Quirinus Quirrell merupakan watak rekaan dalam Harry Potter dengan Batu Hikmat, siri novel pertama Harry Potter yang dikarang oleh J. K. Rowling. Quirrell mengajar Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam di Sekolah Sihir Hogwarts semasa tahun pertama Harry Potter di sana.

Watak Harry Potter
Gilderoy Lockhart
Profesor Quirrell, dilakonkan oleh Ian Hart,
Quirinus Quirrell
Jantina Lelaki
Warna rambut Botak
Sekolah Tidak diketahui
(Kemungkinan Hogwarts)
Keturunan Sihir
Dilakonkan oleh Ian Hart
Kemunculan pertama Harry Potter and the Sorcerer's Stone (buku & filem)

Profesor Quirrell dilakonkan oleh pelakon British Ian Hart di dalam filem Harry Potter and the Sorcerer's Stone.





Latar Belakang sunting

Tiada apa yang diketahui tentang kehidupan awal Quirrell sebelum dia mengajar di Hogwarts. Sebelum kedatangan Harry ke Hogwarts, dia telah mengembara ke Eropah yang berkemungkinan ingin mengkaji tentang Ilmu Hitam. Ada khabar angin mengatakan dia telah bertembung dengan puntianak dan sejak kepulangannya, dia menjadi lebih penakut dan gagap.

Seperti yang diketahui, jawatan pengajar Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam telah disumpah sejak penolakan Albus Dumbledore untuk menerima Voldemort mengajar subjek itu. Maka, sebelum mengajar Harry, Quirrell telah mengajar Pengajian Muggle sebelum mengembara ke Eropah dan pulang mengambil jawatan tersebut.

Peranan sunting

Quirrell mula diperkenalkan ketika Harry bersama-sama Hagrid di Leaky Cauldron di Diagon Alley. Sikapnya amat meragukan (dapat dikesan apabila beliau tidak mahu berjabat tangan dengan Harry di dalam filem).

Lihat juga sunting



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.