Raim lembut ialah pengumpulan ais putih yang terbentuk apabila titisan air dalam kabus beku atau kabut beku ringan ke atas permukaan objek, dengan angin yang tenang atau sepoi. Kabus membeku biasanya ke mengikut arah angin pada cabang pokok, wayar, atau benda pepejal yang lain.

Raim lembut
Raim lembut

Raim lembut adalah serupa dengan penampilan embun beku; tetapi raim dibentuk oleh wap yang mulanya memeluwap kepada titisan cecair (kabus, kabut atau awan) dan kemudian melekat ke permukaan, embun beku dibentuk oleh pemendapan langsung daripada wap air kepada ais. Salutan tebal embun beku, yang dikenali sebagai fros putih, sangat serupa dengan raim lembut, namun proses pembentukannya berbeza: ia berlaku apabila tiada kabus, tetapi kelembapan relatif udara yang tinggi (di atas 90%) dan suhu di bawah -8°C (17.6°F).

Pembentukan raim lembut mempunyai penampilan jarum dan sisik ais putih yang rapuh dan boleh dengan mudah digoncang jatuh. Faktor-faktor yang memihak kepada raim lembut adalah saiz titis kecil, pertambahan air cecair yang perlahan, tahap tinggi adisejuk, dan pelesapan cepat haba pendam gabungan. Keadaan yang bertentangan memihak kepada ais dengan kepadatan yang lebih tinggi, seperti raim keras atau ais jernih.

Soft rime formations have the appearance of white ice needles and scales; they are fragile and can be easily shaken off objects. Factors that favour soft rime are small drop size, slow accretion of liquid water, high degree of supercooling, and fast dissipation of latent heat of fusion. The opposite conditions favour ice with higher densities, such as hard rime or clear ice.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting