Queenslander (seni bina)

Seni bina Queensland adalah istilah moden untuk seni bina perumahan khas Queensland, Australia.[1] Ia juga terdapat di bahagian utara negeri bersebelahan New South Wales, dan berkongsi banyak ciri-ciri dengan seni bina di negara-negara lain di Australia, tetapi berbeza dan unik. Bentuk kediaman bergaya Queenslander khas membezakan pinggiran bandaraya Brisbane dari bandar-bandar ibu kota lain.

Queenslander zaman Victoria yang tinggi dengan beranda besar
Sebuah Queenslander pinggir bandar gaya Persekutuan besar di New Farm, Brisbane
Sebuah Queenslander antara perang di New Farm
Sebuah Queenslander satu tingkat sekitar 1935

Gaya ini dibangunkan pada tahun 1840 dan masih dibina hari ini, memaparkan evolusi gaya tempatan. Istilah ini terutamanya digunakan untuk pembinaan kediaman, walaupun beberapa jenis komersial dan lain-lain pembinaan dikenalpasti sebagai Queenslander.

Ciri-ciri sunting

Queenslander quintessential adalah rumah berkembar tunggal diperbuat daripada kayu dengan bumbung besi bergelombang yang terletak di blok berasingan tanah. [1] Mereka semua rumah tempat bertingkat tinggi, satu tingkat dengan beranda ciri yang meluas di sekitar rumah untuk pelbagai saiz tetapi tidak pernah mengelilinginya sepenuhnya. Pada tahun-tahun kemudian, ramai yang telah diubah suai untuk menyertakan bahagian atau semua beranda untuk mencipta bilik tidur tambahan. Kawasan di bawah tanah sering juga disertakan untuk menyediakan ruang tamu tambahan ke rumah-rumah ini, yang membawa kepada kesalahpahaman biasa Queensland tulen dengan dua tingkat.

Istilah ini telah berkembang untuk memohon kepada pelbagai jenis struktur yang terdapat di pinggir bandar Queensland. Gaya yang banyak dan pelbagai berkongsi ciri-ciri serupa seperti tangga luaran yang menonjol, bumbung yang berkerut, dan sifat yang mendesak dibina di atas tunggul, menaikkan struktur dari tradisional 2.8 m dan berbeza-beza ketinggian bergantung pada rupa bumi.

Mereka biasanya "tripartit" dalam komposisi keratan; di bawah lantai (tunggul), bilik utama (boleh dua tingkat), dan bumbung. Semua mempunyai satu atau lebih ruang beranda, sebuah bangunan yang terlindung dari bangunan yang biasanya hanya sebahagiannya tertutup dan digunakan sebagai zon tinggal yang lain. Pertimbangan ini untuk iklim adalah ciri yang menentukan jenis Queenslander.

Peningkatan ruang hidup utama dari tanah dapat dilihat sebagai alat gaya dan praktikal. "Tunggul" vertikal, pada mulanya kayu, membenarkan bangunan itu "terapung" di atas medan. Queensland semua mempunyai kawasan bawah tanah ini yang digunakan untuk menyejukkan bangunan melalui pengudaraan dan juga untuk melindungi struktur utama dari serangan rayap dan perosak lain. Tunggul juga membantu mengatasi sebarang variasi di kawasan yang biasanya memerlukan kerja tanah untuk meratakan untuk pembinaan dan membolehkan aliran semula jadi air merentasi kawasan di mana hujan dan hujan lebat yang berlebihan. [2] Ruang bawah tanah sering cukup tinggi untuk kegunaan tambahan seperti penyimpanan, kereta, atau kawasan tambahan di ruang yang sejuk dan gelap di bawah bangunan. Kawasan bawah tanah kadang-kadang dihiasi dengan skrin di perimeter dengan battens kayu. Satu lagi kelebihan yang dibina di atas tunggul adalah bahawa bangunan sangat menyesuaikan diri. Meningkatkan, menurunkan, mengorientasikan semula, atau memindahkan sepenuhnya Queenslanders agak mudah. [3]

Ruang tamu utama rumah, yang dibesarkan dari medan, adalah satu siri bilik di lantai platform. Secara tradisi, perancangan dan pemantauan menggalakkan pengudaraan silang untuk penyejukan pasif dalam pelbagai kaedah inovatif, termasuk cahaya kipas, mawar siling, dan penjajaran pintu dan tingkap untuk membolehkan aliran udara yang tidak terganggu. Beranda adalah kemasukan yang paling tipikal dalam pelan itu, dan boleh digunakan siang dan malam sebagai ruang hidup setengah mati. Di Brisbane, ramai orang mempunyai meja dan kerusi untuk makan dan tidur katil siang atau tidur di beranda mereka. [4] Burung-burung yang diletakkan di atas bumbung membolehkan udara panas ditarik keluar dari ruang siling. [5]

Bumbung adalah kehadiran yang besar dan kelihatan luaran, dan secara tradisinya menjulang tinggi. Mereka terdiri daripada bahan-bahan yang pelbagai, termasuk batu tulis dan jubin, tetapi kebanyakannya dicirikan dengan keluli bergelombang. Bumbung keluli boleh menahan hujan lebat dan digunakan semula jika rosak oleh angin siklonik.[5]

Biasanya, Queenslander sesuai dengan iklim subtropika di Queensland yang mempunyai curah hujan yang tinggi dan iklim panas yang lembap hingga lembap dengan suhu musim panas purata di antara 23-36°C (73-97°F). Walau bagaimanapun, jenis ini ditemui di seluruh negeri dalam keadaan sejuk dan panas biasanya dengan penyesuaian sesuai.

Sejarah sunting

Disebabkan kesederhanaan mereka pembinaan, reka bentuk piawai dihasilkan menjelang tahun 1920-an dan 1930-an. Walaupun kelebihan ini, citarasa berubah dan gaya itu tidak disenangi selepas Perang Dunia Kedua . Keperluan untuk rumah murah terlebih dahulu mempunyai beranda besar yang dikurangkan kepada pendaratan kecil. Selepas itu, dinding dalaman tidak lagi diperbuat daripada kayu dan diperbuat daripada fibreboards, seperti kepingan asbestos atau panel serat / gypsum. Di samping itu, selepas perang, lebihan peralatan penggerudian tentera menjadi biasa dan menyediakan tapak untuk pembinaan kemudiannya mungkin dan murahnya pembinaan pembinaan di atas tunggul berkurang. [6] Ketersediaan darat menurun dan keutamaan berpindah ke jenis perumahan yang lebih rendah. [6] Faktor-faktor ini menyebabkan penggunaan di Queensland, seperti di tempat lain, dari gaya moden "moden" Amerika, biasanya satu tingkat dan biasanya dijual sebagai gabungan tanah dan rumah pakej. Rumah-rumah baru ini biasanya dibuat dengan rangka kayu atau logam, tetapi dengan venir bata.

Gaya sunting

The Queenslander, "jenis" bukan "gaya", ditakrifkan terutamanya oleh ciri-ciri seni bina pertimbangan iklim. Mereka telah dibina dalam gaya popular zaman itu, termasuk gaya Kolonial, Victoria, Persekutuan, Seni dan Kraf / Art Nouveau, gaya Antara Perang, dan gaya pasca Perang Dunia II. Queenslander dianggap sebagai rumah yang "lama", walaupun Queenslanders dibina hari ini menggunakan gaya moden, serta "semula" gaya terdahulu.

Ashgrovian sunting

 
Seni Bina Ashgrovian 71 Royal Pde St John's Wood, Ashgrove 1937

Ashgrovian adalah istilah yang dicipta untuk variasi Queenslander yang dibina antara akhir 1920-an dan Perang Dunia II di pinggir bandar Ashgrove di Brisbane. Istilah Ashgrovian dicipta dari bilangan penghuninya yang dibina dalam zaman antara perang dan merupakan penyesuaian gaya banglo yang popular di bahagian awal abad ke-20. Sangat popular dengan penghasilan berpendapatan sederhana, kediaman ini hampir selalu dihadapkan dengan bumbung besar gable, yang sering dikelilingi oleh gelas kecil sekunder di belakang. Gerbong yang lebih kecil biasanya berhias dan bernafas. Tangga hampir selalu mendominasi halaman depan menuju ke beranda, yang pada tahun-tahun kemudian sering diisi untuk membentuk bilik tambahan. Penambahan lewat lain termasuk tingkap yang diproyeksikan atau tingkap = tempat duduk biasanya terletak di bahagian tengah rumah. [7]

Semasa sunting

Banyak bangunan Queenslander lama, baik kediaman dan komersial, telah dirobohkan untuk membuat jalan untuk bangunan yang lebih moden, terutamanya di kawasan bandar di Brisbane, yang menyumbang kepada gentrifikasi Brisbane. [8] Walau bagaimanapun, kesedaran komuniti warisan bandar mempunyai kerajaan tempatan melaksanakan langkah-langkah pemuliharaan untuk melindungi watak dan kayu yang unik dari kawasan kejiranan dan bandar-bandar yang dikuasai oleh seni bina Queenslander. Walaupun estet perumahan yang dirancang secara induk tidak dapat dibezakan dari negara-negara lain, banyak rumah yang dibina khas direka bentuk dalam gaya Queenslander yang lebih moden, terutamanya rumah percutian di kawasan pantai. Banyak rumah bergaya Queenslander dikeluarkan / dipindahkan untuk menyelamatkan mereka dari perobohan apabila tanah sedang dibangunkan.

Pencakar langit sunting

Sesetengah elemen seni bina rumah Queenslander boleh didapati di beberapa bangunan pencakar langit. Bangunan bertingkat awal mempunyai balkoni sempit yang kebanyakannya digunakan untuk membersihkan bahagian luar tingkap. Di Queensland, balkoni bertingkat berkembang secara beransur-ansur untuk menjadi ruang tamu luaran yang luas dengan kualiti beranda dan dek belakang rumah Queenslander.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Osborne, Lindy. "Sublime design: the Queenslander". Architecture & Design. Dicapai pada 24 February 2018.
  2. ^ Sejarah The Queenslander . Diperoleh pada 1 Oktober 2012.
  3. ^ "Conservation of Queenslander houses". Queensland Museum. Dicapai pada 1 October 2012.
  4. ^ Rickertt, Jeff (2014). "Brisbane Between the Wars" (PDF). Fryer Folios. 9 (1): 22. Dicapai pada 4 December 2014.
  5. ^ a b Gregory, Helen; Dianne Mclay (2010). Building Brisbane's History: Structure, Sculptures, Stories and Secrets. Warriewood, New South Wales: Woodslane Press. m/s. 94–95. ISBN 9781921606199.
  6. ^ a b "Achieving a Fusion of Past and Present – Bringing the best of Queensland Architecture into the 21st Century". dion seminara architecture. Dicapai pada 1 October 2012.
  7. ^ Gaya perumahan - tahun interwar (Royal Australian Institute of Architects)
  8. ^ Molina, Liliana (19 March 2016). "Brisbane real estate: Can Queenslanders be preserved or will progress kill them off forever?". The Courier Mail. Dicapai pada 24 March 2017.

Pautan luar sunting