Qinhuangdao (bahasa Cina: 秦皇岛) merupakan sebuah bandar di wilayah Hebei, Republik Rakyat China. Ia terletak 300 km dari timur Beijing, dan terletak di pantai Laut Bohai.

Kedudukan Qinhuangdao di Teluk Laut Bohai.

Stadium Pusat Sukan Olimpik di Qinhuangdao akan digunakan sebagai gelanggang pertandingan bola sepak pusingan awal.

Sejarah sunting

Nama bandar itu "Qinhuangdao" secara literal bermaksud "pulau Maharaja Qin", dan didakwa berasal dari legenda bahawa Kawasan Pemandangan Jieshishan di Daerah Changli adalah tapak upacara Maharaja Pertama Qin yang terkenal semasa lawatan tinjauan keempat dan terakhirnya ke timur (东巡) pada 210 SM. "Pulau" merujuk kepada kawasan Nanshan di Pelabuhan Qinhuangdao di pinggir selatan Daerah Haigang di bandar itu, yang pernah menjadi sebuah pulau kecil di luar pesisir sehingga akhir dinasti Qing, apabila lambakan kelodak yang dikorek menyertainya ke tanah besar selepas Maharaja Guangxu meluluskan pembinaan pelabuhan pada akhir abad ke-19.

Pada abad ke-19, Qinhuangdao termasuk bandar berasingan Qinhuangdao dan Tanghe.[n 1] Kedua-duanya adalah stesen di sepanjang Kereta Api Peking–Mukden. Reka bentuk dan pembinaan pelabuhan dan pelabuhan baharu Ching Wang Tao di Teluk Pechili telah dilaksanakan oleh perkongsian Sir John Wolfe-Barry dan Lt Kol Arthur John Barry pada permulaan abad ke-20.[4]

Pada permulaan Perang Saudara China, pasukan Tentera Revolusi Nasional Du Yuming mendarat di bandar itu pada permulaan serangan kerajaan Nasionalis terhadap Parti Komunis China di Manchuria yang diduduki Soviet. Mereka tidak dapat mendarat lebih jauh ke utara kerana pelabuhan lain sama ada diduduki oleh Kesatuan Soviet atau telah dikawal oleh pasukan tentera yang akan menjadi Tentera Pembebasan Rakyat.[5]

Stadium Pusat Sukan Olimpik Qinhuangdao telah digunakan sebagai salah satu venue bola sepak semasa Sukan Olimpik Musim Panas 2008.

Geografi sunting

Qinhuangdao terletak di pantai barat laut Laut Bohai dan bersempadan dengan Tangshan di barat daya, Chengde di barat laut, dan Liaoning di timur laut. Kawasan pentadbirannya berjulat dalam latitud 39° 24' hingga 40° 37' U dan dalam longitud dari 118° 33' hingga 119° 51' E, dan mempunyai keluasan keseluruhan 7,812.4 km2 (3,016.4 batu persegi).

Sejak ketinggian Tianjin kepada perbandaran peringkat wilayah, Qinhuangdao ialah pelabuhan utama Hebei. Maharaja Qin Qin Shi Huang dikatakan telah mencari keabadian di sebuah pulau di Daerah Haigang tetapi tidak menemuinya.

Qinhuangdao mempunyai tiga kawasan maju utama:

  • Beidaihe: Tempat peranginan tepi pantai musim panas untuk pegawai kanan kerajaan. Banyak keputusan politik yang mempengaruhi China dibuat di sini, menjadikannya setara dengan pusat peranginan di Maine atau Camp David di Maryland, Amerika Syarikat.[Berpusatkan Amerika Syarikat]
  • Haigang: bandar pelabuhan. Qinhuangdao betul. Rumah Universiti Yan Shan, universiti terkemuka di wilayah NE Hebei.
  • Shanhaiguan: destinasi pelancongan yang popular, menampilkan hujung timur Tembok Besar.