Racun serangga ialah racun makhluk perosak yang digunakan terhadap serangga. Ia banyak digunakan dalam bidang pertanian, perubatan, industri dan isi rumah. Ia termasuklah racun untuk membunuh telur dan larva serangga. Penggunaan racun serangga dipercayai telah berjaya meningkatkan hasil pertanian dalam abad ke-20.[1]

Belalang mati setelah disembur dengan racun perosak.

Racun serangga telah lama digunakan walaupun tarikh yang tepat agak sukar ditentukan. Sebelum tahun 1945, kadar penggunaan racun serangga masih rendah tetapi selepas tamatnya Perang Dunia Kedua kadar penggunaan racun serangga mulai meningkat dengan pesatnya. Pada peringkat awal, racun serangga yang digunakan terdiri daripada bahan-bahan kimia yang agak ringkas seperti arsenik, sulfur, nikotin, piretoid, rotenon dan minyak petroleum. Namun selepas 1945, lebih banyak racun serangga daripada sebatian organik mula disentisiskan dan diperkenalkan kepada pengguna. Hampir kesemua racun serangga memiliki potensi untuk mengubah sistem ekologi secara besar; kebanyakannya beracun pada manusia; dan yang lain terkumpul dalam jaringan makanan.

Pengelasan racun serangga sunting

Pengelasan racun serangga dilakukan dalam beberapa cara:

  • Racun serangga systemik yang memasuki tumbuhan yang dirawat. Serangga menghadamkan racun serangga semasa makan tumbuhan.
  • Racun serangga sentuhan yang beracun kepada serangga disebar dengan sentuhan langsung. Keberkesanan sering kali dikaitkan dengan kualiti penggunaan racun serangga, sebagai bentuk semburan (seperti aerosol) sering kali dikaitkan dengan peningkatan prestasi.[2]
  • Racun serangga semula jadi, seperti hasilan nicotine, pyrethrum dan neem dari tumbuhan sebagai perlindungan dari serangga. Racun serangga berasaskan Nicotine masih digunakan di Amerika Syarikat dan Kanada sungguhpun ia diharamkan di Kesatuan Eropah.[3]
  • Perlindungan sepadu tumbuhan ("Plant-incorporated protectants" (PIPs) merupakan bahan racun serangga yang dihasilkan oleh tumbuhan selepas pengubahsuaian genetik.[4] Sebagai contoh, gen yang dikodkan bagi protin racunbio Baccilus thuringiensis khusus yang dimasukkan dalam bahan genetik tumbuhan. Dengan itu, tanaman tersebut menghasilkan protin tersebut. Disebabkan racunbio disepadukan dengan tumbuhan, penggunaan tambahan setidaknya bagi bahan yang sama tidak diperlukan.
  • Racun serangga inorganik yang dikilangkan dengan logam dan termasuk arsenate, sebatian tembaga dan sebatian fluorine, yang kini jarang digunakan, dan belerang, yang biasa digunakan.
  • Racun serangga organik merupakan bahan kimia buatan sintesis yang membentuk sebahagian besar racun serangga yang terdapat masa kini.
  • Kaedah tindakan—bagaimana racun serangga membunuh atau nyahaktif serangga perosak—adalah satu lagi cara mengkelaskan racun serangga. Kaedah tindakan adalah penting bagi menjangka samaada sesuatu racun serangga akan meracun spesies tidak berkait seperti ikan, burung dan mamalia.

Organochlorides sunting

Ciri-ciri racun serangga bagi racun serangga yang paling terkenal dalam kelas ini, DDT, telah dicipta oleh pakar sains Switzerland, Paul Muller. Untuk penemuan ini, beliau telah dianugerahkan Hadiah Nobel untuk Fisiologi atau Perubatan pada tahun 1948 [5] DDT telah diperkenalkan di pasaran pada tahun 1944. Dengan kebangkitan industri kimia moden, adalah mungkin untuk membuat hidrokarbon berklorin. DDT bertindak dengan membuka saluran natrium dalam sel-sel saraf serangga.

Organophosphates sunting

Kelas besar berikutnya yang dibangunkan adalah organofosfat, yang mengikat pada acetylcholinesterase dan cholinesterases lain. Ini menyebabkan gangguan denyutan saraf, membunuh serangga atau mengganggu keupayaan untuk menjalankan fungsi-fungsi normal. Racun serangga organofosfat dan bahan kimia peperangan saraf (seperti sarin, Tabun (ejen saraf), Soman dan VX (ejen saraf) bertindak dengan cara yang sama. Organophosphates mempunyai kesan terkumpul yang beracun pada hidupan liar, dengan itu pendedahan berulang pada bahan kimia meningkatkan kadar racun.[6]

Carbamates sunting

Racun serangga Carbamate memiliki mekanisme yang sama toksik seperti organophosphates, tetapi mempunyai tempoh tindakan yang lebih pendek dan dengan itu agak kurang beracun.

Pyrethroids sunting

Untuk meniru aktiviti sebatian racun serangga semula jadi pyrethrum satu lagi kelas racun perosak, racun serangga piretroid, telah dicipta. ; Ini adalah pengawal saluran natrium tidak tekal, dan adalah keracunannya kurang akut berbanding organophosphates dan karbamat. Sebatian dalam kumpulan ini sering digunakan bagi serangga perosak isi rumah.

Neonicotinoid sunting

Neonicotinoid merupakan analog buatan pada racun serangga semula jadi nicotine (dengan keracunan pada mamalian lebih rendah dan julat ketekalan lebih luas). Kimia ini adalah nikotinik agonis reseptor asetilkolina ("nicotinic acetylcholine receptor agonists"). Racun serangga sistemik spektrum luas, ia memiliki tindakan pantas (minit-jam).Ia digunakan sebagai rawatan semburan, celupan, biji benih dan tanah—sering kali sebagai pengganti bagi organophosphates dan carbamates. Serangga dirawat memaparkan kaki bergetar, pergerakan sayap pantas, stylet terencat (aphid), pergerakan keliru, lumpuh dan maut.

Ryanoids sunting

Ryanoids merupakan bahan kimia sintetik dengan mod tindakan yang sama seperti seperti ryanodine,bahan racun serangga semula jadi dihasilkan dari Ryania speciosa (Flacourtiaceae). Ia mengikat pada salur kalsium pada kardiak dan otot rangka, menghalang penghantaran saraf. Hanya satu racun serangga seperti itu kini berdaftar, Rynaxypyr, nama generik chlorantraniliprole.[7]

Pengawal selia pertumbuhan serangga sunting

Pengawal selia pertumbuhan serangga merupakan istilah yang dicipta bagi merangkumi peniru hormon dan kelas kimia lebih awal, ureas benzoylphenyl, yang menghalang pembentukan bio kitin (kulit luar yang keras) pada serangga. Diflubenzuron adalah ahli kelas kedua, yang digunakan terutamanya untuk mengawal ulat yang merupakan perosak. Racun serangga yang paling berjaya di dalam kelas ini adalah juvenoids (analog hormon juvenil). Daripada jumlah ini, methoprene paling banyak digunakan. Ia tidak mempunyai ketoksikan akut dilihat pada tikus, dan diluluskan oleh WHO untuk digunakan dalam tangki air minuman untuk memerangi malaria. Kebanyakan kegunaannya adalah untuk memerangi serangga di mana bentuk dewasa adalah perosak, termasuk nyamuk, beberapa spesies lalat, dan kutu. Dua produk yang amat serupa, hydroprene dan kinoprene yang digunakan untuk mengawal spesies seperti lipas dan lalat putih. Methoprene telah berdaftar dengan EPA sejak tahun 1975, dan terdapat hampir tiada laporan rintangan. Satu jenis baru-baru ini IGR yang agonis ecdysone tebufenozide (meniru), yang digunakan dalam bidang perhutanan dan aplikasi lain untuk kawalan ulat, yang jauh lebih sensitif kepada kesan hormon daripada aturan serangga lain.



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Rujukan sunting

  1. ^ van Emden HF, Pealall DB (1996) Beyond Silent Spring, Chapman & Hall, London, 322pp.
  2. ^ "dropdata.org". dropdata.org. Dicapai pada 2011-01-05.
  3. ^ "nicotine Proposed Revocation of Tolerances 12/01". Pmep.cce.cornell.edu. Dicapai pada 2011-01-05.
  4. ^ Plant Incorporated Protectants
  5. ^ Karl Grandin, ed. (1948). "Paul Müller Biography". Les Prix Nobel. The Nobel Foundation. Dicapai pada 2008-07-24.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan palmerw tidak disediakan
  7. ^ "Pesticide Fact Sheet- chlorantraniliprole" (PDF). http://www.epa.gov/opprd001/factsheets/chloran.pdf. Dicapai pada 2011-09-14. External link in |publisher= (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

  • McWilliams, James E., “‘The Horizon Opened Up Very Greatly’: Leland O. Howard and the Transition to Chemical Insecticides in the United States, 1894–1927,” Agricultural History, 82 (Fall 2008), 468–95.

Pautan luar sunting