Rais Hussin Mohamed Ariff

ahli perniagaan dan politik Malaysia

Dato' Dr. Rais Hussin Haji Mohamed Ariff adalah merupakan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU dan merupakan Pengerusi Biro Strategi dan Dasar parti tersebut. Beliau datang dari latar belakang perniagaan dan telah menyertai BERSATU sejak ia ditubuhkan lagi.

YBhg Dato' Dr.

Rais Hussin Mohamed Ariff

DPMP (Perak), DMSM (Melaka)
Pengerusi
Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia
Dalam jawatan
15 Jun 2020 – 6 Oktober 2021
Didahului olehDatuk Mathialakan Chelliah
Digantikan olehMd Alwi Che Ahmad
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU
Dalam jawatan
2017–2020
Pengerusi Biro Strategi dan Dasar BERSATU
Dalam jawatan
2016–2020
Ketua BERSATU Bahagian Klang[1]
Dalam jawatan
2016–2019
Digantikan olehDatuk Syed Abdillah Syed Abdul Aziz
Butiran peribadi
Lahir (1967-12-13) 13 Disember 1967 (umur 56)
Parti politik (2022-kini)
BERSATU (2016-2022)
Sekutu gabungan
politik lain
(2020-2022)
Pakatan Harapan (2022-kini)
PasanganRusia Datin Dr. Margarita Peredaryenko

Kerjaya sunting

Perniagaan sunting

Beliau adalah pengasas bersama The Red Snapper (M) Sdn Bhd, dan berkhidmat sebagai Pengerusi Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutifnya. Beliau mempunyai 18 tahun pengalaman dalam arena telekomunikasi global dan tempatan. Beliau memulakan kerjaya dalam bidang telekomunikasi dengan menyertai Telekom Malaysia Berhad, di mana beliau telah mengendalikan hubungan dalaman dan hubungan dua hala antarabangsa antara syarikat penerbangan. Selepas itu, beliau menyertai syarikat telekom Kanada-Amerika, Teleglobe International, sebagai Pengarah Urusan Serantau mereka (Asia Pasifik). Khidmatnya di Telekom dan Teleglobe membenarkannya untuk menyatukan perhubungan, di peringkat antarabangsa, dengan banyak pembawa yang sangat membantu dalam rundingan yang biasanya kompleks, intrinsik kepada pengaturan dua hala antara syarikat penerbangan. Beliau kemudiannya mengambil cabaran dengan MCI WorldCom sebagai Pengarah Eksekutif / Pengurus Besar mereka, yang memberi tumpuan kepada mewujudkan inisiatif baru untuk menangani pasaran perusahaan. Beliau menyertai syarikat ASP Malaysia yang menawarkan perkhidmatan VoIP, Axis Technologies. Beliau juga menulis dengan teliti mengenai teknologi dan pengurusan telekomunikasi di The Edge, kertas kerja mingguan perniagaan utama Malaysia. Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam Ekonomi dan Sarjana Pengurusan dari Universiti Islam Antarabangsa. Selain daripada itu, beliau juga adalah Pengerusi Eksekutif dan Pengasas serta Ketua Pegawai Eksekutif GoldNet International Sdn Bhd. Isteri beliau, Datin Dr. Margarita Peredaryenko adalah Pengarah Eksekutif bagi syarikat tersebut.[2]

Politik sunting

Beliau telah menyertai BERSATU sejak ia mula ditubuhkan pada 2016. Telah dilantik sebagai Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi dan Pengerusi Biro Strategi dan Dasar bagi BERSATU.

Pada Pilihan raya umum Malaysia 2018, beliau menolak untuk dicalonkan sebagai calon bagi kerusi Parlimen Tapah.[3]

Anugerah sunting

Pautan luar sunting

Rais Hussin Mohamed Ariff di Facebook - Profil

Rujukan sunting