Queens Park Rangers F.C.

Queens Park Rangers Football Club (biasanya dirujuk sebagai QPR) ialah kelab bola sepak profesional Inggeris, berpangkalan di White City, London. Sebagai juara Liga Inggeris Divisyen Satu 2010–11, mereka kini bermain di peringkat tertinggi bola sepak England, Liga Perdana Inggeris, buat pertama kali dalam tempoh 15 tahun. Kejayaan lain termasuk memenangi Piala Liga pada tahun 1967, menjadi naib johan dalam Bahagian Pertama lama pada tahun 1975-76 dan sampai ke akhir Piala FA pada tahun 1982.

Queens Park Rangers Football Club
Queens Park Rangers crest
Nama penuhKelab bolasepak Queens Park Rangers
Diasaskan1882 (129 tahun)
StadiumLoftus Road,
White City, London
(Kapasiti: 18,360[1])
PemilikTony Fernandes CBE (66%), Lakshmi Mittal (34%)
PengerusiTony Fernandes CBE
PengurusMark Hughes
LigaLiga Perdana Inggeris
2011–12Ke-17
Tapak sesawangLaman kelab
Penjaring gol terbanyak
sepanjang zaman
George Goddard (186)
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Warna ketiga
Musim semasa

Queens Park Rangers Football Club telah ditubuhkan pada 1882, dan warna tradisi mereka adalah biru dan putih. Pada awal tahun-tahun selepas pembentukan kelab di rumah asal mereka Queen's Park, permainan dimainkan pada lokasi yang pelbagai sehingga akhirnya kelab menetap ke lokasi semasa mereka di Loftus Road. Disebabkan kedekatan dengan kelab barat London yang lain, QPR mengekalkan persaingan berpanjangan dengan beberapa kelab lain di kawasan itu. Yang paling ketara ialah Chelsea, Fulham dan Brentford, yang pertandingan dengan mereka dikenali sebagai derbi London Barat. Kelab ini dan peminatnya juga mempunyai persaingan sekian lama dengan Watford, walaupun pada masa-masa kebelakangan ini perlawanan ini telah menjadi kurang menonjol.

Sejarah sunting

QPR ditubuhkan pada tahun 1882 (ketika itu dikenali sebagai St Jude's bergabung dengan Christchurch Rangers).Pasukan yang terhasil dipanggil Queens Park Rangers, kerana kebanyakan pemain datang dari kawasan Utara-Barat London.QPR menjadi sebuah pasukan profesional pada tahun 1889 dan bermain perlawanan tuan rumah mereka di hampir 20 stadium berbeza (rekod liga), sebelum kekal menetap di Loftus Road pada tahun 1917. QPR telah dinaikkan pangkat sebagai juara Divisyen 3 Selatan pada musim 1947-48.Dave Mangnall adalah pengurus sebagai QPR menikmati empat musim dalam Bahagian Kedua, yang diturunkan dalam 1951-52. Tony Ingham telah ditandatangani dari Leeds United dan membuat penampilan yang paling banyak bersama QPR.Sebelum permulaan musim 1959-1960 menyaksikan ketibaan dikatakan pengurus kelab yang sentiasa besar, Alec Stock. Musim 1960-1961 menyaksikan QPR mencapai kemenangan terbesar mereka iaitu dengan jaringan 9-2 menentang Tranmere Rovers dalam perlawanan Divisyen 3. Pada masa itu, Stock, dengan kemunculan sebagai Pengerusi di pertengahan 60an Jim Gregory membantu untuk mencapai transformasi kelab dan kawasan sekitarnya. Pada tahun 1966-1967, QPR memenangi Divisyen Tiga dan menjadi kelab pertama Divisyen Ketiga untuk memenangi Piala Liga pada hari Sabtu, 4 Mac 1967, mengalahkan West Bromwich Albion 3-2, (kembali dari defisit 2 gol). Selepas 42 tahun, ia masih satu-satunya trofi utama yang QPR telah memenangi. Selepas dinaikkan taraf pada tahun 1968 buat kali pertama dalam sejarah mereka, QPR telah diturunkan selepas hanya satu musim dan menghabiskan empat tahun dalam Divisyen Dua. Venables Terry dibeli dari Spurs pada awal musim 1969-70 dan Rodney Marsh telah dijual kepada Manchester City. Pada masa ini, QPR wira baru muncul termasuk Phil Parkes, Don Givens, Dave Thomas dan Stan Bowles. Pemain baru ini adalah tambahan kepada bakat tempatan seperti Dave Clement, Ian Gillard, Mick Leach dan Gerry Francis.


Skuad Utama sunting

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
1 GK   Robert Green
2 MF   Samba Diakité
3 DF   Clint Hill
4 DF   Shaun Derry
7 MF   Park Ji-Sung
9 FW   DJ Campbell
10 MF   Adel Taarabt
11 MF   Alejandro Faurlin
12 FW   Jamie Mackie
13 DF   Armand Traoré
17 MF   Joey Barton
18 DF   Luke Young
20 FW   Rob Hulse
21 MF   Tommy Smith
22 FW   Heiðar Helguson
23 FW   Djibril Cissé
No. Pos. Negara Pemain
24 GK   Radek Černý
25 MF   Hogan Ephraim
26 GK   Brian Murphy
32 MF   Shaun Wright-Philips
35 DF   Anton Ferdinand
42 DF   Nedum Onuoha
52 FW   Bobby Zamora
FW   Jay Bothroyd
DF   Matthew Connolly
MF   Kieron Dyer
DF   Fábio da Silva (pinjaman dari Manchester United)
FW   Andrew Johnson
DF   Ryan Nelsen


Skuad Simpanan sunting

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
MF   Micheal Doughty
FW   Troy Hewitt
DF   Max Ehmer
MF   Bruni Andrade
DF   Micheal Harriman
No. Pos. Negara Pemain
FW   Tom Hitchcock
MF   Angelo Balanta
MF   Jordan Gibbons
FW   Mo Sharif

Rujukan sunting

  1. ^ QPR Club Profile premierleague.com

Pautan luar sunting

Blog QPR News Site