Artikel ini adalah mengenai wilayah Kanada. Untuk entiti sejarah yang serupa, sila lihat wilayah Quebec (1763-1791). Bagi bandar raya yang bernama sama serta juga ibu provinsi ini, sila lihat Bandar Raya Quebec.

Quebec (bahasa Perancis: Québec disebut /kebɛk/)[1] merupakan sebuah wilayah Kanada di Kanada Timur. Dengan bahasa, budaya dan institusi-lembaganya, itu merupakan suatu bangsa di dalam Kanada[2].

Québec
Quebec[1]
Bendera Québec Jata Québec
Bendera Jata
Moto: Je me souviens (Bahasa Perancis: Saya ingat)
Peta Kanada dengan Québec digelapkan.
Ibu kota Bandar Raya Quebec
Bandar terbesar Montreal
Bahasa rasmi Bahasa Perancis
Kerajaan
Wizurai Pierre Duchesne
Ketua menteri François Legault (Coalition Avenir Québec)
Perwakilan persekutuan di Parlimen Kanada
Dewan Rakyat 75
Senat 24
Gabungan Kanada 1 Julai 1867 (pertama)
Luas 
Jumlah 1,542,056 km²
Daratan 1,183,128 km²
Perairan (%) 176,928 km² (11.5%)
Penduduk  Kedudukan ke-2
Jumlah (2006) 8,906,131
Kepadatan 4.90/km²
Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 
Jumlah ({{{GDP_year}}}) $274.863 bilion
Per kapita $36,175
Kependekan
Kependekan pos Kanada QC
ISO 3166-2 CA-QC
Zon waktu UTC-5, -4
Poskod G, H, J
Bunga iris versicolor
Pokok birch kuning
Burung burung hantu bersalji
Laman sesawang www.gouv.qc.ca

Lebih dikenali sebagai la belle province ("wilayah yang indah"), Quebec bersempadan dengan wilayah Ontario di barat, Teluk James dan Teluk Hudson. Ke utara disempadani oleh Selat Hudson dan Teluk Ungava, di timur disempadani oleh Teluk Saint Lawrence, wilayah New Brunswick dan Newfoundland dan Labrador, dan ke selatan oleh Amerika Syarikat (negeri New York, Vermont, New Hampshire dan Maine). Ia juga berkongsi sempadan lautan dengan Jajahan Nunavut dan wilayah-wilayah Pulau Putera Edward dan Nova Scotia.

Quebec merupakan wilayah terbesar Kanada jika mengikut keluasan dan kedua terbesar pembahagian pentadbiran; jika wilayah Nunavut adalah lebih besar, kedua dari segi jumlag penduduk terbesar. Kebanyakan penduduk tinggal di sepanjang atau berdekatan dengan muara Sungai Saint Lawrence. Pada pecahan utara dan tengah dipenghunikan secara sekata dan diduduki oleh orang-orang asli Kanada.

Bahasa rasmi Quebec aalah Bahasa Perancis; ia merupakan wilayah Kanada tunggal yang mana rakyatnya adalah Perancis Kanada, dan Bahasa Inggeris bukan merupakan bahasa rasmi di peringkat wilayah.

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b According to the Canadian government, Québec (with the acute accent) is the official form in French and Quebec (without the accent) is the province's official name in English; the name is one of 81 locales of pan-Canadian significance with official forms in both languages. In this system, the official name of the capital is Québec in both official languages. The Quebec government renders both names as Québec in both languages.
  2. ^ Mahkamah Agung Kanada - Quebec rujukan Pembangkang untuk resolusi untuk mengubah perlembagaan pada tahun 1982 Diarkibkan 2010-05-05 di Wayback Machine - "Kami menyedari bahawa dua orang pengasas Kanada pada dasarnya adalah sama dan yang Quebec persekutuan di Kanada oleh syarikat berasingan oleh bahasa, budaya, institusi dan mempunyai semua atribut dari komuniti nasional yang berbeza. " - terjemahan : « On devra reconnaître que les deux peuples qui ont fondé le Canada sont foncièrement égaux et que le Québec forme à l’intérieur de l’ensemble fédéral canadien une société distincte par la langue, la culture, les institutions et qui possède tous les attributs d’une communauté nationale distincte. »