Radang telinga luar pada haiwan

Radang telinga luar ialah satu jangkitan telinga luar dan liang telinga. Haiwan biasanya terdedah terhadap jangkitan telinga dan ini merupakan salah satu manifestasi paling kerap bagi alahan pada anjing. Pada anjing, baka yang dengan telinga terkelepai adalah lebih terdedah, oleh sebab aliran udara terhad dan persekitaran panas dan lembap terbina, yang kondusif kepada jangkitan. Telinga luar pada haiwan adalah lebih panjang dan lebih dalam pada manusia, yang memudahkan jangkitan atau lelilin telinga terbina atau sukar dibuang. Pemeriksaan liang telinga lengkap memerlukan penggunakan otoskop oleh doktor haiwan.

"Pustul", bulatan atau tompok mentah kecil pada telinga anjing, tipikal bagi sesetengah jenis radang telinga bagi jangkitan bakterium. (imej terperinci)

Jangkitan biasanya disebabkan oleh keradangan atau teknik penjagaan bulu yang tidak betul. Jangkitan boleh disebabkan oleh kedua-dua punca bakterium atau kulat, serta organisma kecil seperti tungau telinga. Malassezia pachydermatis ialah satu agen kulat am untuk jangkitan telinga pada anjing. Staphylococcus intermedius pula ialah jangkitan bakterium paling am. Satu jangkitan telinga lebih parah, dengan nanah di dalam telinga, boleh disebabkan oleh Pseudomonas aeruginosa.

Gejala sunting

 
Radang telinga luar teruk pada seekor cocker spaniel.

Tanda jangkitan telinga termasuk penggoyangan kepala, dan penggaruan di telinga atau di bawah telinga. Sesetengah haiwan juga boleh menggunakan tapak pada telinga atau mencuba untuk menggosoknya pada objek lain untuk mengurangkan nyeri dan ketidakselesaan. Jangkitan telinga kerap menyebabkan telinga merah lebih gelap, atau penampilan yang secara amnya kelihatan meradang.

 
Radang telinga luar alahan kronik pada seekor anjing dengan radang kulit atopi.

Rawatan sunting

Rawatan biasanya dengan regimen duaan bagi pencucian telinga dan pengubatan telinga. Pencucian telinga patut dilakukan oleh doktor haiwan, oleh sebab risiko penolakan bahan berjangkit lebih dalam ke dalam telinga.

Tujuan pencucian adalah untuk membuang sebarang hasil sampingan jangkitan yang membawa kepada keradangan dan ketidakselesaan lanjut, dan boleh sebagai hasilnya, sebab jangkitan lanjut. Penjagaan yang baik perlu kerap dilakukan melibatkan pencucian telinga setiap hari untuk mencegah pembinaan dan pembawaan jangkitan di bawah kawalan.

Ubat telinga harus digunakan selepas pencucian dan pengeringan, dan biasanya dalam bentuk ubat titis telinga atau salap digunakan secara harian selama satu hingga dua minggu. Jenis jangkitan mesti dikenal pasti oleh doktor haiwan dengan memeriksa sampel eksudat telinga di bawah mikroskop, oleh sebab jangkitan bakterium hanya akan bergerak balas terhadap antibiotik, jangkitan kulat terhadap racun kulat, dan tungau telinga terhadap racun serangga.

Ubat rawatan sunting

 
Pemeriksaan liang telinga seekor anjing dengan otoskop seperti dilakukan oleh seorang doktor haiwan.

Dalam kes sederhana, ramuan antiradang, antikulat dan antibakterium kerap digunakan. Dalam kes yang lebih teruk, pencucian telinga di bawah sedasi atau anestesia mungkin diperlukan dan pentaksiran untuk radang telinga tengah boleh ditunjukkan. Rawatan untuk tungau telinga termasuk ubat titis telinga yang mengandungi piretrin atau avermektin seperti Ivermectin atau Selamectin.

Pencucian telinga adalah sangat penting untuk rawatan jangkitan telinga. Pencucian dan campuran antiseptik diperbuat daripada alkohol isopropil (penggosokan), asid borik dan asid asetik (cuka) dalam pelbagai perkadaran. Dalam sesetengah resipi, iodin povidon (Betadina) ditambahkan juga.

Pautan luar sunting