Racun perosak bio, penguncupan 'racun perosak biologi', termasuk beberapa jenis campur tangan pengurusan perosak: melalui hubungan pemangsa, parasit, atau kimia. Istilah ini telah dikaitkan secara historis dengan [kawalan biologi] - dan dengan implikasi - manipulasi organisma hidup. Kedudukan pengawalseliaan boleh dipengaruhi oleh persepsi orang ramai, oleh itu:

  • di EU, racun perosak bio telah ditakrifkan sebagai "bentuk racun makhluk perosak berdasarkan mikroorganisma atau produk semulajadi".[1]
  • EPA AS menyatakan bahawa mereka "menyertakan bahan alami yang mengawal perosak (racun perosak biokimia), mikroorganisma yang mengawal perosak (racun makhluk perosak mikroba), dan bahan racun perosak yang dihasilkan oleh tumbuhan yang mengandungi bahan genetik tambahan (pelindung yang diperbadankan tumbuhan) atau PIP".

Mereka diperolehi daripada organisma termasuk tumbuh-tumbuhan, bakteria dan mikrob lain, kulat, nematod, dan lain-lain.[2][3] Mereka sering menjadi komponen penting dalam program pengurusan perosak bersepadu (IPM), dan telah mendapat banyak perhatian praktikal sebagai pengganti produk perlindungan tumbuhan kimia sintetik (PPP).

Rujukan sunting

  1. ^ Encouraging innovation in biopesticide development. Diarkibkan Mei 15, 2012, di Wayback Machine European Commission (2008). Accessed on 20 April 2012.
  2. ^ Copping, Leonard G. (2009). The Manual of Biocontrol Agents: A World Compendium. BCPC. ISBN 978-1-901396-17-1.
  3. ^ Regulating Biopesticides. Environmental Protection Agency of the USA (2012). Accessed on 20 April 2012

Pautan luar sunting

Bioinsecticides Market Diarkibkan 2020-03-30 di Wayback Machine (Acquire Market Research)