Python ialah sebuah bahasa pengaturcaraan aras tinggi yang dicipta oleh Guido van Rossum pada tahun 1991. Ia merupakan sebuah bahasa ditafsir, interaktif dan berorientasi objek.

Python
ParadigmaBerbilang paradigma
Muncul pada1991
Direka olehGuido van Rossum
PembangunYayasan Perisian Python
Lepasan stabil3.12.2[1] Edit this on Wikidata (7 Februari 2024; 35 hari yang lalu (7 Februari 2024))
Disiplin penjenisanTegas, dinamik ("penjenisan itik")
Pelaksanaan utamaCPython, Jython, IronPython, PyPy
DialekStackless Python
DipengaruhiABC, C, Haskell, Icon, LISP, Modula-3, Perl, Java
MempengaruhiRuby, Boo
OSRentas-pelantar
LesenLesen Python
Laman webhttp://www.python.org/

Python adalah beraneka paradigma, menggunakan sistem penjenisan dinamik dan pengurusan memori automatik. Oleh kerana itu, ia lebih kurang sama dengan Perl, Ruby, Scheme, Smalltalk dan Tcl.

Pelaksanaan piawai untuk bahasa ini ialah CPython. CPython dikendalikan oleh Yayasan Perisian Python yang bukan untung di bawah model pembangunan sumber terbuka iaitu diterbitkan di bawah Lesen Python, CPython adalah sebuah perisian bebas.

Sejarah sunting

 
Guido van Rossum, pereka Python

Pembina dan pereka utama Python ialah Guido van Rossum. Versi python yang terawal direka di CNRI (kep. Centre for National Research Initiatives, BM: Pusat Inisiatif Kajian Kebangsaan). Walau bagaimanapun, pada tahun 2000, Guido dan pasukan Python (termasuk Tim Peters, Barry Warsay, Jeremy Hylton, dan Fred Drake) berpindah ke BeOpen dan kemudiannya ke Digital Creations.

Python 1.5.2 sunting

Python dibangunkan dan dikeluarkan melalui lesen awam yang dibekalkan oleh CNRI. Python 1.5.2 mengandungi kebanyakan kefungsian seperti Python yang ada pada hari ini. Keluaran terakhir Python 1.5.2 adalah pada 13 April 1999.

Python 1.6 sunting

Dalam September tahun 2000 (selepas Guido meninggalkan CNRI), terdapat dua versi keluaran Python 1.6; Python 1.6 dari CNRI dan Python 1.6b1, versi beta dikeluarkan oleh Guido dan pasukan pembinaan BeOpen.

Versi ini mengandungi sedikit kemajuan iaitu termasuk perubahan di dalam cara objek senarai berkerja serta kemajuan pada soket dan alatan penukaran deretan-kepada-angka.

Python 2.0 sunting

Python 2.0 dikeluarkan pada 16 Oktober 2000, dengan banyak ciri baharu termasuk "pemungut sampah" dan sokongan untuk Unikod. Walau bagaimanapun, perubahan terbesar ialah pada proses pembangunan itu sendiri dengan anjakan kepada proses yang lebih telus dan disokong masyarakat pembangun.[2]

  • 5 September 2000 - Versi 2.0 datang dengan beberapa pembaharuan untuk Versi 1.6 termasuklah operator-operator baru, sintaksis senarai yang baru, dan pengimpotan modul yang lebih baik. Versi 2.0 menunjukkan perubahan yang amat ketara pada pustaka Python, dalam masa lebih setahun. Versi ini memperbaiki beberapa pepijat, menambah beberapa cirian baru dan suit peralatan XML yang ditulis semula secara keseluruhan. Versi terakhir Python 2.0 dibebaskan pada 16 Oktober 2000.
  • 28 Oktober 2000 - Guido mengumumkan di laman web Python yang pasukan Python telah berpindah lagi. Kali ini ke Digital Creations, tulang belakang Zope (kep. "Z-Objek Publishing Environtment", BM: Persekitaran Penerbitan Objek-Z) iaitu projek Python yang terkenal.

Python 3.0 sunting

Python 3.0 (juga disebut Python 3000 atau py3k), ialah keluaran besar serasi mundur yang dikeluarkan pada 3 Disember 2008[3] selepas lama dicuba. Kebanyakan tampilan utamanya telah dibackport kepada Python 2.6 dan 2.7 yang serasi mundur.[4]

Sintaks dan semantik sunting

Python direka agar amat mudah dibaca. Ia mensasarkan kepada reka letak yang tidak berserabut, menggunakan kata kunci Bahasa Inggeris dengan kerap sedangkan bahasa lain kerap menggunakan tanda baca.Python memerlukan kurang plat dandang berbanding bahasa berstruktur yang ditaip secara statik seperti C atau Pascal, dan bilangan penerimaan sintaks yang lebih kecil. Python menggunakan ruang kosong daripada menggunakan kurungan kerinting, membatasi blok-blok kenyataan. Kenyataan-kenyataan python termasuklah:

  • Kenyataan if - melakukan sesuatu blok kod secara bersyarat, sekali dengan else dan elif (pendekan daripada else-if).
  • Kenyataan while - menjalankan sesuatu blok kod sehingga sesuatu keadaan adalah False (salah).
  • Kenyataan for - mengulangi sesuatu pengulangan, meletakkan setiap unsur ke sebuah pemboleh ubah setempat untuk kegunaan blok yang berkenaan.
  • Kenyataan class - menjalankan sebuah blok kod dan memautkan ruangnama setempatnya kepada kelas, untuk kegunaan dalam pengaturcaraan berorientasikan objek.
  • Kenyataan def - mentakrifkan sebuah fungsi.
  • Kenyataan match - sokongan untuk pemadanan corak (pattern matching) diperkenalkan dalam versi 3.10.

Setiap kenyataan mempunyai semantiknya yang tersendiri:sebagai contoh, kenyataan def tidak melakukan sebuah blok kod secara terus, tidak seperti kenyataan lain.

Contoh sunting

Berikut ialah contoh skrip hello world yang ditulis dalam Python.

print('Hello world!')

Rujukan sunting

  1. ^ "Python 3.12.2 and 3.11.8 are now available" (dalam bahasa bahasa Inggeris). 7 Februari 2024. Dicapai pada 7 Februari 2024.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Kuchling, A. M.; Zadka, Moshe (16 October 2000). "What's New in Python 2.0". Python Software Foundation. Dicapai pada 11 February 2012.
  3. ^ "Python 3.0 Release". Python Software Foundation. Dicapai pada 8 July 2009.
  4. ^ van Rossum, Guido (5 April 2006). "PEP 3000 – Python 3000". Python Enhancement Proposals. Python Software Foundation. Dicapai pada 27 June 2009.
  • C. Brown, Martin (2001), Python: The Complete Reference, US: McGraw-Hill

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting