Monarki Thailand

(Dilencongkan dari Raja Thailand)

Monarki Thailand (monarki yang dirujuk sebagai Raja Thailand, (Tulisan Jawi: راج تايلاند) atau secara bersejarah, Raja Siam, (Tulisan Jawi: راج سيام); Bahasa Thai: พระมหากษัตริย์ไทย) merujuk kepada monarki berperlembagaan dan monarki Kerajaan Thailand (dahulu Siam). Raja Thailand ialah ketua negara dan ketua pemerintah Kerabat Diraja Chakri.

Raja Thailand
راج تايلاند
พระมหากษัตริย์ไทย
Panji Diraja
Penjawat kini
Vajiralongkorn (Rama X)
sejak 13 Oktober 2016[1]
Butiran
GelaranKebawah Duli Yang Maha Mulia
Raja pertamaSri Indraditya
Pembentukan1238; 782 tahun dahulu
PersemayamanIstana Perama (tujuan istiadat)
Istana Dusit (kediaman)
Laman sesawangroyaloffice


Walaupun Dinasti Chakri telah ditubuhkan pada 1782, kewujudan institusi monarki ini di Thailand adalah secara tradisional disahkan bahawa ia mempunyai perkaitan daripada pengasasan Kerajaan Sukhothai pada 1238, dengan kekosongan penjawat dari kematian Ekkathat hingga penyertaan Taksin pada abad ke-18. Institusi in berubah menjadi monarki berperlembagaan pada 1932 selepas pertempuran darah revolusi Siam 1932. Kediaman istiadat rasmi monarki adalah di Istana Raja di Bangkok, manakala kediaman peribadi adalah di Istana Dusit.

Gelaran Raja Thailand termasuklah Ketua Negara, Ketua Utama Angkatan Tentera Diraja Thai, Penganut Agama Buddha dan Pendukung Agama-agama di Thailand.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Campbell, Charlie (n.d.). "Thais Face an Anxious Wait to See How Their New King Will Wield His Power". Time. Dicapai pada 2 December 2016.
  2. ^ The Secretariate of the House of Representatives (November 2007). "Constitution of the Kingdom of Thailand B.E 2550" (PDF). The Secretariat of the House of Representatives. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 31 Ogos 2012. Dicapai pada 7 November 2012.

Bibliografi sunting

  • Aryan, Gothan (15 – 16 September 2004), Thai Monarchy, International Institute for Democracy and Electoral Assistance, Retrieved on 5 July 2006, presented in Kathmandu, Nepal
  • Kullada Kesboonchoo Mead, The Rise and Decline of Thai Absolutism, RoutledgeCurzon 2004

Pautan luar sunting

Laman web
E-buku