh ayahanda serta bondanya ke Catedral Llandaff. Selepas meninjau katedral tersebut, William telah menandatangani buku tetamu dan menunjukkan semua bahawa beliau adalah kidal. Gambar-gambar William yang diambil semasa lawatannya kini menjadi pameran tetap di katedral tersebut. Sebelum dia meninggalkan tempat itu, ramai kanak-kanak sekolah dan penduduk tempatan telah menyampaikan hadiah kepadanya, yang telah diterima dengan senyuman dan bisikan "terima kasih."

Pada 3 Jun 1991, William telah dimasukkan ke Hospital Diraja Berkshire selepas diketuk dengan tidak sengaja di sebelah dahi dengan kayu golf oleh seorang rakan sekolahnya. William tidak pengsan, tetapi mengalami tekanan di bahagian tengkorak dan telah menjalani pembedahan di Hospital Great Ormond Street. Parut akibat pembedahan itu masih dapat dilihat hingga hari ini.

Ibunya mahu dia dan Putera Harry mempunyai pengalaman yang lebih luas daripada kanak-kanak diraja yang lain. Dia membawa mereka ke Walt Disney World dan McDonald serta klinik AIDS dan perlindungan bagi gelandangan. Beliau membelikan mereka barangan remaja biasa, seperti permainan video. Diana, yang ketika itu bercerai dengan Charles, Putera Wales, meninggal dunia dalam kemalangan kereta pada tahun 1997. William dan Harry bersama-sama dengan bapanya, tinggal di Istana Balmoral pada masa itu. Putera dari Wales itu menunggu sehingga awal pagi berikut untuk memberitahu anak-anaknya tentang kematian ibu mereka. Di upacara pengkebumian Diana, William mengiringi ayahanda dan Harry, bersama nendanya Putera Philip dan ayahanda saudaranya, Earl Spencer ke-9 untuk berjalan di belakang pawai Diana dari Istana Buckingham ke Westminster Abbey. Semasa euloginya, Earl Spencer berjanji bahawa keluarga Spencer akan mengambil minat dalam penjagaan anak-anak Diana walaupun William jarang berjumpa dengan ayahanda saudaranya atau dengan nendanya sebelum kematian Diana.

Pendidikan sunting

Putera William menerima pendidikannya di sistem sekolah awam Inggeris. Beliau telah menghadiri sekolah tadika kelolaan Mrs Jane Mynors dan di Wetherby School di barat [[London]. Berikutan itu, beliau menghadiri Sekolah Ludgrove berhampiran Wokingham, Berkshire, dan Rory Stewart telah menjadi tutor peribadinya semasa musim panas. Selepas lulus peperiksaan kemasukan, beliau memasuki Kolej Eton di Berkshire. Di sana beliau mempelajari subjek geografi, biologi dan sejarah seni di peringkat A-level dan memperoleh A dalam geografi, C dalam biologi dan B dalam sejarah seni. Di Eton, dia terus bermain bola sepak, menjadi kapten untuk rumah pasukanya, dan mempelajari Polo Air. Keputusan untuk meletakkan William di Eton bertentangan dengan tradisi keluarga diraja yang menghantar anak-anak mereka ke Gordonstoun (datuk William, bapa, dua bapa saudara dan dua sepupu meghadirinya), namun kedua-dua bapa dan adik Diana telah menghadiri Eton. Pengerusi Akhbar Suruhanjaya Aduan, John Wakeham, berkata: "Putera William bukan institusi; mahupun bintang sabun; mahupun wira bola sepak. Dia hanyalah seorang budak lelaki dan dalam beberapa tahun akan datang, dia akan membesar dan menjadi seorang lelaki. "

Seperti remaja Britain yang lain, William telah mengambil satu tahun untuk bercuti sebelum menghabiskan pelajarannya di Kolej Eton. Beliau telah mengambil bahagian dalam sebuah latihan Tentera British di Belize,bekerja di ladang-ladang tenusu Inggeris, melawat Afrika, dan selama sepuluh minggu mengajar anak-anak di selatan Chile. Sebagai sebahagian daripada program Antarabangsa Raleigh di bandar Tortel, Putera William tinggal bersama guru-guru muda yang lain, berkongsi kerja-kerja rumah yang sama, termasuk pembersihan tandas, dan juga secara sukarela sebagai tetamu untuk stesen radio tempatan.

Menjelang tahun 2001, William telah kembali ke United Kingdom dan telah mendaftar, di bawah nama William Wales, di Universiti St. Andrews, Scotland. Berita ini menyebabkan peningkatan sementara dalam bilangan permohonan ke St Andrews, kebanyakannya dari wanita muda yang mahu berpeluang untuk bertemu dengannya. Perhatian tambahan ini tidak menghalang beliau, dan William memulakan kursus ijazah dalam sejarah seni, kemudian menukar subjek utama beliau geografi, dan pergi untuk mendapatkan Sarjana Sastera Scotland dengan kepujian kelas kedua. Ketika di universiti, dia mewakili universiti kebangsaan Scotland dalam acara Polo Air di Kejohanan Celtic pada tahun 2004. Beliau dikenali sebagai "Steve" oleh pelajar-pelajar lain untuk mengelakkan sebarang wartawan dan merahsiakan identitinya.

Putera itu kembali ke St Andrews pada bulan Februari 2011 sebagai Penaung untuk ulang tahun kali ke - 600 universiti itu.

Tugas diraja dan kerjaya sunting

William mula menemani ibu bapanya pada lawatan rasmi diraja di usia yang masih muda; lawatan rasmi pertama beliau bersama ibu dan bapanya ialah Australia dan New Zealand pada tahun 1983,keputusan yang dibuat oleh Puteri dari Wales yang dianggap tidak konvensional; bukan sahaja William begitu muda, tetapi kedua-dua pewaris utama takhta Britain itu pergi bersama - sama. Walupun, beliau diiringi sama ada kedua-dua ibu bapa atau bapanya pada lawatan berikutnya, selepas tamat pengajian dari universiti, beliau mula menjalankan tugas sendiri, serta mendapat pengalaman dalam sektor kerja swasta apabila dia bekerja dengan pengurusan tanah di Chatsworth House dan di HSBC.

Kerjaya Tentera sunting

Setelah membuat keputusan untuk mengikuti kerjaya tentera, pada bulan Oktober 2005 William menghadiri empat hari kursus Lembaga Suruhanjaya di Westbury di Wiltshire di mana beliau telah menjalani pemilihan untuk menilai kesesuaiannya untuk menjadi seorang pegawai tentera. Lulus pemilihan, pada Januari 2006, Putera William telah memulakan latihan sebagai seorang kadet di Akademi Tentera Diraja Sandhurst. Berjaya menamatkan kursus ini, William lulus dari Sandhurst pada 15 Disember 2006, perbarisan tamat pengajian yang dihadiri oleh Ratu Elizabeth II dan Putera dari Wales, bersama-sama dengan ahli-ahli Keluarga Diraja Britain yang lain. Putera William diterima secara rasmi oleh suruhanjaya itu sebagai Leftenan pada tengah malam. Dengan pangkat yang diperoleh sebagai "Leftenan Wales" (nama berdasarkan pangkat bapanya, Putera dari Wales), beliau mengikuti adiknya, Putera Harry ke Blues and Royals sebagai komander tentera dalam unit peninjau perisai. Selepas itu beliau menghabiskan masa selama empat bulan dalam latihan untuk jawatan di Bovington Camp, Dorset.

 
Putera William (dua dari kiri) berpakaian seragam, bersama Keluarga Diraja di balkoni Buckingham Palace semasa Trooping the Colour, 2007
 
Putera William bersama adiknya Harry, 2009.

Setelah mendaftar secara rasmi dan ditauliahkan dalam angkatan tentera, beliau ingin berkhidmat sebagai seorang tentera sepenuh masa dan ingin berkhidmat di medan pertempuran. Namun, disebabkan kedudukannya sebagai pewaris takhta, dan keengganan kerajaan Britain masa lampau untuk membenarkan seorang pewaris untuk membuat demikian, masih belum pasti jika William akan dibenarkan untuk melakukan apa yang diingininya. William, sebaliknya, pergi ke latihan dalam Tentera Laut Diraja dan Tentera Udara Diraja, mendapatkan komisen sebagai sub - leftenan sebagai bekas pegawai terbang (kedua-duanya secara meluas bersamaan dengan pangkat Leftenan Muda dalam tentera). Selepas itu, beliau menjalankan lampiran dengan Tentera Udara Diraja, menjalani kursus latihan intensif selama empat bulan di RAF Cranwell. Setelah tamat kursus pada 11 April 2008, beliau telah dianugerahi dengan sayap RAF oleh bapanya, yang telah menerima sayap selepas latihan di kolej yang sama. Kemudian telah didedahkan bahawa semasa dipinjamkan Putera William dipinjamkan, beliau telah membantu seorang lelaki C-17 Globemaster ke Afghanistan, di mana beliau telah membantu dalam penghantaran balik badan Trooper Robert Pearson. William telah dikenali dengan nama mesra oleh rakan - rakan juruterbangnya sebagai "Billy the Fish" bersempena dengan nama "William Wales".

Beliau kemudian dipinjamkan untuk berlatih dengan tentera laut selama dua bulan, dari bulan Jun hingga Ogos 2008, di mana beliau menghabiskan masa selama tiga minggu di Britannia Royal Naval College, latihan di unit kapal permukaan dan kapal selam, serta dengan Fleet Air Arm dan Royal Marines, sebelum menggerakkannya selama lima minggu pada HMS Iron Duke di Caribbean. Semasa lawatan ini, William mengambil bahagian dalam misi air rahsia, serta membantu untuk mengenal pasti dan menangkap sebuah kapal kecil yang telah mengangkut kira-kira 40 juta pound sterling kokain, dan mengambil bahagian dalam serbuan yang lain.

Disebabkan peranan masa depan William, kerjaya jangka panjang dalam tentera itu tidak akan disoal; kerana beliau berkeinginan untuk terlibat dalam perkhidmatan yang sentiasa aktif tidak mungkin diberikan. Kemudian telah mengumumkan bahawa beliau akan dipindahkan dari Tentera Darat ke RAF untuk berlatih sebagai juruterbang helikopter mencari dan menyelamat; peranan yang membolehkan beliau mengambil peranan aktif dalam angkatan tentera tanpa perlu memasuki operasi pertempuran.

Perkhidmatan Tentera Udara Diraja sunting

 
Sea King helikopter yang diterbangkan oleh Putera William pada tahun 2010.

Pada Januari 2009, William dipindahkan kepada RAF dan dinaikkan pangkat kepada Flight Lieutenant. Beliau dilatih untuk menjadi seorang juruterbang helikopter dengan RAF Search and Rescue Force. Pada bulan Januari 2010, beliau lulus dari Defence Helicopter Flying School di RAF Shawbury, di mana beliau telah berada di bawah arahan Ketua Skuadron Craig Finch. Pada 26 Januari 2010, beliau dipindahkan ke Search Rescue Training Unit di RAF Valley di Anglesey untuk menerima latihan di carian Sea King dan helikopter menyelamat dan lulus dari kursus ini pada 17 September 2010. Telah diumumkan pada 15 April 2010 bahawa William akan kekal di RAF Valley untuk lawatan operasi itu, yang diberikan kepada Skuadron No 22 dan mula menjalankan tugas sebagai co-pilot. Operasi beliau dijangka berlangsung selama 30-36 bulan.

Pada bulan Jun 2012 Putera William mendapat kelayakan untuk menjadi kapten atau perintis yang bertanggungjawab bagi Sea King dan bukannya co-pilot.

Duke of Cambridge pernah menyatakan bahawa beliau mahu bersara pada penghujung tahun 2013.

Tugas Diraja sunting

Pada Julai 2005, William telah menjalankan tugas rasminya yang pertama dengan mewakili Elizabeth II sebagai Ratu New Zealand, di upacara peringatan Perang Dunia II di New Zealand. Di September pada tahun yang sama, diumumkan bahawa William akan menjadi presiden Persatuan Bolasepak England dari Mei 2006 dan penaung kepada badan kebajikan kebajikan Centrepoint [1] Diarkibkan 2007-09-27 di Wayback Machine yang bekerja untuk orang yang tidak mempunyai tempat tinggal. Centrepoint adalah organisasi pertama di mana William adalah penaung. Semasa naungan ibunya, William akan kadangkala mengikuti ibunya dalam lawatannya.

Untuk ulang tahun ke-21, William diiringi bapanya dalam lawatan diraja Wales, melawat Pesta Makanan Anglesey dan membuka sebuah pusat untuk berumah di Newport. Untuk ulang tahun ke-30 kebajikan bapanya, The Prince Trust, William dan adiknya telah ditemuramah bersama-sama untuk pertama kalinya oleh Ant & Dic. Pada bulan Julai 2007, Putera William disertai sepupu neneknya Duke of Kent, yang merupakan Presiden Persatuan Pengakap UK, pembukaan ke-21 Jambori Pengakap Sedunia, meraikan seratus penubuhan Pergerakan Pengakap.

Tina Brown berkata di dalam biografi Diana, Princess of Wales, beliau pada 2007, bahawa Putera William seperti bapanya, menyatakan hasrat untuk menjadi Gabenor Jeneral Australia, walaupun idea itu diragui oleh Perdana Menteri Australia John Howard, yang berkata, "Perlu menjadi warganegara Australia untuk memeluk jawatan tersebut".

Pada tahun 2009, sebuah pejabat telah ditubuhkan untuk William oleh neneknya, dengan Sir David Manning sebagai penasihat beliau. Spekulasi pada penghujung tahun 2009 bahawa William akan mengambil alih lebih banyak tugas istiadat dan negeri neneknya telah dinafikan oleh Istana.

Manning secara peribadinya mengiringi William pada Januari 2010 ketika beliau melawat Auckland dan Wellington bagi pihak Ratu; William membuka bangunan baru Mahkamah Agung New Zealand dan telah disambut oleh ketua Māori. William mengambil alih tempat Lord Attenborough pada 2010 sebagai Presiden kelima British Academy of Film and Television Arts.

Pada Mac 2011, William melawat Christchurch, New Zealand, selepas gempa bumi baru-baru ini. Selepas meninggalkan New Zealand, beliau mengembara ke Australia, untuk melawat kawasan-kawasan terjejas teruk akibat banjir di negeri-negeri Queensland dan Victoria. Selepas dua kali mengiringi ibu bapanya ke Kanada, Putera William dan isterinya, Kate, melawat negara ini dan melawat Amerika Syarikat pada bulan Jun dan Julai 2011, menghadiri sambutan Canada Day di Parliament Hill. Pada 2 November, Duke dan Duchess melawat Bekalan Divisyen UNICEF untuk membekalkan makanan kepada kanak-kanak kekurangan zat makanan Afrika di Copenhagen, Denmark. Pada September 2012, mereka melawat Singapura, Malaysia, Tuvalu dan Kepulauan Solomon sebagai sebahagian daripada sambutan Jubli Intan Ratu Elizabeth II.

Minat sunting

 
Putera William bermain polo pada tahun 2007


Berikutan contoh ibu bapanya, William mengambil minat dalam pelbagai bidang dari usia yang agak awal. Mendiang Puteri Wales berkerja untuk bantuan dan pencegahan HIV / AIDS, dan Putera Wales berkerja untuk alam semula jadi dan untuk golongan yang kurang bernasib baik di tengah bandar seterusnya menarik minat Putera William ke arah itu. Beliau juga menunjukkan keinginan untuk memberi tumpuan kepada orang-orang miskin di Afrika, dan kadang kala bekerja dengan badan amal yang dianjurkan oleh Putera Harry iaitu Sentebale.

Kemanusiaan Dan Alam Sekitar sunting

William mula memeberi kesedaran terhadap HIV / AIDS pada pertengahan 1990-an, apabila ibu beliau mula mengambil kedua anaknya untuk melawat tempat perlindungan dan klinik bagi mereka yang menghidap penyakit ini. Pada bulan Januari 2005, William dan adiknya telah menjadi sekarelawan di sebuah pusat pengedaran bantuan British Red Cross untuk membungkus bekalan kecemasan bagi negara-negara yang terjejas oleh tsunami 2004. Kemudian, pada bulan September, William diberi naungan ke Centrepoint, sebuah badan amal yang membantu mereka yang tiada tempat tinggal. Semasa ibunya menjadi penaung Centrepoint, William telah menemaninya melawat ke ibu pejabat dan projek.

William juga bekerja dalam unit kanak-kanak di The Royal Marsden Hospital selama dua hari dalam tahun 2005, serta membantu dalam penyelidikan perubatan, katering, dan dana jabatan. Pada tahun yang sama, beliau menghabiskan masa selama dua minggu di Utara Wales dengan pasukan penyelamat. Putera itu juga menjadi penaung Tusk Trust pada Disember 2005, sebuah badan amal yang bekerja ke arah pemuliharaan hidupan liar dan memulakan pembangunan masyarakat, termasuk menyediakan pendidikan, di seluruh Afrika.

Pada bulan Mac 2011, Duke dan Duchess menubuhkan dana hadiah yang diadakan oleh Yayasan Putera William dan Putera Harry membenarkan mereka yang mahu memberikan Duke dan Duchess hadiah perkahwinan sebaliknya menderma wang kepada badan amal. Dana hadiah itu disokong oleh 26 badan amal pilihan pasangan itu, menggabungkan angkatan tentera, kanak-kanak, orang tua, seni, sukan dan pemuliharaan.

Sukan sunting

William bermain polo untuk kebajikan dan merupakan seorang peminat bola sepak. Beliau menjadi Presiden Persatuan Bola Sepak England pada Mei 2006 dan Naib diraja penaung Kesatuan Ragbi Welsh (WRU) pada bulan Februari 2007 (menyokong Ratu sebagai penaung WRU). Pada tahun yang sama, WRU mengambil keputusan untuk menamakan piala baru untuk perlawanan ujian antara Wales dan Afrika Selatan iaitu Piala Putera William yang telah menyebabkan kontroversi, dengan beberapa orang mempercayai bahawa ia akan menjadi lebih sesuai jika trofi itu dinamakan Ray Gravell.

Pada tahun 2006, Putera, bersama-sama dengan pegawai-pegawai Sandhurst lain, mengambil bahagian dalam larian satu batu untuk menyokong kebajikan Sport Relief, sebagaimana yang telah dilakukan pada tahun 2004 dengan pasukan dari Clarence House. Pada bulan Mei 2007, William menjadi penaung Persatuan Renang Sekolah Inggeris. Beliau juga merupakan penyokong Aston Villa sejak kecil.

Putera William dan saudaranya kedua-duanya merupakan penunggang motosikal berkuasa tinggi, dengan William yang memiliki Ducati 1198 S Corse.

Percintaan Dan Perkahwinan sunting

 
Pasangan Duke & Duchess of Cambridge yang baru berkahwin di balkoni Istana Buckingham

Zaman Bujang sunting

Dalam tahun-tahun Putera William di universiti, beliau mengambil bahagian dalam setiap kehidupanya di universiti dan berkata : "Saya bukan seorang yang suka berparti liar, walaupun sesetengah mungkin berfikiran begitu". Seperti bapanya, kehidupan peribadi William menjadi subjek spekulasi tabloid, terutama sekitar hubunganya dengan Kate Middleton yang telah menjadi salah satu penghuni di flat yang sama. William dan Kate mula bercinta sejak tahun 2003. Middleton menghadiri perarakan lulus William di Sandhurst, yang merupakan acara pertama berprofil tinggi yang pernah dia hadiri sebagai tetamu beliau. Hubungan mereka sentiasa diikuti rapat oleh media tanpa memberi mereka sedikit pun ruang privasi sehingga Putera William sendiri terpaksa berhadapan dengan pihak paparazzi dan meminta supaya mereka membataskan jarak mereka dari Middleton.

Telah dilaporkan pada bulan April 2007 bahawa pasangan itu telah berpisah, walaupun Middleton, pada bulan Jun, menghadiri parti di Berek Tentera Lulworth sebagai tetamu Putera William dan pada bulan Julai Consert For Diana, yang telah dianjurkan oleh Putera William dan Harry. Dalam bulan-bulan berikutnya, beliau menyertai William bercuti dan menyertai Keluarga Diraja pada perlawanan swasta dan di acara-acara awam.

Pertunangan dan Perkahwinan sunting

Pada 16 November 2010, Clarence House mengumumkan bahawa William dan Catherine akan berkahwin; pasangan itu bertunang di Kenya pada bulan Oktober. Cincin pertunangan yang diberikan oleh William kepada Catherine adalah cincin telah dipakai oleh ibunya, keputusan Putera William dinyatakan sebagai "cara saya memastikan ibu saya tidak terlepas keseronokan hari ini."

Perkahwinan itu berlangsung pada 29 April 2011 di Westminster Abbey, London. Catherine dan William memilih untuk memecahkan tradisi dan protokol diraja, seperti Diana, Princess of Wales, meninggalkan sumpah oleh Catherine bahawa dia "taat" suaminya. Beberapa jam sebelum majlis itu, gelaran formal (style title) baru William iaitu Duke of Cambridge, Earl of Strathearn, dan Baron Carrickfergus diumumkan, seperti adat untuk putera diraja di majlis perkahwinan mereka.

Style Title itu menjadi rasmi pada 26 Mei 2011, apabila Surat Paten untuk kesan yang telah ditandatangani dan dirakam pada Senarai Bangsawan itu.

 
Duke dan Duchess of Cambridge di perayaan Canada Day di Ottawa, 2011, semasa lawatan rasmi pertama mereka di luar United Kingdom

Bapa sunting

Kehamilan pertama Duchess of Cambridge telah diumumkan pada 3 Disember 2012. Dia telah dimasukan ke Lindo Wing, Hospital St Mary, London pada 22 Julai 2013 di mana Putera William telah dilahirkan 31 tahun yang lalu. Duchess of Cambridge telah melahirkan seorang bayi lelaki - Putera George dari Cambridge dengan kehadiran Putera William disisi.

Gelaran Formal, Gaya dan Penghormatan sunting

  • 21 Jun 1982  – 29 April 2011 : His Royal Highness Prince William of Wales
  • 29 April 2011  – sekarang : His Royal Highess The Duke of Cambridge
    • dalam Scotland : 29 April 2011  – sekarang : His Royal Highness The Earl of Strathearn


Gaya dan gelaran formal Duke adalah His Royal Highness, Putera William Arthur Philip Louis, Duke of Cambridge, Earl of Strathearn, Baron Carrickfergus, Royal Knight Companion of the Most Noble Order of the Garter,Knight of the Most Ancient and Most Noble Order of the Thistle, Personal Aide-de-Camp to Her Majesty The Queen

Sebagai seorang putera British, William tidak menggunakan nama keluarga untuk kegunaan harian. Bagi tujuan rasmi dan istiadat, anak-anak Putera Wales menggunakan gelaran "putera" atau "puteri" sebelum nama Kristian dan jawatan wilayah bapa mereka selepas itu. Oleh itu, Putera William telah digelar sebagai "Putera William dari Wales". Nama keluarga berasaskan kawasan itu dibuang oleh wanita apabila mereka berkahwin dan menggunakan gelaran formal mereka sendiri, seperti Putera William yang menerima gelaran Duke.

Bagi cucu lelaki Elizabeth II, bagaimanapun, pada masa ini ada beberapa ketidaktentuan bentuk nama keluarga yang betul untuk digunakan, atau nama tesebut merupakan nama kelurga mereka. Ratu telah memutuskan bahawa keturunan lelaki beliau yang tidak memegang gelaran Putera boleh menggunakan Mounbattent - Winsdor sebagai nama keluarga mereka (walaupun wujud Surat Paten yang menetapkan nama Windsor, tetapi dalam kaveat yang sama). Menurut seragam penerbangan mereka seperti yang dilihat dalam temubual televisyen, Putera William dan Harry kedua-duanya mengunakan Wales sebagai nama mereka untuk tujuan ketenteraan; namun terus digunakan oleh William walaupun selepas pemberian gelaran Duke of Cambridgenya.

Pada pagi perkahwinannya, telah diumumkan bahawa Ratu memberi gelaran Duke of Cambridge, Earl of Strathearn dan Baron Carrickfergus kepada William. Surat Paten tersebut telah dimeterai pada 26 Mei 2011.

Pangkat Ketenteraan sunting

Kepujian sunting

 
Ditemani oleh ayahnya, Putera William di St. George's Chapel bersedia untuk diangkat sebagai Knight of the Garter

Prince William adalah ahli ke 1,000 mendaftar sebagai Order of the Garter, dan secara rasmi dilaburkan oleh Ratu pada 16 Jun 2008 di sebuah majlis di [Chapel [St George, Istana Windsor.]] Kali terakhir cucu raja yang dilantik ke dalam Order of Garter itu pada tahun 1894, apabila Queen Victoria melabur Prince Alfred, Prince Keturunan Saxe-Coburg dan Gotha.

Pingat

       

Pelantikan

Pelantikan Tentera Kehormat sunting

  Canada
  United Kingdom

Eponim Kehormatan sunting

Anugerah

Panji Peribadi Bagi Kanada sunting

 
Standard Diraja bagi Duke of Cambridge di Kanada

Duke of Cambridge juga mempunyai Panji Peribadi bagi Kanada, yang terdiri daripada perisai Jata Diraja Kanada disertai dengan kedua-dua roundel biru dikelilingi oleh bunga daun maple emas dan kulit, di mana adalah menghitung gambaran William (dengan huruf W di bawah mahkota) dan dilabel tiga mata putih, beserta dengan shell merah.

Keturunan sunting

Putera William ialah berseli dengan keturunan lelaki dan perempuan William the Conqueror, raja pertama Norman England.

Dengan keturunan sebelah bapa, melalui datuknya Putera Philip, beliau adalah keturunan Elimar I, Count of Oldenburg, dan ahli House of Oldenburg, salah satu rumah diraja yang tertua di Eropah, dan lebih khusus dengan cawangan kadet yang dikenali sebagai House of Glücksburg, diasaskan oleh nenek moyang sebelah bapa William iaitu Friedrich Wilhelm, Duke of Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg. Nenek moyang William pada sebelah bapanya terdiri daripada lima raja: Christian I dari Denmark, Frederick I Denmark, Christian III Denmark, Christian IX dari Denmark dan Georgios I dari Yunani, dan juga sebelas dari Oldenburg, dua Duke Schleswig-Holstein-Sonderburg, lima Duke Schleswig-Holstein-Sonderburg-Beck, dan satu Duke Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg.

Melalui ibunya, William ialah dari Keluarga Spencer, Earl Spencer, dan Keluarga Baron Fermoy, keturunan Duke Grafton dan Duke Richmond, kedua mereka anak luar nikah Raja Charles II. Oleh itu, apabila William menaiki takhta kelak, beliau akan menjadi raja pertama dari keturunan Raja Charles II, dan juga yang pertama dari susur-galur Raja Charles I dan Raja James sejak kemangkatan Ratu Anne pada 1714.

Melalui keluarga bapanya, Putera William ialah dari Jerman, Inggeris, dan berketurunan Scotland, dan melalui keluarga ibunya, beliau terdiri daripada British-Amerika, Inggeris, Jerman, Ireland, dan berketurunan Scotland.

Masa depan sunting

Sebagai anak sulung Putera Wales, beliau dijangkakan akan menaiki takhta United Kingdom dan negara-negara Kerajaan Komanwel yang lain. Jikalau William memutuskan untuk menggunakan nama pertamanya sebagai nama dirajanya, beliau akan dikenali sebagai Raja William V. Namun terdapat kemungkinan bahawa William akan menggunakan nama yang lain seperti yang dilakukan oleh Putera Albert Edward pada 1901 dan Putera Albert pada 1936. Seperti ibunya, William dikatakan tidak begitu menyukai protokol-protokol diraja yang berlebihan dan inginkan kebebasan lebih besar untuk dirinya.

Rujukan sunting

  1. ^ Lichfield, John (19 September 2012). "William and Kate win legal battle – but lose war to keep topless photos under wraps". The Independent. London. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 October 2014. Dicapai pada 11 January 2015.
  2. ^ "Duke of Cambridge to deploy to Falklands". Ministry of Defence. 10 November 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 September 2013. Dicapai pada 11 November 2011.
  3. ^ Hughes, David (8 September 2022). "Will Prince William become Prince of Wales? How royal titles have changed after the death of the Queen". i (newspaper). London. Dicapai pada 8 September 2022.
  4. ^ Elston, Laura (8 September 2022). "How the royal family's titles have now changed after the death of the Queen". The Independent. London. Dicapai pada 8 September 2022.
  5. ^ "The Duke of Cambridge". The Royal Family. 5 Februari 2016. Dicapai pada 12 Disember 2020.
  6. ^ "King Charles names William and Kate the Prince and Princess of Wales". Reuters. 9 September 2022.
  7. ^ a b "No. 58245". The London Gazette (invalid |supp= (help)). 13 February 2007. London Gazette uses unsupported parameters (help)
  8. ^ "No. 58580". The London Gazette (invalid |supp= (help)). 15 January 2008. London Gazette uses unsupported parameters (help)
  9. ^ "No. 58580". The London Gazette (invalid |supp= (help)). 15 January 2008. London Gazette uses unsupported parameters (help)
  10. ^ "No. 58941". The London Gazette (invalid |supp= (help)). 6 January 2009. London Gazette uses unsupported parameters (help)
  11. ^ "No. 58941". The London Gazette (invalid |supp= (help)). 6 January 2009. London Gazette uses unsupported parameters (help)
  12. ^ "No. 58941". The London Gazette (invalid |supp= (help)). 6 January 2009. London Gazette uses unsupported parameters (help)

Pautan luar sunting

William, Putera Wales
Tarikh keputeraan: 21 June 1982
Susunan penggantian
Didahului oleh
Putera Wales
Senarai Pewaris Takhta British
kedudukan kedua
Diikuti oleh:
Putera George dari Cambridge
Bangsawan United Kingdom
Ciptaan baharu Duke Cambridge
2011 – present
Pemegang jawatan kini
Heir apparent:
Putera George dari Cambridge
Susunan keutamaan di United Kingdom
Didahului oleh
The Earl of Wessex
Gentlemen Diikuti oleh:
Putera Henry dari Wales
Didahului oleh
The Prince of Wales,
Duke of Rothesay
Gentlemen
in current practice
Diikuti oleh:
Duke York
Jawatan kebudayaan
Didahului oleh
Duke York
President of The Football Association
2006 – present
Pemegang jawatan kini
Didahului oleh
Lord Attenborough
President of BAFTA
2010 – present
Gelaran Kehormat
Didahului oleh
Sir Sebastian Roberts
Colonel of the Irish Guards
2011 – present
Pemegang jawatan kini


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "fn" ada tetapi tag <references group="fn"/> yang sepadan tidak disertakan