Puteri Margaret, Countess Snowdon

Puteri Margaret, Countess Snowdon, CI GCVO CD (Margaret Rose; 21 Ogos 1930 – 9 Februari 2002) ialah anakanda bongsu perempuan kepada Raja George VI dan Permaisuri Elizabeth Permaisuri Bonda dan satu-satunya adinda kepada Ratu Elizabeth II.

Puteri Margaret
Countess Snowdon (lagi)
Foto Margaret yang berusia 34 tahun
Countess Snowdon pada tahun 1965
KeputeraanPuteri Margaret Rose dari York
(1930-08-21)21 Ogos 1930
Istana Glamis, Angus, Scotland
Kemangkatan9 Februari 2002(2002-02-09) (umur 71)
Hospital King Edward VII, London, England
Pemakaman15 Februari 2002
Abu diletakkan di Bilik Kebal Diraja, Gereja Kecil St George;
9 April 2002
Abu dikebumikan di Gereja Peringatan Raja George VI, Gereja Kecil St George
PasanganAntony Armstrong-Jones, Earl Snowdon ke-1 (k. 1960; c. 1978)
Anakanda
KerabatWindsor
AyahandaGeorge VI
BondaElizabeth Bowes-Lyon

Margaret menghabiskan banyak masa kanak-kanaknya dengan ayahanda dan bondanya serta kekandanya. Kehidupannya berubah secara dramatik pada usia enam tahun apabila Raja Edward VIII, ayahanda saudaranya, turun takhta untuk berkahwin dengan seorang wanita bercerai, Wallis Simpson. Ayahanda Margaret menjadi raja dan kekandanya menjadi pewaris takhta. Margaret pula berada dalam tempat kedua dalam susur-galur pewarisan takhta. Kedudukannya dalam susur-galur pewarisan takhta berkurangan sejak beberapa dekad berikutnya kerana anak-anakanda dan cucunda Elizabeth sendiri dilahirkan. Semasa Perang Dunia Kedua, kedua-dua beradik itu bersemayam di Istana Windsor walaupun terdapat cadangan untuk memindahkan mereka ke Kanada. Semasa tahun-tahun perang, Margaret dianggap terlalu muda untuk melaksanakan sebarang tugas rasmi dan sebaliknya meneruskan pendidikannya, berusia sembilan tahun ketika perang meletus dan berusia 15 tahun sejurus selepas permusuhan berakhir.

Dari tahun 1950-an dan seterusnya, Margaret menjadi salah satu sosialit yang paling terkenal di dunia, terkenal dengan gaya hidup glamor dan percintaan yang terkenal. Paling terkenal, baginda jatuh cinta dengan Grup Kapten Peter Townsend sebagai orang dewasa muda pada awal 1950-an. Pada tahun 1952, ayahandanya meninggal dunia, kekandanya menjadi ratu, dan Townsend menceraikan isterinya, Rosemary. Beliau melamar Margaret pada awal tahun berikutnya. Ramai dalam kerajaan percaya bahawa Towsend akan menjadi suami yang tidak sesuai untuk adinda Ratu berusia 22 tahun, dan Gereja England enggan mengiktiraf perkahwinan dengan seorang lelaki bercerai.[1] Margaret akhirnya meninggalkan rancangannya dengan Townsend dan berkahwin dengan jurugambar Antony Armstrong-Jones pada tahun 1960; Ratu menjadikannya Earl Snowdon. Pasangan itu mempunyai dua orang anak, David dan Sarah, sebelum mereka bercerai pada tahun 1978. Margaret tidak pernah berkahwin semula.

Margaret ialah ahli keluarga diraja Britain yang berkontroversi. Perceraiannya menerima banyak publisiti negatif, dan kehidupan peribadinya selama bertahun-tahun menjadi subjek spekulasi sengit oleh media dan pemerhati diraja. Kesihatannya secara beransur-ansur merosot dalam dua dekad terakhir hidupnya. Baginda ialah seorang perokok tegar untuk kebanyakan kehidupan dewasanya dan menjalani pembedahan paru-paru pada tahun 1985, serangan radang paru-paru pada tahun 1993, dan sekurang-kurangnya tiga kali strok antara tahun 1998 dan 2001. Baginda mangkat di London pada tahun 2002, selepas mengalami strok keempat dan terakhir pada usia 71 tahun.

Rujukan sunting

  1. ^ In 2002, the Church of England changed its policy on marriages of divorced persons. Under certain circumstances, it now permits a person with a former spouse still living to remarry in church.[1][2]