Bank RHB

(Dilencongkan dari RHB Bank)

RHB Bank Berhad (juga dikenali sebagai Rashid Hussein Bank) (MYX: 1066) ialah sebuah bank Perkhidmatan Kewangan dan Pelaburan Malaysia yang terletak di Kuala Lumpur. Ia mengkhusus di dalam Perbankan Perdagangan, Korporat, Perbankan Pelaburan dan Perkhidmatan Perbankan antarabangsa. Bank ini dibentuk setelah suatu percantuman di antara Kwong Yik Bank dan DCB Bank (Development and Commercial Bank, dikenali juga sebagai D&C Bank), pada 1 Julai 1997, dan kemudiannya Sime Bank dan Bank Utama. Pada 9 Mac 2007, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mendapat kawalan terhadap bank tersebut, setalah memenangi satu bidaan terhadap EON Capital dan satu konsortium yang dipimpin oleh Kuwait Finance House.[1] RHB Bank adalah merupakan sebahagian daripada sebuah konglomerat kewangan, RHB Capital Berhad. [3]

RHB Bank Berhad
ار.ايچ.بي بڠك برحد
Jenis/bentuk sahSyarikat awam
IndustriPerbankan dan Kewangan
Ditubuhkan1997; 27 tahun yang lalu (1997) (berikutan penggabungan DCB Bank dan Kwong Yik Bank)
PengasasTan Sri Rashid Hussain
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Kawasan perkhidmatanMalaysia, Singapura, Kemboja, Hong Kong, Vietnam
Tokoh pentingDato’ Khairussaleh Ramli (Pengarah Urusan Kumpulan)[1]
KeluaranPerkhidmatan Perbankan dan Kewangan
Jumlah aset$29.28 bil[2]
Bilangan kakitangan11,135[2]
Tapak webwww.rhb.com.my
Facebook: RHBGroup Twitter: RHBGroup Instagram: rhbgroup Youtube: UCVpc8wZ9kbAr0ywuNIDQkmA Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

RHB Bank merupakan bank ketiga terbesar di Malaysia, dengan 200 pejabat di Malaysia dan seluruh wilayah itu (sehingga 2002). Bank ini juga dinamakan sebagai "Bank Domestik Terbaik/Best Domestic Bank" oleh kedua-dua Finance Asia dan Euromoney pada tahun 1997.

Asalnya, RHB Bank (Swift Code:RHBBMYKLXXX) juga biasa dikenali sebagai Sime Darby Bank dan sebelulm itu adalah United Malayan Banking Corporation, sebuah bank yang dikaitkan dengan UMNO. RHB Bank mengkhusu di dalam perbankan pelanggan dengan entiti-entiti lain seperti RHB Islamic Bank,Delta Finance kepada namanya. RHB Bank bank perdagangan yang bertumpu kepada pinjaman industri dan kommersial di Singapura, di sebalik ia selayaknya menjadi bank penuh. [4]

Produk-produk lain termasuklah debit mastercard i-Cash dan i-Connect bersama-sama dengan elektronik debit mastercard SenQ.

Sejarah sunting

 
Logo lama RHB Bank

Sebuah anak syarikat milik penuh RHB Capital, RHB Bank Berhad adalah hasil daripada tiga penggabungan - dengan Kwong Yik Bank Berhad, Sime Bank Berhad dan Bank Utama (Malaysia) Berhad pada tahun 1997, 1999 dan 2003. pencapaian utamanya melalui penggabungan adalah seperti berikut : (i) Kwong Yik Bank Berhad telah ditubuhkan pada tahun 1913 di Kuala Lumpur, menjadikannya bank tempatan pertama Tanah Melayu. Pada tahun 1997, Kwong Yik Bank Berhad bergabung dengan DCB Bank Berhad, menjadikannya penggabungan pernah perbankan terbesar di negara ini pada masa itu. [3] (ii) United Malayan Banking Corporation Berhad ( "UMBC") telah ditubuhkan pada tahun 1959 dan seterusnya menjadi bank komersial pertama yang akan ditubuhkan di Tanah Melayu yang merdeka apabila ia telah dirasmikan pada tahun 1960. Pada tahun 1996, UMBC menjadi ( iii) sebahagian daripada Sime Darby Berhad dan telah ditukar nama kepada Sime Bank Berhad. Pada tahun 1999, ia bergabung dengan RHB Bank dan menjadi sebahagian daripada RHB Banking Group. [3] (iv) Bank Utama telah ditubuhkan pada tahun 1976. Pada tahun 1998, Bank Utama digabungkan operasi perniagaannya dengan yang Kewangan Utama Berhad. Pada tahun 2003, RHB Bank bergabung dengan Bank Utama. [3]

Susur galur: 1913-2015 sunting

  • 1913: The Kwong Yik (Selangor) Banking Corporation, terhad yang diperbadankan dan memulakan perniagaan pada 15 Julai 1913 di Dataran Pasar Lama.
  • 1915: Berpindah dari Dataran Pasar Lama ke sudut Jalan Bandar dan Jalan Silang di mana ia kekal hingga 1938.
  • Tahun 1920-an & 30-an: Kredit tambahan kepada peniaga-peniaga tempatan, ahli perniagaan terutamanya Cina, pelombong dan peladang, dalam persekitaran kewangan sebahagian besarnya dikuasai oleh bank-bank asing. Walaupun kemelesetan ekonomi pada 1930-an, Kwong Yik Bank memainkan peranan penting dalam kemakmuran yang semakin meningkat Malaya dan permintaan untuk getah dan bijih timah.
  • 1938: Berpindah kepada Kwong Yik Bank Chambers. Ini kekal asas sehingga 1960-an.
  • 1940-an: Operasi digantung dengan penjajahan dan Perang Dunia Jepun 2. Bank meneruskan semula perniagaan apabila perang berakhir. Pada tahun 1941, deposit berjumlah RM5 juta.
  • 1950-an: Memainkan bahagian penting dalam pemulihan ekonomi negara yang membawa kepada kemerdekaan. Pautan dengan bank-bank di luar negara telah ditubuhkan.
  • 1961: Berpindah ke premis sementara di Jalan Bandar sementara menunggu selesainya ibu pejabat barunya. Pada masa ini, deposit pelanggan berjumlah RM34 juta.
  • 1963: Kwong Yik Bank meraikan Jubli Emas.
  • 1964: Sub-cawangan pertama dibuka di Jalan Pasar.
  • 1965: Mercu tanda Ibu Pejabat 10 tingkat di Jalan Bandar (kini Jalan Tun H.S. Lee) telah dibuka oleh Perdana Menteri ketika itu, Tunku Abdul Rahman pada 10 September. cawangan yang dibuka di Jalan Ipoh dan Jalan Bukit Bintang.
  • 1967: Cawangan pertama dibuka di Petaling Jaya. Kedua-dua Kuala Lumpur dan Petaling Jaya telah berkembang pesat pada ketika ini dan banyak bangunan mercu tanda ini telah dibiayai oleh Kwong Yik Bank.
  • 1968: Malayan Banking membeli 30% daripada modal terbitan Kwong Yik Bank.
  • 1970: pegangan saham Malayan Banking di bank meningkat kepada 51,15%. deposit Kwong Yik Bank pada ketika ini berjumlah lebih daripada RM130 juta.
  • 1970: Logo linear baru diumumkan.
  • 1979: Mula pengkomputeran akaun semasa dan tabungan.
  • April 1981: Membuka cawangan di Ipoh, Wilayah Persekutuan di luar pertama dan Selangor.
  • 1985: Perkhidmatan ATM diperkenalkan dipanggil 'Boss' serentak di 12 cawangannya di Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Klang.
  • 1987: Pasukan menyertai dengan Malayan Banking untuk melancarkan perkhidmatan ATM pertama dikongsi di negara ini dipanggil rangkaian ABC.
  • 1989: Pelancaran Kad Korporat Boss dan perkhidmatan Perbankan Ahad.
  • 1990: Kemudahan MasterCard dilancarkan.
  • 1993: Kwong Yik Bank menyambut ulang tahun ke-80. Ia mempunyai 50 cawangan di seluruh negara pada masa ini dan 1,680 kakitangan. Sempena majlis itu, bank yang dihasilkan TV komersial yang pertama.
  • 1997: Rashid Hussain Bhd membeli saham Malayan Banking di Kwong Yik Bank. Bank itu kemudian bergabung dengan DCB Bank (dahulunya D & C Bank, yang ditubuhkan 1966), yang telah berada di bawah stabil RHB sejak 1993. Ini penggabungan bank terbesar dalam sejarah negara dibentuk RHB Bank Berhad, kumpulan perkhidmatan kewangan ketiga terbesar di Malaysia.
  • 1997: Pelancaran Perkhidmatan RHB dalam talian untuk perkhidmatan kewangan melalui komputer dan telefon.
  • 1999: Sime Bank bergabung dengan RHB Bank untuk menjadi sebahagian daripada Kumpulan Perbankan RHB. Sime Bank telah ditubuhkan selepas UMBC (United Malayan Banking Corporation, yang ditubuhkan 1960) menjadi sebahagian daripada Kumpulan Sime Darby pada tahun 1996.
  • 2003: Penggabungan RHB Bank dengan Bank Utama Berhad, yang telah ditubuhkan pada tahun 1976.
  • 2007: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) muncul sebagai pemegang saham tunggal terbesar RHB Capital. 30% ekuiti dalam RHB Bank telah dibeli daripada Khazanah Nasional Berhad, menjadikan RHB Bank anak syarikat 100% daripada RHB Capital.
  • 2009: Pelancaran Easy oleh RHB.
  • 2012: RHB Capital diperolehi OSK Investment Bank, membuka jalan bagi kehadiran Kumpulan Perbankan RHB di ASEAN dan Hong Kong.
  • 2015: Perbankan dan perkhidmatan kewangan kumpulan RHB Capital Bhd (RHBCap) telah melantik Datuk Khairussaleh Ramli [1] sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan berkuat kuasa dari 5 Mei 2015.

Kumpulan Perniagaan Strategik sunting

Perniagaan Peruncitan sunting

Perbankan Runcit memenuhi keperluan pelanggan runcit melalui pelbagai produk seperti Insurans, Pengurusan Kekayaan, Sewa Beli, Kad dan Pinjaman Tidak Bercagar serta Pinjaman Bercagar.

Perniagaan Perbankan sunting

Pelanggan komersil dan SME boleh mencari pelbagai jenis produk mengikut keperluan pembiayaan mereka.

Kumpulan Transaksi Perbankan sunting

Kumpulan Perbankan Transaksi RHB (GTB) terdiri daripada Pengurusan Tunai, Perkhidmatan Perdagangan dan FI & Perbankan Koresponden, yang menawarkan perkhidmatan berkaitan urus niaga.

Perbankan Pelaburan & Korporat sunting

CIB menawarkan perkhidmatan perbankan korporat dan pelaburan, yang terdiri daripada pasaran nasihat kewangan korporat, ekuiti dan modal hutang, sekuriti dan niaga hadapan, pengurusan aset, perbankan korporat, ekuiti swasta dan penyelidikan. CIB berfungsi syarikat tersenarai awam, syarikat multinasional dan syarikat korporat besar di semua jenis industri.

Perbankan Islam sunting

RHB Banking Group yang diterima secara rasmi lesen untuk anak syarikat Bank Islam pada 1 Mac 2005, menjadikannya kumpulan perbankan komersial yang pertama di Malaysia yang mempunyai Bank Islam sepenuhnya itu. RHB Bank Islam menawarkan pelbagai perkhidmatan dan penyelesaian pengguna, perniagaan dan perbankan korporat berasaskan Syariah.

Perbankan Kewangan Global sunting

Perbankan Kewangan Global meliputi perniagaan luar pesisir RHB Capital, terutamanya operasi perbankan komersil di Singapura, Thailand, Brunei dan Vietnam, serta operasi pembiayaan bukan Ringgit yang berpangkalan di Labuan.

Kumpulan Perbandaharaan sunting

Perbendaharaan Kumpulan terdiri daripada fungsi Perbendaharaan Commercial Bank, Bank Pelaburan dan Bank Islam. aktiviti utamanya termasuk dana pengurusan, perlindungan nilai dan keperluan pelaburan yang meliputi pelbagai produk dan perkhidmatan perbendaharaan.

Pasaran utama sunting

Kehadiran serantau Kumpulan kini menjangkau lapan negara termasuk Brunei, Kemboja, Indonesia, Hong Kong, Malaysia, Singapura, Thailand dan Vietnam.

Slogan sunting

  • We'll Help You Get There (Kami Sentiasa Membantu Anda)
  • Banking Simplified (Perbankan Dipermudahkan)
  • Together We Progress (Bersama-Sama Kita Mencapai Kejayaan)

Rujukan sunting

Pautan luar sunting