Rage (permainan video)

Rage ialah permainan video penembak orang pertama dimajukan oleh id Software. Ia menggunakan enjin syarikat berasaskan OpenGL baru id Tech 5.[2] Permainan itu ditunjukkan sebagai penunjukkan berteknologi pada 11 June 2007 di Apple's Persidangan Pemaju Antarabangsa Apple (WWDC),[7] dan yang diumumkan secara rasmi pada 2 Ogos 2007 di QuakeCon. Pada hari yang sama, treler untuk permainan yang dikeluarkan oleh GameTrailers.[8]

Rage
Fail:Rage cover.jpg
Pembangunid Software
PenerbitBethesda Softworks
Square Enix (Japan: PC)
PengarahTim Willits Sunting ini di Wikidata
KomposerRod Abernethy (principle composer), Will Loconto and Assaf Rinde (additional cinematics)[1]
SiriRage Sunting ini di Wikidata
Enjinid Tech 5[2]
PlatformMac OS X
Microsoft Windows
PlayStation 3
Xbox 360
PelepasanNA October 4, 2011[3]

JP 20111006Oktober 6, 2011
AU October 6, 2011[4]
EU 20111007Oktober 7, 2011

JP October 27, 2011 (PC)
GenreFirst-person shooter
ModSingle-player, multiplayer

Permainan ini terletak di pasca malapetaka amat dahsyat masa terdekat ini, berikutan impak asteroid 99942 Apophis di Bumi.[9] Permainan ini telah digambarkan sebagai sama seperti filem Mad Max 2 dan permainan video seperti Fallout dan Borderlands.[10] Pengaruh memandu dan permainan perlumbaan termasuk permainan seperti MotorStorm dan Burnout.[11] Pemain boleh menaik taraf kereta mereka dengan sijil perlumbaan yang dimenangi dari perlumbaan.[11]

Plot sunting

Dalam cerita Rage, asteroid 99942 Apophis mogok pada Ogos 23, 2029, dan beberapa orang yang terselamat terpaksa memulakan tamadun baru. Dunia dihuni oleh terselamat manusia kesan, yang telah datang bersama-sama kepada penempatan borang sekitar oasis dan lokasi lain yang praktikal atau boleh didiami, termasuk trek perlumbaan. Rumah rapuh tekun dipertahankan oleh penduduk untuk menentang penjahat dan mutan, yang dibahagikan kepada pelbagai kumpulan-kumpulan dan organisasi mereka sendiri.

Protagonis, "Penakat bahtera", muncul ke dalam tetapan ini dalam tahun 2135, 106 tahun selepas dimasukkan ke stasis di dalam tempat perlindungan bawah tanah yang dipanggil Bahtera tempat perlindungan bawah tanah ini adalah hasil langsung Eden Project, satu usaha besar-besaran antarabangsa di mana beratus-ratus Arks, yang mengandungi buah kriogenik, telah dimeterai di bawah permukaan bumi untuk memelihara cukup penduduk manusia untuk membina semula tamadun pada masa akan datang. Eden Project, bagaimanapun, adalah jauh kurang berjaya daripada diharapkan. Tabut Survivor bahtera khususnya banyak rosak, dengan semua penduduk lain mati, dan peralatan dimusnahkan juga, dan kerana itu dia bangun sendirian dan tidak berpengetahuan. Dengan memori tiada identiti atau objektif, Survivor bahtera dipaksa untuk mengetuai permukaan.

Apabila Penakat sampai ke permukaan, dia diserang oleh ahli-ahli puak hantu. Dan Hagar (dimainkan oleh John Goodman),[12] peneroka tanah terbiar, menyelamatkan dia dan membawa dia kepada penyelesaian. Dan memberitahu Survivor bahtera bahawa Pihak Berkuasa, puak bermusuhan, sedang mencari dia dan terselamat bahtera lain untuk tujuan yang tidak diketahui. Survivor bahtera membantu penyelesaian Dan dan penempatan Outrigger dengan melengkapkan pekerjaan beberapa mudah. Pada masa ini, ia menunjukkan bahawa nanotrites yang disuntik ke dalam darah Survivor bahtera sebelum dia dihantar ke dalam hibernasi telah diberikan kepadanya kebolehan luarbiasa untuk membantu beliau bertahan dalam persekitaran yang keras. Walau bagaimanapun, ia-nanites yang menjadikan dia berharga kepada Pihak Berkuasa. Kerana kehadirannya adalah terlalu berbahaya untuk penyelesaian, pemain meninggalkan dan pergi ke bandar berdekatan mata air.

Semasa tinggal di mata air, Survivor membantu bandar dengan pelbagai masalah seperti melawan penjahat dan mutan dan mengangkut bekalan. Akhirnya, dia datang ke dalam hubungan dengan Dr. Kvasir, seorang saintis warga tua yang digunakan untuk bekerja bagi Pihak Berkuasa. Kvasir memberitahu Survivor Tabut tentang eksperimen tidak berperikemanusiaan Lembaga adalah bertanggungjawab bagi, seperti penciptaan yang mutan. Kvasir meletakkan Survivor bahtera bersentuhan dengan Perlawanan, kumpulan anti-Pihak Berkuasa. Selepas menyelamatkan ketua mereka, Kapten Marshall, Survivor bahtera mula menarik perhatian daripada Pihak Berkuasa, memaksa beliau melarikan diri mata air dan kemudian menyertai Perlawanan di ibu pejabat mereka di Bandar Subway. Seperti yang beliau lakukan untuk mata air, Survivor bahtera memperolehi kepercayaan dan terima kasih rakyat Bandar Subway dengan membantu mereka dengan pelbagai masalah. Survivor bahtera juga mempelajari apa yang telah berlaku dalam abad yang lalu dari Marshall, yang 1 masih hidup bahtera sendiri. Sejurus sebelum Apophis melanda, salah satu jeneral yang bertanggungjawab projek bahtera disabotaj operasi dengan memastikan bahawa hanya Arks dengan orang yang setia kepadanya akan dibuka, meninggalkan yang lain tinggal di bawah tanah dalam hibernasi. Terselamat bahtera ini akhirnya akan membentuk Pihak Berkuasa.

Dengan Pihak Berkuasa mula apabila bertentangan dengan mengembangkan pengaruhnya ke atas penempatan tanah terbiar, Perlawanan terpaksa bertindak. Dengan bantuan Survivor bahtera itu, mereka mampu untuk memulihkan data yang menunjukkan lokasi setiap Tabut di planet ini. Marshall merancang untuk menggunakan data ini untuk mengaktifkan semua Arks dan membentuk tentera yang boleh mengalahkan Pihak Berkuasa. Walau bagaimanapun, satu-satunya cara untuk melakukan ini adalah untuk menghantar data dari Modal Perdana, ibu pejabat utama bagi Pihak Berkuasa. Sahaja, Survivor bahtera melawan cara melalui Capital Perdana dan menguruskan untuk menghantar kod pengaktifan bahtera. Permainan berakhir kerana semua Arks baki serentak mengaktifkan dan permukaan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Dead Space Soundtrack Co-Producer Scoring Rage". Gamepro. October 10, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-30. Dicapai pada 2012-07-20.
  2. ^ a b Faylor, Chris. "id Reveals Rage For PC, Mac, PS3 and 360 (Updated, Reorganized)". Shacknews.
  3. ^ Watts, Steve. "Rage delayed to October 4". Article. Shacknews.com. Dicapai pada June 12, 2011.
  4. ^ "Search - EB Games Australia". Ebgames.com.au. Dicapai pada 2011-10-05.
  5. ^ Breckon, Nick (February 2, 2012). "RAGE: Campaign Edition now on Mac, plus new PC patch!" (dalam bahasa English). Dicapai pada 3 February 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ "RAGE PC System requirements". Bethblog. September 7, 2011.
  7. ^ Hatfield, Daemon. "New id Engine Showcased at WWDC". IGN.
  8. ^ "Quakecon RAGE trailer". GameTrailers.
  9. ^ "Rage Interview". GameSpot. CBS Interactive.
  10. ^ Ocampo, Jason (2007-08-03). "QuakeCon 2007: Rage First Look". GameSpot. CBS Interactive.
  11. ^ a b Remo, Chris (2007-08-17). "id's Tim Willits and Todd Hollenshead on Rage". Shacknews.
  12. ^ "Rage Video Game on IMDB". IMDB. Dicapai pada 1 November 2011.

Pautan luar sunting