Saksi Keamanan dan Sosial Quaker

Saksi Keamanan dan Sosial Quaker (bahasa Inggeris: Quaker Peace and Social Witness (QPSW), yang sebelum ini dikenali sebagai Majlis Khidmat Sahabat atau Friends Service Council, dan kemudian sebagai Quaker Peace and Service, adalah salah satu jawatankuasa pusat Britain Perjumpaan Tahunan Religious Society of Friends - organisasi nasional mewakili golongan Quaker di Britain. Ia berfungsi untuk mempromosikan kesaksian British Quaker tentang kesaksamaan, keadilan, keamanan, kesederhanaan dan kebenaran. Ia berfungsi bersama kedua-dua kelompok tekanan antarabangsa tempatan dan besar.

Pada tahun 1947, Majlis Khidmat Sahabat ketika itu berkongsi Hadiah Keamanan Nobel dengan persatuan sejawatan Amerika Jawatankuasa Khidmat Sahabat Amerika bagi pihak masyarakat Quaker sedunia.

Sejarah sunting

Asal-usul QPSW berada dalam kerja misionari yang dilakukan di bawah nama Friends Foreign Mission Association (1868-1927). Dengan kemerosotan misi, Persatuan Misi bergabung dengan Majlis untuk Perkhidmatan Antarabangsa (1919-1927) untuk membentuk Majlis Perkhidmatan Kawan (1927-1978). Yang telah dinamakan semula Quaker Peace and Service (1979-2000), yang dikenali sebagai Quaker Peace & Social Witness sejak tahun 2001.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting