Puteri Disney

Francais media Walt Disney

Puteri Disney, juga dikenali sebagai Princess Line,[2] ialah francais media dan mainan yang dimiliki oleh The Walt Disney Company. Dicipta oleh Pengerusi Produk Pengguna Disney Andy Mooney pada awal 2000-an, francais ini mempunyai ciri-ciri protagonis wanita fiksyen yang telah muncul dalam pelbagai francais Disney.

Puteri Disney
PenciptaAndy Mooney
Hasil kerja asalFilem animasi
Penerbitan cetakan
BukuDisney Princess Chapter Books
A Jewel Story
Komik
MajalahDisney Princess
Filem dan televisyen
FilemEnchanted Tales: Follow Your Dreams
Siri animasi
Permainan
Permainan video
Audio
Muzik asal
Lain-lain
Permainan
  • Anak patung
  • Palace Pets
  • Comics line figures
LanjutanPalace Pets[1]
PakaianKoleksi Disney Fairy Tale Weddings
Laman web rasmi
https://princess.disney.com/

Francais tidak termasuk semua watak puteri dari seluruh media milik Disney, tetapi sebaliknya merujuk kepada memilih watak-watak khusus dari filem dan siri animasi syarikat, termasuk hanya protagonis filem animasi daripada Walt Disney Pictures, dengan 11 watak daripada Walt Disney Animation Studios filem dan satu watak daripada filem Pixar. 13 watak yang dianggap sebahagian daripada francais adalah Snow White, Cinderella, Aurora, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Mulan, Tiana, Rapunzel, Merida, Moana dan Raya.[3]

Francais ini telah mengeluarkan anak patung, menyanyi bersama-sama dengan video, pakaian, produk kecantikan, hiasan rumah, mainan dan pelbagai produk lain yang memaparkan beberapa Puteri Disney.[4] Pemegang lesen untuk francais termasuk Glidden (cat dinding), Stride Rite (kasut sparkly), Fisher-Price (patung plastik), Lego (set Lego), Mattel dan Hasbro (permainan dan anak patung).[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Goldman Getzler, Wendy (October 2, 2013). "Disney nurtures Palace Pet project, tablet usage". Kidscreen/iKids. Brunico Communications Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2014. Dicapai pada July 1, 2014.
  2. ^ Barnes, Brooks (November 25, 2007). "The Line Between Homage and Parody". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada April 15, 2017. Dicapai pada August 15, 2016.
  3. ^ "Disney Princess". Disney Princess. Disney. Dicapai pada August 31, 2022.
  4. ^ "Fisher-Price Disney Princess Review". thehottoys.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 2, 2013. Dicapai pada August 26, 2013.
  5. ^ Suddath, Claire (December 17, 2015). "The $500 Million Battle Over Disney's Princesses". Bloomberg Businessweek. Diarkibkan daripada yang asal pada February 8, 2017. Dicapai pada February 18, 2016.

Pautan luar sunting