Rabbi (Arab: ربّي) ialah perkataan pinjaman daripada bahasa Arab yang bermaksud Tuhanku.

Rabbi dalam bahasa Arab adalah Raja, Penguasa, Pemilik yang dalam konteks Islam merujuk kepada Allah. Di dalam Al-Quran, Rabb adalah nama yang umum untuk Tuhan Allah. Kata "Rabb" atau "Rabbi" atau "Robbuna" hanya dinisbahkan / dikaitkan kepada Allah sedangkan untuk sesuatu selain Allah, mesti disambungkan dengan kata lain.

1:2 "Segala Puji milik Allah, Rabb seluruh semesta alam."
114:1 "Katakanlah, aku berlindung kepada Rabb manusia."

"Alhamdu lillahi rabbil ‘alamiin" (segala puji milik Allah, Rabb seluruh semesta alam), rabb di sana diterjemahkan sebagai Pengatur, Pemelihara dan Penguasa, tapi secara tatabahasa, erti rabb adalah pengatur. Sesuatu dikatakan pengatur kalau memiliki aturan (seperti penulis dengan tulisannya, pengarang dengan karangannya). Kepengaturan Allah di alam semesta selanjutnya diistilahkan sebagai Rubbubiyah

Hampir seluruh doa yang di dalam Al Qur'an dimulai dengan Rabb, Robbi, Robbana, Rubbuna, disini apabila kita tiliki dengan teliti dengan menggunakan pemahaman yang mendalam ternyata ada terdapat rahsia-Nya rahsia, rahsia diatas rahsia yang tersendiri yang begitu kompleks dan meluas.

Referensi sunting

Berdasarkan kamus Arab-Indonesia.

Templat:Al-Quran-stub

Lihat juga sunting